Retro / oudere fietsen
Als je goed wil polijsten handelswijze die Ernie C. beschrijft uitvoeren en daarna afmaken met roterende polijstschijven op bijv. een boormachine/polijstmachine. Geeft veel mooier resultaat en blijft ook langer mooi.
Bijhouden kan je vervolgens doen met Belgom alu of Autosol Metal Polish.
Bijhouden kan je vervolgens doen met Belgom alu of Autosol Metal Polish.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Gazelle CM restauratie
Het begint er al een beetje op te lijken.
Keuze uit 2 stuurpennen:
3TTT, gegraveerd met mijn naam, service van Brügelmann, (le nom d'un fou s'écrit par tout). Het was in die tijd wat eenvoudiger om wat in die dikke brokken aluminium te graveren als nu in bijv. een Ritchey C260 stuurpen, er is nauwelijks materiaal meer.
en mijn Ibis titanium stuurpen die ik in 1992 in de USA kocht voor $229. Ik kocht tegelijkertijd
King Cage bidonhouders voor $9,90 per stuk, ik had er toen 10 moeten kopen, want ze doen het nog steeds voor de volle 100%.
De stuurbocht is 3TTT superleggero, dat klinkt altijd sexier dan extra licht.
Het begint er al een beetje op te lijken.
Keuze uit 2 stuurpennen:
3TTT, gegraveerd met mijn naam, service van Brügelmann, (le nom d'un fou s'écrit par tout). Het was in die tijd wat eenvoudiger om wat in die dikke brokken aluminium te graveren als nu in bijv. een Ritchey C260 stuurpen, er is nauwelijks materiaal meer.
en mijn Ibis titanium stuurpen die ik in 1992 in de USA kocht voor $229. Ik kocht tegelijkertijd
King Cage bidonhouders voor $9,90 per stuk, ik had er toen 10 moeten kopen, want ze doen het nog steeds voor de volle 100%.
De stuurbocht is 3TTT superleggero, dat klinkt altijd sexier dan extra licht.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17 jun 2012 19:37
Hoi,
Ik zit met een vervelend probleem bij het restaureren van een fiets. Bij het het afstellen van uitwijking van de voorderailleur kom ik bij de hoogste positie (dus om achteraan kleinste tandwiel en vooraan grootste) tegen dat de crank tegen de derailleur hapert. Nu is het zo dat er op zich al weinig plaats is tussen het kettingblad en de crank, het betreft een Dura ace van de 1e generatie.
Ik dacht dit te kunnen verhelpen door enkele vloten/tussenringen (hoe zeggen jullie dat in nederland ). van de linkerkant van het wiel naar de rechterkant (kant van de cassette) te brengen zodat het wiel op zijn geheel wat verschuift, waardoor de derailleur minder omhoog zou moeten gaan, tevergeefs. Nog steeds heb ik niet genoeg plaats om alles vlot te kunnen laten draaien. Toen ik heb kocht hing er geen voorderailleur aan, wellicht had dit hiermee te maken .
De voorderailleur zelf is er ene van twee (http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=47) kettingebladen dus daaraan kan het ook niet aan liggen volgens mij. Of werkt deze crank enkel in combinatie met een dura ace derailleur?
Foto's volgen morgen
Ik zit met een vervelend probleem bij het restaureren van een fiets. Bij het het afstellen van uitwijking van de voorderailleur kom ik bij de hoogste positie (dus om achteraan kleinste tandwiel en vooraan grootste) tegen dat de crank tegen de derailleur hapert. Nu is het zo dat er op zich al weinig plaats is tussen het kettingblad en de crank, het betreft een Dura ace van de 1e generatie.
Ik dacht dit te kunnen verhelpen door enkele vloten/tussenringen (hoe zeggen jullie dat in nederland ). van de linkerkant van het wiel naar de rechterkant (kant van de cassette) te brengen zodat het wiel op zijn geheel wat verschuift, waardoor de derailleur minder omhoog zou moeten gaan, tevergeefs. Nog steeds heb ik niet genoeg plaats om alles vlot te kunnen laten draaien. Toen ik heb kocht hing er geen voorderailleur aan, wellicht had dit hiermee te maken .
De voorderailleur zelf is er ene van twee (http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=47) kettingebladen dus daaraan kan het ook niet aan liggen volgens mij. Of werkt deze crank enkel in combinatie met een dura ace derailleur?
Foto's volgen morgen
Het aanpassen van de as lijkt me echt een slechte keuze. Je moet dan ook alle spaken opnieuw afstellen want de velg staat niet meer in het midden. Omdat je dat geforceerd toch probeert spoort het wiel niet netje en staan ook de kransje niet meer netje in lijn met de ideale kettinglijn.
Het is echt een kwestie van afstellen.
a. staat de derailleur wel in de juiste hoek op de staande buis. enkele graden draaien kan al enorm schelen
b afstelschroef vaster draaien
Het is echt een kwestie van afstellen.
a. staat de derailleur wel in de juiste hoek op de staande buis. enkele graden draaien kan al enorm schelen
b afstelschroef vaster draaien
+1
Wat niet wegneemt dat het overzetten van ringetjes op het achterwiel een slecht idee blijft
Wat niet wegneemt dat het overzetten van ringetjes op het achterwiel een slecht idee blijft
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Zo te zien is het een aanlasvoorderailleur.
Het kan zijn dat het aanlaspadje scheef is, soms moet je dit wat uitvijlen, om de voorderailleur parallel aan het grote voorblad te kunnen afstellen.
Ik heb vanmiddag een 8 v. Campa afgesteld en was verbaasd over de breedte van de kooi van de voorderailleur, maar afstellen was veel minder kritisch dan bij 11 of 10 v. (Simple comme bonjour).
Het kan zijn dat het aanlaspadje scheef is, soms moet je dit wat uitvijlen, om de voorderailleur parallel aan het grote voorblad te kunnen afstellen.
Ik heb vanmiddag een 8 v. Campa afgesteld en was verbaasd over de breedte van de kooi van de voorderailleur, maar afstellen was veel minder kritisch dan bij 11 of 10 v. (Simple comme bonjour).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Nog te twijfelen of ik mijn oude Batavus in dit topic zet of in het Batavus topic dus uiteindelijk maar in allebei . Mijn Batavus Course zo'n 25 jaar geleden als mijn eerste racefiets gekocht. Niet in showroomconditie aangezien ik er bij mooi weer af en toe nog op fiets. Ondertussen andere fietsen gehad maar deze Batavus altijd er bij gehouden. Meeste zijn nog de originele onderdelen maar trappers, bel, stuurlint en banden niet.
Leuke fiets. Ook zeer herkenbaar uit die periode.
sonicboy03 schreef:Hoi,
Ik zit met een vervelend probleem bij het restaureren van een fiets. Bij het het afstellen van uitwijking van de voorderailleur kom ik bij de hoogste positie (dus om achteraan kleinste tandwiel en vooraan grootste) tegen dat de crank tegen de derailleur hapert. Nu is het zo dat er op zich al weinig plaats is tussen het kettingblad en de crank, het betreft een Dura ace van de 1e generatie.
Ik dacht dit te kunnen verhelpen door enkele vloten/tussenringen (hoe zeggen jullie dat in nederland ). van de linkerkant van het wiel naar de rechterkant (kant van de cassette) te brengen zodat het wiel op zijn geheel wat verschuift, waardoor de derailleur minder omhoog zou moeten gaan, tevergeefs. Nog steeds heb ik niet genoeg plaats om alles vlot te kunnen laten draaien. Toen ik heb kocht hing er geen voorderailleur aan, wellicht had dit hiermee te maken .
De voorderailleur zelf is er ene van twee (http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=47) kettingebladen dus daaraan kan het ook niet aan liggen volgens mij. Of werkt deze crank enkel in combinatie met een dura ace derailleur?
Foto's volgen morgen
Hierbij een foto (had er meerdere gemaakt maar door gebrek aan licht zijn de andere mislukt)
De ketting ligt hierbij nog op kleinste kettingblad. Zoals je kunt zien staat de derailleur nog niet ver genoeg naar buiten om de ketting op het grootste blad te krijgen, maar als ik hem nog verder openzet 'botsen' derailleur en crank.
Bedankt voor de tip Gastheerg, ik zal het dan weer aanpassen zoals voorheen .
a: heb de derailleur al gedraaid maar nooit krijg ik voldoende ruimte
b: zoals hierboven blijkt geen optie want derailleur staat nog niet ver genoeg om van kettingblad te veranderen
Wat ik nu net aan het denken was: ik heb er een nieuwe trapas ingestoken, de maat was normaal 116*68 maar in de winkel hebben ze me een 118*68 gegeven met de melding dat dit toch geen verschil uitmaakt, zou het hiermee te maken kunnen hebben?
Laatst gewijzigd door sonicboy op 07 aug 2014 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.