Ik was van plan om mijn racefiets mee te nemen op vakantie, maar toen ik de fiets op de fietsdrager zette, zag ik een scheur in de velg van het achterwiel. Omdat ik op het punt stond om te vertrekken, heb ik even kort de wielen geïnspecteerd en zag ik dat er 3 scheuren zitten in de velg aan de aandrijfzijde. Ik heb toen besloten dat ik het niet verantwoord vond om er mee te blijven fietsen. Ik heb mijn fiets dus helaas thuisgelaten.
Ik heb de wielen anderhalf jaar, heb er 4500 km mee gereden en ben 98 kg. Ik maak mijn fiets regelmatig schoon, maar heb de scheuren niet eerder opgemerkt.
Als ik terug ben van vakantie breng ik de wielen langs bij de FM en hoop ik dat het onder garantie wordt vervangen. Ik ben benieuwd of iemand dit al eens eerder heeft meegemaakt.
Shimano WH-RS10 - scheuren in velg achterwiel
- De_Klusjesman
- Forum-lid
Wat voor wielen?
Op de eerste foto zie ik niets. Velg is te donker. Op de tweede foto iets wat meer lijkt op een kras dan een scheur.
Op de eerste foto zie ik niets. Velg is te donker. Op de tweede foto iets wat meer lijkt op een kras dan een scheur.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- De_Klusjesman
- Forum-lid
Het zijn Shimano WH-RS10 wielen, zie ook topictitel.
De scheuren beginnen telkens in het verlengde van de spaken vanaf de spaakgaten. Ik kan het op mijn scherm wel duidelijk zien. Ik kan nu helaas geen nieuwe foto's maken, maar als dat nodig is zal ik dat doen als ik weer thuis ben.
De scheuren beginnen telkens in het verlengde van de spaken vanaf de spaakgaten. Ik kan het op mijn scherm wel duidelijk zien. Ik kan nu helaas geen nieuwe foto's maken, maar als dat nodig is zal ik dat doen als ik weer thuis ben.
- De_Klusjesman
- Forum-lid
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar zou ik dan niet al eerder last moeten hebben gehad van gebroken spaken?
Weet niet precies wat het maximum rijdergewicht was voor de RS10, maar voor de RS11 (de opvolger) is het 100kg. Daar zit jij heel dicht tegenaan/op en zelfs over met schoenen aan/kleding aan en volgepakt. Het zijn tevens hele simpele wielen die niet echt geweldig zijn omdat ze maar 20 spaken achter hebben.
Je zou er beter aan doen om te kijken of je bijvoorbeeld korting kunt krijgen op een andere wielset met meer spaken.
Zoiets is dan uitmate geschikt voor jou gewicht:
http://www.mantel.com/mavic-cxp33-shimano-105-5700
Je zou er beter aan doen om te kijken of je bijvoorbeeld korting kunt krijgen op een andere wielset met meer spaken.
Zoiets is dan uitmate geschikt voor jou gewicht:
http://www.mantel.com/mavic-cxp33-shimano-105-5700
- De_Klusjesman
- Forum-lid
De scheur in het achterwiel viel gelukkig onder garantie en het wiel is door Shimano vervangen door een nieuwe wielset RS10. Top!
Echter, omdat ik graag een andere wielset wilde hebben, mocht ik bij de fietsenmaker een andere set kiezen met een flinke korting. Dat is een setje WH-6800 geworden. Na een paar ritjes kan ik zeggen dat ik er erg tevreden over ben. De stickers heb ik er wel meteen afgehaald, die zaten niet goed vast op de velg. Ook de banden (GP4000s II) erom doen kostte me meer moeite dan normaal. De wielen rijden heerlijk, ze zijn een stuk lichter en en stijver dat is goed merkbaar.
Echter, omdat ik graag een andere wielset wilde hebben, mocht ik bij de fietsenmaker een andere set kiezen met een flinke korting. Dat is een setje WH-6800 geworden. Na een paar ritjes kan ik zeggen dat ik er erg tevreden over ben. De stickers heb ik er wel meteen afgehaald, die zaten niet goed vast op de velg. Ook de banden (GP4000s II) erom doen kostte me meer moeite dan normaal. De wielen rijden heerlijk, ze zijn een stuk lichter en en stijver dat is goed merkbaar.