Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ervaring gezocht: dubbel of compact

colinr
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2010 12:35

colinr 29 jun 2010 17:37

Na een aantal avonden dit forum en google doorgespit te hebben open ik toch maar een topic over mijn (persoonlijke) dubbel of compact kwestie.

Ik heb een nieuwe racefiets gekocht. Hierop zit de ultegra 6700 dubbel. Eventueel wil de FM deze omwisselen naar compact.

Zelf fiets ik 90% van mijn tijd in het Noord-oosten van het land, dus vlak. Op de planning staat een zomervakantie naar de alpen en diverse toertochten zoals bijv. limburgs mooiste.

Wat raden jullie mij aan? Dubbel erop laten of compact laten monteren?
De FM zegt zelf dat ik me niet zo druk moet maken en dat ik met een dubbel ook best de alpen in kan. Volgens hem heb je in het (vlakke) nederland en een enkele keer een berg meer aan een dubbel.

Graag jullie ervaring/tips!

prjz
Forum-lid
Berichten: 1562
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 29 jun 2010 17:42

Nou, daar is al veel over geschreven hoor. Maar als je echt de Alpen in gaat wordt het wel harken, of je moet een behoorlijke renner zijn. Anderzijds is een 34 binnenblad op het vlakke waardeloos. Sommigen verwisselen deze dan weleens voor een 39.
De beste oplossing zonder veel geknoei met cassettes en bladen vind ik nog steeds een triple. Maar ja ikzelf (62) heb dat ook lang een ouwelullen-oplossing gevonden. Nu zweer ik erbij.
prj

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2010 17:45

Gewoon compact monteren met een extra 39 binnenblad erbij, zoals ook in al die andere topics aanbevolen wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colinr
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2010 12:35

colinr 29 jun 2010 18:10

prjz schreef:Nou, daar is al veel over geschreven hoor.



Klopt, je hebt helemaal gelijk. Er is alleen teveel over geschreven. De ervaringen lopen zo uiteen dat ik het toch nog zelf maar even vraag.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 592
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 29 jun 2010 18:33

Ik vind een Alpe d'Huez of Mt.Ventoux met een 39x28 (Campa 10) te zwaar, dus dit jaar met een compact én een 12-29 pignon (Campa 11). Nix zo ellendig als je snakt naar een lichtere versnelling... Maar als je nog jong&sterk bent kan 39x27/28 wellicht volstaan.

Op 't vlakke hier in NL heb je, afgezien van die ene steile brug/tunnel of stukje Limburg, inderdaad niets aan die 34. Maar met de 50 op de compact kan je ook redelijk lang uit de voeten.

colinr
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2010 12:35

colinr 29 jun 2010 18:34

Amclassic-fan schreef:Gewoon compact monteren met een extra 39 binnenblad erbij, zoals ook in al die andere topics aanbevolen wordt.


En wat zeg je van een andere casette, 11-28 ipv 11-25?

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 29 jun 2010 18:41

Amclassic-fan schreef:Gewoon compact monteren met een extra 39 binnenblad erbij, zoals ook in al die andere topics aanbevolen wordt.


+1

Daarnaast hebben de meeste niet-wedstrijdrijders geen 53 nodig en is een 50 als grootste blad prima. Ik rij zelf met 39-50 op het vlakke en met 36-50 in de heuvels (met 34-50 vind ik de overgang net te groot namelijk).

colinr
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2010 12:35

colinr 29 jun 2010 18:45

Nespresso schreef:Ik vind een Alpe d'Huez of Mt.Ventoux met een 39x28 (Campa 10) te zwaar, dus dit jaar met een compact én een 12-29 pignon (Campa 11). Nix zo ellendig als je snakt naar een lichtere versnelling... Maar als je nog jong&sterk bent kan 39x27/28 wellicht volstaan.

Op 't vlakke hier in NL heb je, afgezien van die ene steile brug/tunnel of stukje Limburg, inderdaad niets aan die 34. Maar met de 50 op de compact kan je ook redelijk lang uit de voeten.


Jong ben ik (geloof ik) nog wel. :)
Dus of compact met een extra 39 blad OF de huidige dubbel met andere casette.

De keuze maken vind ik lastig. Zeker omdat de FM nu nog kan wisselen van dubbel naar compact.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 592
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 29 jun 2010 19:04

colinr schreef:...De keuze maken vind ik lastig. Zeker omdat de FM nu nog kan wisselen van dubbel naar compact.


Op een "dubbel" kan je nooit meer een 34 monteren, dan kost het je een compleet nieuw crankstel. Maar op een compact kan je nog wel die 39 voor 50 weken van 't jaar monteren. Lijkt me makkelijke keuze... ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2010 19:11

colinr schreef:
Amclassic-fan schreef:Gewoon compact monteren met een extra 39 binnenblad erbij, zoals ook in al die andere topics aanbevolen wordt.


En wat zeg je van een andere casette, 11-28 ipv 11-25?


Volgens mij valt het wel mee met de meningen die uiteenlopen. Maar iig geen cassettes met die beginnen met een 11, die 11 is een krans die je toch niet nodig hebt. En of je dat aan 12-25 genoeg hebt kunnen wij niet ruiken, ligt eraan hoe sterk je bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 29 jun 2010 20:53

Ligt er toch ook maar helemaal aan wat TS weegt wat zijn getraindheid ed. is.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 29 jun 2010 21:00

Compact met een 39 of 42 is inderdaad voor een niet wedstrijdrenner ideaal. In de cassette op het vlakke zorgen dat je een 16-17-18 hebt.

Voor de bergen eventueel een 29 monteren, kom je met de 34 fluitent boven.
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie