Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Incourante lichaamsmaten?

JohnH
Forum-lid

JohnH 14 aug 2014 00:27

Op zoek naar mijn eerste fiets bij een tweewielercentrum een leuke overjarige giant gezien.
Voordat ik daar naartoe rij, is een eind weg, wilde ik eerst op de giant site kijken wat mijn maat zou moeten zijn. Als ik echter in de tabel van de desbetreffende fiets kijk worden bij mijn lengtes geen maten weer gegeven. Mijn lengte is 181cm en binnenbeen is 90cm, hoe los je zoiets op? Waarschijnlijk weten ze het bij de winkel wel maar vooraf wat info krijgen is misschien handiger.

gene
Forum-lid

gene 14 aug 2014 00:57

Je hebt idd vrij lange benen in verhouding met je lichaamslengte. Je moet dus op zoek naar een frame met relatief korte bovenbuis. Je uitgangspunt mag niet de fietsmaat zijn afgaand op je BBL maar wel de effectiecve bovenbuislengte. (en niet onbelangrijk de balhoofdbuislengte.)
Ik ken nu niet al je lichaamsmaten maar ik schat dat je een bovenbuis van 56 cm nodig hebt en een balhoofd van min 16 cm. Een goede fm meet je behoorlijk op.

bikerke
Forum-lid

bikerke 14 aug 2014 07:16

ik heb dezelfde maten..........
Nu heb ik een specialized roubaix in maat 58.
Ik heb een stuurpen van 10cm en heb nu 4cm drop op deze fiets.
Probeer zeker een bovenbuis van 56 a 58 cm en een balhoofdbuis van
een 20cm te hebben mocht je niet diep willen/kunnen zitten.

JohnH
Forum-lid

JohnH 14 aug 2014 08:02

Dank voor de toelichting. Giant werkt nou net weer wat vervelend wat maten aan gaat, het zou dan een M/L of L moeten worden. Als ik afga op de berekening die zij maken voor maten die er buiten vallen ( reach van vingertop tot vingertop en daar de lichaamlengte vanaf halen 184 - 181cm) zou ik voor de L moeten kiezen. Het zou om deze fiets gaan http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... /#geometry
Ik ga er ook wel op proef rijden maar omdat het mijn eerste racefiets wordt zal ik daar in eerste instantie ook niet veel wijzer van worden direct.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2014 09:19

Lange benen, kort lijfie dus. Op zoek naar een fiets met korte bovenbuis en lange balhoofdbuis, danwel een fiets met hoge stack en korte reach (komt min-of-meer op hetzelfde neer). Amerikaanse fietsen (iig TREK en Cannondale) voldoen hier iig niet aan, Canyon bijv volgens mij wel, maar het is vooral een kwestie van heel veel geometrietabellen van frames met elkaar vergelijken om erachter te komen welk merk/type bij jouw lijf past. Dat zullen vooral comfortracers zijn. Geen idee hoe Giant in dit rijtje past
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 14 aug 2014 09:30

Giant is middelmatig qua lengte. Een Cube is vaak al wat korter dan gemiddeld.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2014 09:30

Trek met H3 geometrie gaat juist prima. De geometrie van Canyon is de laatste jaren een stuk uitgebalanceerder geworden en daardoor zijn met name de grote maten ook wat sportiever geworden dan ze in het verleden waren.

Wil je goed op een fiets passen zonder kunstgrepen dan zal een endurance / comfort model moeten worden. Bij Giant kom je dan bijv bij de Defy uit. Cannondale heeft de Synapse, Specialized de Roubaix, enz. Van de Defy lijkt zowel de M/L als de L te gaan passen, welke het beste past hangt af van wat je met de fiets wilt en hoe lang je armen zijn. Zijn je armen naar verhouding net zo lang als je benen dan is de M/L de betere keus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2014 09:33

amclassic-fan schreef:Trek met H3 geometrie gaat juist prima. De geometrie van Canyon is de laatste jaren een stuk uitgebalanceerder geworden en daardoor zijn met name de grote maten ook wat sportiever geworden dan ze in het verleden waren.
Dat wist ik niet. Vroegah was Trek lang en Canyon kort, valt nu wel mee dus :-)

Wil je goed op een fiets passen zonder kunstgrepen dan zal een endurance / comfort model moeten worden. Bij Giant kom je dan bijv bij de Defy uit. Cannondale heeft de Synapse, Specialized de Roubaix, enz.
Eens! Sommige mensen laten zich "ontmoedigen" door de term "comfort-model" en willen per se een race model. Niet doen! Het gaat erom dat je een fiets kiest die past bij je lijf. Anders krijg je van die kunstgrepen met enorme stapels spacers onder de stuurpen, en de boete van de forumpolitie daarvoor is niet mals!

;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bartg
Forum-lid

bartg 14 aug 2014 09:57

Ik beb exact dezelfde lengte en BBL. Had vroeger een Giant OCR in maat L en met een 11cm stuurpen, 4cm spacers en een zadelhoogte tot center bracket van 79,6 cm. Hierop zat ik naar mijn gevoel redelijk goed. Daarna een Bianchi MegaPro in 58cm met 12cm stuurpen, 3,5cm spacers en dezelfde zadelhoogte. Naar mijn gevoel zit die fiets me beter. Mijn meest recente fiets is een Eddy Merckx EMX-3 in maat 51, dat is zowat 56,5cm recht gemeten(een zogenaamde performance racer, dus met iets kortere bovenbuis en langere balhoofdbuis). 13cm lange stuurpen, 1,5cm spacers, nog altijd 79,6cm zadelhoogte. Hierop is de afstand zadel-stuur een cm korter dan bij de vorige fietsen en is het hoogteverschil zadel--stuur 1,5cm groter. Op deze EM zit ik naar mijn gevoel "als gegoten". Nog nooit zo'n goeie fiets gehad.
Conclusie : ga idd voor een zgn. performance of comfort racer in 56 tot 58cm. De rest is best aanpasbaar met de afstelling van zadel en stuur. En een serieuze en vakkundige fietsenmaker gaat je daar zeker uitgebreid en met plezier bij helpen.
Succes ermee !
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

paul ulrix
Forum-lid

paul ulrix 14 aug 2014 10:03

Ik heb ongeveer dezelfde maten, bbl 89 cm en 1m82 groot, en zit prima op een fiets met bovenbuis van 57.5 cm, balhoofdbuis van 18.5 cm en 10 cm stuurpen, zonder spacers.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 aug 2014 10:04

Je hebt een beetje dezelfde verhouding als ik
Lengte 187 cm met een bbl van 94 cm en een "spanwijdte" van 188 cm.

Kijk dus vooral naar fietsen met een "hoge" balhoofdbuis en een relatief korte bovenbuis.
Een beetje zoals amclassic-fan aangeeft dus.

Als ik jou was, en het is je eerste fiets, ging ik voor de L.
Laat in het begin enkele spacers steken, die kun je na verloop nog altijd (laten) wegdoen.
Achteraf spacers bijvoegen, Eens je vorkbuis is ingekort, kan niet meer.

Als je achteraf echt "heel diep" willen gaan zitten kan je nog altijd een -10 of -17° stuurpen nemen.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

JohnH
Forum-lid

JohnH 18 aug 2014 18:18

Dank voor de adviezen, weekendje weg geweest zonder internet.

Plaats reactie