Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Signaal Cateye valt altijd weg op de kartenspielerweg

jahoe
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2010 12:37

jahoe 27 jul 2014 15:51

Hallo,

Ik heb een raar fenomeen met mijn standaard cateye draadloze fietstellertje (computer wil ik het niet noemen). Ik ben een zeer onregelmatige fietser, maar de keer of 5 dat ik over de kartenspielerweg (bij Groesbeek, door het reichswald) ben gefietst valt steevast enkele keren het signaal weg gedurende een minuut ofzo, en dan een keer of 3-4. Vooral aan de duitse kant van het fietspad. Het komt ook vanzelf wel weer terug.

Ik vraag me af wat dit kan zijn, en of ik de enige ben die hier last van heeft. Zouden er op die plek storende signalen kunnen zijn op dezelfde fequentie die de cateye gebruikt, en kan die dan storen op het signaal tussen wiel en de teller op het stuur?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 jul 2014 16:03

Spoorlijnen zijn bekende stoorzenders maar zo te zien is dat niet de oorzaak aangezien ik die niet zie in de buurt van de kartenspielerweg.

Naast spoorlijnen zijn er ook straalzenders die van mast naar mast stralen. Als je de bundel doorkruist dan wil een fietscomputer er tijdelijk wel eens mee ophouden.

Ik fiets hier regelmatig langs een kaneel, altijd op hetzelfde punt weigert mijn computer even dienst.
Niks fysieks in de buurt die de storing verklaart dus hou ik het ook daar op een straalzender.

polluchon
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011 13:42
Locatie: Utrecht

polluchon 27 jul 2014 18:12

Ik heb iets soortgelijks gehad op Mallorca: toen ik op een bepaalde weg reed vloog mijn tellersnelheid omhoog naar bijna 180km/h! Een dag later reden we er weer en zag ik ook een ploegmaat vertwijfeld naar z'n teller kijken... Ik heb niet kunnen achterhalen wat het was maar ik zag wel electriciteitsdraden vrij dichtbij waren.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 jul 2014 20:25

Ik heb dit in het verleden gehad met zo'n cateye. Die viel altijd weg bij een boerderij tussen Barneveld en Achterveld. Ik heb steeds aangenomen dat dat kwam door het wind(-energie-) molentje kwam wat daar stond.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 27 jul 2014 21:49

Zelfde 'probleem' gehad met mijn CicloMaster (CM ..., kan het type nu even niet nakijken omdat ik 'ver van huis'ben ;) ). Als ik langs een bepaalt Shell tankstation reed, stopte het apparaat over zo'n 180 à 200 meter met het weergeven/opnemen van de 'data'. Had waarschijnlijk iets te maken met een bepaald 'device' in of bij het tankstation. Heb het probleem nu niet meer, omdat ik over ben gegaan op een GPS-computer (heb je dus weer andere 'probleempjes' mee ;)).
60 x Ventoux

jahoe
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2010 12:37

jahoe 28 jul 2014 22:18

Kijk "leuk" om te merken dat dit fenomeen niet uniek is. Zal inderdaad wel iets te maken hebben met storende signalen. Maar die moeten dan toch wel sterk zijn, want zo groot is de afstand tussen de sensor aan het wiel en de teller aan het stuur ook weer niet.
Eerste keer dat het me overkwam ben ik echt afgestapt om te kijken of de sensor niet meer goed zat ofzo

PIPOOO
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 07 jul 2012 21:14

PIPOOO 12 aug 2014 16:23

Ik heb dat ook met de cadans weergave op mijn Garmin 800. Altijd op dezelfde locatie valt hij ff weg.
Hoe dat kan? Ik zou het niet weten maar het gebeurt.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 12 aug 2014 16:27

Nicosch schreef: Ik fiets hier regelmatig langs een kaneel, altijd op hetzelfde punt weigert mijn computer even dienst.
Niks fysieks in de buurt die de storing verklaart dus hou ik het ook daar op een straalzender.
Kijk, dit moeten we dieper onderzoeken, we komen de oorzaak op het spoor! laten we gaan elimineren, was het een kameel of een kanaal :D dan kunnen we dat alvast uitsluiten.

Sorry :twisted:
Afbeelding

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 12 aug 2014 19:03

Gewoon een potje kaneel. ;-)
Ik heb al 3x iets soortgelijks gehad. Altijd in Rhenen als ik vanaf Elst richtig de Grebbeberg ga, bij de stoplichten voor de berg geeft mijn simpele fietscomputer 199 / uur aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 12 aug 2014 22:14

ik heb toevallig vorige week over de kartenspielerweg heen gefietst en toen had ik je topic al gelezen, en ik heb dus extra opgelet of de hartslagband, de cadance of de Garmin gekke dingen ging doen.

maar mij is niks opgevallen. Het kan prima zijn dat jouw toestel wat storing oppakt, maar daar is volgens mij niet zoveel te vinden buitenom bomen.

zou het kunnen zijn dat ie stoort door de overgang van Nederlands naar Duits telefoonnetwerk? Je bent vaak net de grens over en dan krijg je al een SMSje welkom in DLD.
Afbeelding

Plaats reactie