Retro / oudere fietsen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je kan je stuur een beetje achterover kantelen, dan komen je remgrepen wat hoger op het stuur en dat houd wat prettiger vast.
Wanneer dat de oplossing blijkt, dan je stuur terugzetten in de juiste positie, zoals nu, en je remgrepen hoger op het stuur monteren.
Wanneer dat de oplossing blijkt, dan je stuur terugzetten in de juiste positie, zoals nu, en je remgrepen hoger op het stuur monteren.
Vervangende remhendels met verse rubbers: (kan je er ook gelijk even een fijn nieuw stuurlint op zetten) Deze leverancier heeft trouwens ook nieuwe rubbers los voor je campa remgrepen, maar dat is duurder.
http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 34&lang=EN
http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 34&lang=EN
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 jul 2014 21:07
Bedankt mensen.. hier kan ik wat mee.
Beloofd is beloofd, na 2 weken welverdiende vakantie heb ik vandaag mijn Gazelle Champion Mondial met AB frame afgemonteerd. Nieuwe remgrepen (NOS), nieuwe remkabels zowel binnen als buiten en een vers stuurlint eromheen. Bij de FM nog een retro look zadel (Selle Royal ) gevonden overigens. Er zitten alleen nog geen pedalen op ...
Uit het framenummer blijkt dat deze fiets van 1983 is, en hij is Shimano 105 Golden Arrow afgemonteerd met ITM stuurpen en een 3TTT stuur. Na een lekkere wasbeurt mocht-ie dan eindelijk op de foto.
Uit het framenummer blijkt dat deze fiets van 1983 is, en hij is Shimano 105 Golden Arrow afgemonteerd met ITM stuurpen en een 3TTT stuur. Na een lekkere wasbeurt mocht-ie dan eindelijk op de foto.
Blijft mooi. Wat is eigenlijk het verschil tussen een AA en een AB frame?
Na enig google-en :
Het verschil is dat een AA frame een iets grotere wielbasis heeft (meer voor langere ritten) en een AB frame korter is gebouwd (criteriums).
Voor toerders was er het A frame: met een iets langere wielbasis en aangesoldeerde oogjes voor spatborden en bagagedragers. Voor wielrenners het AB frame: kort van bouw en zonder die oogjes. Het A en het AB frame kostten evenveel. Dan was er het AA frame: zelfde van bouw als het AB frame, maar met een vloeistalen bracketpot. Iets duurder. AA Special: ik meen met de remkabel door de bovenbuis. AA Super (korte tijd), met een ingedeukte zitbuis voor een extreemkorte wielbasis.
Ook voor mij leerzaam, aangezien er zowel een Gazelle met AB-frame als een AA-special hier staan.
Het verschil is dat een AA frame een iets grotere wielbasis heeft (meer voor langere ritten) en een AB frame korter is gebouwd (criteriums).
Voor toerders was er het A frame: met een iets langere wielbasis en aangesoldeerde oogjes voor spatborden en bagagedragers. Voor wielrenners het AB frame: kort van bouw en zonder die oogjes. Het A en het AB frame kostten evenveel. Dan was er het AA frame: zelfde van bouw als het AB frame, maar met een vloeistalen bracketpot. Iets duurder. AA Special: ik meen met de remkabel door de bovenbuis. AA Super (korte tijd), met een ingedeukte zitbuis voor een extreemkorte wielbasis.
Ook voor mij leerzaam, aangezien er zowel een Gazelle met AB-frame als een AA-special hier staan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Vergeet de 531SL en de 753 niet.
Ik denk dat je beter de folders van Gazelle uit die tijd kunt nalezen: http://jvs.webklik.nl/page/gazelle
Het A-frame is ook gewoon een raceframe, voor wedstrijden, enkel wat goedkoper.
Het A-frame is ook gewoon een raceframe, voor wedstrijden, enkel wat goedkoper.
ooit allemaal op een Scalpel
Als vintage liefhebber onlangs de ruim (?) 30 jaar oude Raleigh Demarrage van mijn vader uit stal gehaald. Bedoeling is deze origineel te laten en langzaam op te knappen tot nieuwstaat. Heeft iemand meer informatie over dit model? Specifiek bouwjaar, etc.
Specs:
- Ti-Raleigh limited 20-30 high tensile steel tubing
- Weinmann Type 500 remmen
- Suntour Volante derraieur
- AL 320 Rigida 700c velgen (ik neem aan 28")
Gezien de leeftijd nog in redelijk goede staat (fietst en schakelt nog erg soepe). Lak is vrij goed, een paar decals zijn jammergenoeg beschadigd.
Weinmann Type 500 remmen. Volgens mij is het aluminium wat geanodiseerd is. Weet iemand hoe ik dit kan poetsen en de glans weer terugkrijg?
Vet en aanslag op de verchroomde (?) delen. Met wat goede ontvetter en commandant/brasso zou dit weer moeten blinken lijkt mij.
Fietscomputer gaat er natuurlijk af. Stuurpen (en het stuur) hebben ook een soort aanslag. Iemand tips om dit weer mooi en blinkend te krijgen?
Eerste setje banden zit er nog op. Wil deze zo snel mogelijk vervangen. Mijn oog is gevallen op Michelin Dynamic Classic (prijs vs kwaliteit). Twijfel nog tussen 25mm en 28mm.
Velgen wil ik tevens poetsen bij de bandenwissel. Misschien met een fijn schuurpapier.
Trappers voorzien van het nodige vet en smeer. De bandjes van de voetklemmen zitten er helaas niet meer op. Waar kan ik deze kopen?
Specs:
- Ti-Raleigh limited 20-30 high tensile steel tubing
- Weinmann Type 500 remmen
- Suntour Volante derraieur
- AL 320 Rigida 700c velgen (ik neem aan 28")
Gezien de leeftijd nog in redelijk goede staat (fietst en schakelt nog erg soepe). Lak is vrij goed, een paar decals zijn jammergenoeg beschadigd.
Weinmann Type 500 remmen. Volgens mij is het aluminium wat geanodiseerd is. Weet iemand hoe ik dit kan poetsen en de glans weer terugkrijg?
Vet en aanslag op de verchroomde (?) delen. Met wat goede ontvetter en commandant/brasso zou dit weer moeten blinken lijkt mij.
Fietscomputer gaat er natuurlijk af. Stuurpen (en het stuur) hebben ook een soort aanslag. Iemand tips om dit weer mooi en blinkend te krijgen?
Eerste setje banden zit er nog op. Wil deze zo snel mogelijk vervangen. Mijn oog is gevallen op Michelin Dynamic Classic (prijs vs kwaliteit). Twijfel nog tussen 25mm en 28mm.
Velgen wil ik tevens poetsen bij de bandenwissel. Misschien met een fijn schuurpapier.
Trappers voorzien van het nodige vet en smeer. De bandjes van de voetklemmen zitten er helaas niet meer op. Waar kan ik deze kopen?
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... o-bruin-2/
Maar je lokale fietsenmaker kan ze waarschijnlijk ook bestellen als hij ze niet op voorraad heeft.
Geanodiseerd aluminium laat zich meestal niet niet al te mooi blinkend potsen zonder eerst de anodisatielaag te verwijderen. Ik doe dit door de onderdelen helemaal uit elkaar te schroeven en kortstondig in een badje met in water verdunde gootsteenontstopper te leggen. Het kan ook met sommige ovenreinigers als er maar natrium hydroxide (caustic soda) in zit. Denk wel aan de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen!
Daarna schuren met heel fijn schuurpapier (korrel 2000 of meer) en dan polijsten, polijsten en nog meer polijsten...
Maar je lokale fietsenmaker kan ze waarschijnlijk ook bestellen als hij ze niet op voorraad heeft.
Geanodiseerd aluminium laat zich meestal niet niet al te mooi blinkend potsen zonder eerst de anodisatielaag te verwijderen. Ik doe dit door de onderdelen helemaal uit elkaar te schroeven en kortstondig in een badje met in water verdunde gootsteenontstopper te leggen. Het kan ook met sommige ovenreinigers als er maar natrium hydroxide (caustic soda) in zit. Denk wel aan de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen!
Daarna schuren met heel fijn schuurpapier (korrel 2000 of meer) en dan polijsten, polijsten en nog meer polijsten...
Campagnolo Ultra Dork
En welke hulpmiddelen gebruik je voor het polijsten?Ernie C. schreef:http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... o-bruin-2/
Maar je lokale fietsenmaker kan ze waarschijnlijk ook bestellen als hij ze niet op voorraad heeft.
Geanodiseerd aluminium laat zich meestal niet niet al te mooi blinkend potsen zonder eerst de anodisatielaag te verwijderen. Ik doe dit door de onderdelen helemaal uit elkaar te schroeven en kortstondig in een badje met in water verdunde gootsteenontstopper te leggen. Het kan ook met sommige ovenreinigers als er maar natrium hydroxide (caustic soda) in zit. Denk wel aan de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen!
Daarna schuren met heel fijn schuurpapier (korrel 2000 of meer) en dan polijsten, polijsten en nog meer polijsten...
Belgom alu werkt goed maar niet heel erg veel beter dan een tube universele polijstpasta van de Lidl die ik hier ook heb liggen. Het polijsten doe ik gewoon met een oude doek met de hand maar daar zijn uiteraard ook geautomatiseerde alternatieven voor.
Campagnolo Ultra Dork