Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

ISIS crankset compact (of Octalink)

sten2
Forum-lid

sten2 04 aug 2014 13:33

Hoi,

Iemand nog een ISIS crankset (compact) op zolder of in de schuur liggen?

Aangezien mijn titanium fietsframe een niet goed afgevlakte bracket heeft dacht ik een 'ouderwetse' cartridge crank te monteren. Volgens mij is het afvlakken dan minder (niet) van belang. Een Hollowtech begint namelijk enorm te kraken.
Ik heb nu een ISIS gemonteerd en dat werkt goed. Echter van deze oude ISIS set is de rechtercrank verbogen. Hierdoor zit er een slag in de kettingbladen, wat weer zorgt voor onmogelijke goed afstellen van de voorderailleur.

Ik zoek dus een ISIS of Octalink (dacht ik) crankset. Meer in detail:

Algemeen
Cranklengte 172,5
Compact uitvoering (steek 110)
Kettingbladen heb ik.

ISIS
Alleen crank armen zijn voldoende. Een as heb ik reeds gemonteerd

Octalink
As (cartridge)
Crankset

Mocht iemand andere ideeën hebben laat het me weten. Als ik iets vergeten ben, dan hoor ik het ook graag.

Ook ben ik aan het kijken of ik mij bracket vlak kan laten frezen. Nog niet zo makkelijk om een bedrijf te vinden voor bewerking van titanium. De fm doet het niet (graag) gezien de hardheid of het heeft te weinig effect (is mijn vorige ervaring). Zelf ben ik bang dat de bracket te smal wordt, voor een Hollowtech montage.

Alvast bedankt.
Sten

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2014 19:28

Bij mijn weten zijn er geen compact cranks boutcirkel 110mm), behalve heel kort Ritchey voor Octalink V2 systeem. ISIS was korte tijd populair bij Stronglight, maar in de lage landen onvindbaar. Thans is er de nieuwe Shimano Claris groep ook met een compact crank. Voor redelijke bedragen overal en nieuw te koop.
Voor Octalink is het vlakken van het bracket niet nodig.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 05 aug 2014 19:54

Alternatieve suggestie:
Voor campa vierkant as zijn er 100% zeker diverse compact cranks geweest. Geen idee waar je die nu nog kunt krijgen alleen. (Een campa crank kun je zonder problemen combineren met een Shimano groep)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sten2
Forum-lid

sten2 05 aug 2014 22:22

klimmer schreef:Bij mijn weten zijn er geen compact cranks boutcirkel 110mm),
Naar mijn weten zijn ongeveer alle Compact cranks BCD 110. Of vergis ik me...

de Claris zal ik eens bekijken. Wat ik zou snel kon vinden is het 8 speed systeem wat voor toerfietsen e.d. is bedoeld. Ik zal eens zoeken naar compatibiliteit met 10 speed.

@53x11 bedankt voor de campa tips. Ik zal een zoeken naar hun laatste vierkante as systemen en de benaming daarvan. Nu leveren ze alleen met externe lagers.
Sten

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 aug 2014 22:25

FSA heeft ook diverse crISIS cranks gehad, ook onder licentie bijvoorbeeld onder de naam "Bianchi Componenti".

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2014 22:29

sten2 schreef:
Wat was je vraag ook al weer? Compact met ISIS of Octalink....Ben je dat vergeten? Zijn flauwiteiten je sterke kant, dan zoek je het toch zelf uit!

sten2
Forum-lid

sten2 05 aug 2014 22:47

@klimmer, ik heb niet de bedoeling flauw te zijn, dan begrijp ik je uitleg niet. Excuus.
Sten

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 05 aug 2014 23:01

klimmer schreef:
sten2 schreef:
Wat was je vraag ook al weer? Compact met ISIS of Octalink....Ben je dat vergeten? Zijn flauwiteiten je sterke kant, dan zoek je het toch zelf uit!
Nounou, lees ff je vorige post door, daar schrijf je feitelijk dat compacts met 110 bcd niet gemaakt worden. Ik snap dat je dat niet bedoelt, een minder ingewijde gaat toch twijfelen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 06 aug 2014 04:08

53x11 schreef:Nounou, lees ff je vorige post door, daar schrijf je feitelijk dat compacts met 110 bcd niet gemaakt worden. Ik snap dat je dat niet bedoelt, een minder ingewijde gaat toch twijfelen.
De vraag ging niet over compacte crankstellen, maar over compacte crankstellen voor de ISIS standaard of Octalink. Daar geef ik antwoord op. Dat wil je lezen of niet....

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 06 aug 2014 06:54

Is het frame vlakken niet veel makkelijker?
:winkthumb:

sten2
Forum-lid

sten2 06 aug 2014 09:07

Dank voor alle reacties.

Het is me duidelijk geworden dat Compact in combinatie met ISIS of Octalink schaars is. Compact is waarschijnlijk populair geworden na de Octalink/ISIS periode.
Campa is een optie. Daar ga ik naar op zoek. Heeft campa een bepaalde term voor deze as-types? Dat helpt bij het zoeken.

Als het inderdaad zo lastig is om een nieuwe crank te vinden, wordt frezen steeds realistischer, maar liever zelf een nieuwe crank monteren.
Sten

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 aug 2014 09:10

Frezen kost je 15 euro bij de FM. Monteren van de crank kun je vervolgens gewoon zelf doen.

Campa gebruikte vierkante assen. ISO heette dat geloof ik. Het is een (bijna) perfect systeem, ik heb het op mijn winterfiets. Optisch is het wel jammer dat er een behoorlijke gleuf zit tussen de traparm en de trapas.

Plaats reactie