Snelheids verschil garmin en strava
Ik vraag mij af waar het max snelheids verschil tussen garmin en strava van daan komt.
Het verschil in afstand is mij duidelijk hoe dat ontstaat.
De maximum snelheid is ook enorm verschillend. Mijn edge 510 geeft 65,9 op het zelfde punt geeft strava 74,3. Strava upload ik met het gpx bestand van garminconnect.
Ook heeft strava op een andere plek de max snelheid dan garmin.
Ik mag aannemen dat de garmin nauwkeuriger is door gebruik van gps en Glonass.
Kan iemand het verklaren?
Het verschil in afstand is mij duidelijk hoe dat ontstaat.
De maximum snelheid is ook enorm verschillend. Mijn edge 510 geeft 65,9 op het zelfde punt geeft strava 74,3. Strava upload ik met het gpx bestand van garminconnect.
Ook heeft strava op een andere plek de max snelheid dan garmin.
Ik mag aannemen dat de garmin nauwkeuriger is door gebruik van gps en Glonass.
Kan iemand het verklaren?
Nee, dat mag je niet aannemen Beide aan ze uit van de zelfde gegevens (gps waypoints), echter de interpretatie is anders. Ofwel: zij bepalen welke ze meenemen en welke ze weglaten en hoe ze de verschillen meten. Misschien dat Garmin nog wat 'vals speelt' tov Strava door stiekem meer te meten dan wordt vastgelegd. Dat zou kunnen. Hoe en wat precies weten alleen Garmin en Strava zelf.Ferdi1981 schreef:Ik mag aannemen dat de garmin nauwkeuriger is door gebruik van gps en Glonass.
Komt het ook omdat mijn Garmin met snelheidssensor werkt. Gaat de hij ook uit van die snelheid ipv de gps snelheid? Bij strava zijn de vervallen ook groter.
Strava werkt alleen met het gpx bestand. Ik zal mijn snelheidssensor eens uit zetten, kijken of dan het verschil anders is.
Strava werkt alleen met het gpx bestand. Ik zal mijn snelheidssensor eens uit zetten, kijken of dan het verschil anders is.
- jeroenkuiper
- Forum-lid
volgens mij is de snelheidssensor op je wiel alleen als backup als het GPS signaal wegvalt, in geval van een tunnel bijvoorbeeld.Ferdi1981 schreef:Komt het ook omdat mijn Garmin met snelheidssensor werkt. Gaat de hij ook uit van die snelheid ipv de gps snelheid? Bij strava zijn de vervallen ook groter.
Dus daar mag het verschil ook niet inzitten. Ben wel benieuwd want ook bij mij zit er wel een verschil in soms.
afgelopen ritje
hoogte verschil:
strava: 272meter
Garmin connect: 332meter
Garmin Connect
Gem. snelheid: 29.3 km/u
Avg Moving Speed: 29.3 km/u
Max. snelheid: 47.3 km/u
STRAVA
Speed
Avg 29.0km/h
max 50.4km/h
beide worden rechtstreeks geupload via de USB vanaf de Garmin, dus de inputfile is gewoon 100% identiek
-
- Forum-lid
Heb je hoogtemeters gecorrigeeerd in strava?
-
- Forum-lid HC
Hoe groot is het verschil als je rechtstreeks van je 510 upload naar strava?
Garmin connect doet namelijk al een correctie en Strava gaat er van uit dat het rechtstreeks van een Edge komt en corrigeert ook, maar wel met een a der algoritme. Beide systemen lezen gps coordinaten in en maken daar positie, snelheid en hoogte van op hun eigen manier.
Garmin connect doet namelijk al een correctie en Strava gaat er van uit dat het rechtstreeks van een Edge komt en corrigeert ook, maar wel met een a der algoritme. Beide systemen lezen gps coordinaten in en maken daar positie, snelheid en hoogte van op hun eigen manier.
Als er een snelheidssensor op je fiets zit, zal Garmin altijd uitgaan van die gegevens en het GPS-signaal voor lief nemen. De gegevens van je snelheidssensor zijn namelijk veel accurater dan gegevens uit GPS.jeroenkuiper schreef: volgens mij is de snelheidssensor op je wiel alleen als backup als het GPS signaal wegvalt, in geval van een tunnel bijvoorbeeld.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Strava kijkt enkel naar de GPS coordinaten die zijn opgeslagen en laat daar de eigen algoritmes op los. Strava laat de tijd bijvoorbeeld nog iets langer doorlopen als je stil staat, daardoor rolt er altijd een lager gemiddelde uit.
De Garmin's slaat niet alleen de coordinaten op in de log-file, maar ook nog een kolom met de afstand. Voor zover ik weet gebruikt Strava die kolom niet. Grote verschillen ontstaan daardoor doorgaans niet over de hele linie, enkel tussen 2 GPS punten kan er wel een behoorlijke misser in de meting zitten en dan is het resultaat een hele hoge maximale snelheid.
Tevens worden in de log files van de Garmin's de maximale snelheid opgeslagen. De GPS module in Garmin geeft meer informatie dan alleen coordinaten, maar geeft zelf ook direct snelheid.
De Garmin's slaat niet alleen de coordinaten op in de log-file, maar ook nog een kolom met de afstand. Voor zover ik weet gebruikt Strava die kolom niet. Grote verschillen ontstaan daardoor doorgaans niet over de hele linie, enkel tussen 2 GPS punten kan er wel een behoorlijke misser in de meting zitten en dan is het resultaat een hele hoge maximale snelheid.
Tevens worden in de log files van de Garmin's de maximale snelheid opgeslagen. De GPS module in Garmin geeft meer informatie dan alleen coordinaten, maar geeft zelf ook direct snelheid.
-
- Forum-lid
Met een snelheidscensor berekent die zelf de wielomtrek. Houd dan zogezegd rekening met de bandenspanning. Maar bij controle heb ik daar ook mijn twijfels over. Als ik eens kijk bij fietsprofiel is de wielomtrek niet altijd kleiner als ik vertrek zonder mijn bandenspanning bij te werken.Gerboon schreef:Heb je wel de juiste wieldiameter ingevoerd bij de Garmin?
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
Wat AMClassicFan zegt, lijkt te kloppen, want soms krijg ik bij slechte GPS (bijvoorbeeld naast een rotswand) een onregelmatige snelheid.
Maar dan heb ik een Garmin-800 file van een aantal weken terug. Op een 140 km route zat mijn magneetje over 30 km niet goed. Vervolgens zag ik in de Analysis-tab een snelheid van 0 tijdens die 30 km, maar de goede route (op basis van GPS) wordt wel getoond. De totale afstand volgens Strava is ook 110 km in plaats van 140 km. Segmenten worden dan wel weer goed uitgerekend (want daar wordt gekeken naar begin- en eindtijd), maar wel met een gemiddelde snelheid van 0 km/u. Als Strava alleen GPS had gebruikt, was de snelheid wel correct uitgerekend over die 30 km.
Het lijkt erop alsof Strava toch een mix maakt van GPS-snelheid en de snelheid van de snelheidssensor.
Maar dan heb ik een Garmin-800 file van een aantal weken terug. Op een 140 km route zat mijn magneetje over 30 km niet goed. Vervolgens zag ik in de Analysis-tab een snelheid van 0 tijdens die 30 km, maar de goede route (op basis van GPS) wordt wel getoond. De totale afstand volgens Strava is ook 110 km in plaats van 140 km. Segmenten worden dan wel weer goed uitgerekend (want daar wordt gekeken naar begin- en eindtijd), maar wel met een gemiddelde snelheid van 0 km/u. Als Strava alleen GPS had gebruikt, was de snelheid wel correct uitgerekend over die 30 km.
Het lijkt erop alsof Strava toch een mix maakt van GPS-snelheid en de snelheid van de snelheidssensor.
Dat is alleen zo als je dat zo instelt. Je kunt ook handmatig een wielomtrek invoeren (2100 mm of 2096 mm of iedere andere waarde).spiritwetteren schreef:Met een snelheidscensor berekent die zelf de wielomtrek. Houd dan zogezegd rekening met de bandenspanning. Maar bij controle heb ik daar ook mijn twijfels over. Als ik eens kijk bij fietsprofiel is de wielomtrek niet altijd kleiner als ik vertrek zonder mijn bandenspanning bij te werken.Gerboon schreef:Heb je wel de juiste wieldiameter ingevoerd bij de Garmin?