Ervaring gezocht: dubbel of compact
Na een aantal avonden dit forum en google doorgespit te hebben open ik toch maar een topic over mijn (persoonlijke) dubbel of compact kwestie.
Ik heb een nieuwe racefiets gekocht. Hierop zit de ultegra 6700 dubbel. Eventueel wil de FM deze omwisselen naar compact.
Zelf fiets ik 90% van mijn tijd in het Noord-oosten van het land, dus vlak. Op de planning staat een zomervakantie naar de alpen en diverse toertochten zoals bijv. limburgs mooiste.
Wat raden jullie mij aan? Dubbel erop laten of compact laten monteren?
De FM zegt zelf dat ik me niet zo druk moet maken en dat ik met een dubbel ook best de alpen in kan. Volgens hem heb je in het (vlakke) nederland en een enkele keer een berg meer aan een dubbel.
Graag jullie ervaring/tips!
Ik heb een nieuwe racefiets gekocht. Hierop zit de ultegra 6700 dubbel. Eventueel wil de FM deze omwisselen naar compact.
Zelf fiets ik 90% van mijn tijd in het Noord-oosten van het land, dus vlak. Op de planning staat een zomervakantie naar de alpen en diverse toertochten zoals bijv. limburgs mooiste.
Wat raden jullie mij aan? Dubbel erop laten of compact laten monteren?
De FM zegt zelf dat ik me niet zo druk moet maken en dat ik met een dubbel ook best de alpen in kan. Volgens hem heb je in het (vlakke) nederland en een enkele keer een berg meer aan een dubbel.
Graag jullie ervaring/tips!
Nou, daar is al veel over geschreven hoor. Maar als je echt de Alpen in gaat wordt het wel harken, of je moet een behoorlijke renner zijn. Anderzijds is een 34 binnenblad op het vlakke waardeloos. Sommigen verwisselen deze dan weleens voor een 39.
De beste oplossing zonder veel geknoei met cassettes en bladen vind ik nog steeds een triple. Maar ja ikzelf (62) heb dat ook lang een ouwelullen-oplossing gevonden. Nu zweer ik erbij.
De beste oplossing zonder veel geknoei met cassettes en bladen vind ik nog steeds een triple. Maar ja ikzelf (62) heb dat ook lang een ouwelullen-oplossing gevonden. Nu zweer ik erbij.
prj
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik vind een Alpe d'Huez of Mt.Ventoux met een 39x28 (Campa 10) te zwaar, dus dit jaar met een compact én een 12-29 pignon (Campa 11). Nix zo ellendig als je snakt naar een lichtere versnelling... Maar als je nog jong&sterk bent kan 39x27/28 wellicht volstaan.
Op 't vlakke hier in NL heb je, afgezien van die ene steile brug/tunnel of stukje Limburg, inderdaad niets aan die 34. Maar met de 50 op de compact kan je ook redelijk lang uit de voeten.
Op 't vlakke hier in NL heb je, afgezien van die ene steile brug/tunnel of stukje Limburg, inderdaad niets aan die 34. Maar met de 50 op de compact kan je ook redelijk lang uit de voeten.
Amclassic-fan schreef:Gewoon compact monteren met een extra 39 binnenblad erbij, zoals ook in al die andere topics aanbevolen wordt.
+1
Daarnaast hebben de meeste niet-wedstrijdrijders geen 53 nodig en is een 50 als grootste blad prima. Ik rij zelf met 39-50 op het vlakke en met 36-50 in de heuvels (met 34-50 vind ik de overgang net te groot namelijk).
Nespresso schreef:Ik vind een Alpe d'Huez of Mt.Ventoux met een 39x28 (Campa 10) te zwaar, dus dit jaar met een compact én een 12-29 pignon (Campa 11). Nix zo ellendig als je snakt naar een lichtere versnelling... Maar als je nog jong&sterk bent kan 39x27/28 wellicht volstaan.
Jong ben ik (geloof ik) nog wel.
Dus of compact met een extra 39 blad OF de huidige dubbel met andere casette.
De keuze maken vind ik lastig. Zeker omdat de FM nu nog kan wisselen van dubbel naar compact.
colinr schreef:...De keuze maken vind ik lastig. Zeker omdat de FM nu nog kan wisselen van dubbel naar compact.
Op een "dubbel" kan je nooit meer een 34 monteren, dan kost het je een compleet nieuw crankstel. Maar op een compact kan je nog wel die 39 voor 50 weken van 't jaar monteren. Lijkt me makkelijke keuze...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
colinr schreef:Amclassic-fan schreef:Gewoon compact monteren met een extra 39 binnenblad erbij, zoals ook in al die andere topics aanbevolen wordt.
En wat zeg je van een andere casette, 11-28 ipv 11-25?
Volgens mij valt het wel mee met de meningen die uiteenlopen. Maar iig geen cassettes met die beginnen met een 11, die 11 is een krans die je toch niet nodig hebt. En of je dat aan 12-25 genoeg hebt kunnen wij niet ruiken, ligt eraan hoe sterk je bent.
-
- Forum-lid
Ligt er toch ook maar helemaal aan wat TS weegt wat zijn getraindheid ed. is.