Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij aanschaf nieuwe racefiets (€2000,-)

Larsson
Forum-lid

Larsson 09 aug 2014 23:37

Hallo allemaal,

Mijn oude Fred Rompelberg van ±9 jaar oud is aan vervanging toe en ik hoop dat jullie me bij die zoektocht kunnen helpen. Ik ben ±1.85m (bbl 89) en weeg 70 kg. Sinds april de fiets voor woon-werk verkeer gaan gebruiken en daardoor ook het sportieve gedeelte een stuk fanatieker opgepakt, zowel alleen als in een groep. Ik woon in Rijen, tussen Tilburg en Breda, waardoor de keuze aan merken te veelzijdig is om hier een lijstje te geven. Door te gaan zoeken op internet zie ik door de bomen het bos niet meer, maar hopelijk kunnen jullie me helpen.

Mijn punten:
- budget is €2000,-
- Carbon heeft voorkeur, maar is geen vereiste.
- hoge velgen lijkt me mooi, maar gezien mijn budget denk ik niet haalbaar. Of toch wel?
- indien geen hoge velgen, wil ik een goede match tussen kwaliteit frame en wielen.
- double ipv compact ivm pieken over de 50km/u in de groep.
- 105 lijkt me de beste optie, om zo min mogelijk toe te geven op frame en wielen.

Enkele fietsen die me aanspraken in de winkel:
- Cannondale caad 10 105 (indien geen hoge velgen, de ultegra)
- Cannondale evo 105
- 2e-hands Cannondale EVO(2012) met Ultegra en Fulcrum Racing 1 wielen.
- Ridley fenix Carbon
- Trek emonda s6 of s5
- Trek madone 2 of 3-serie
- Specialized tarmac
- Specialized allez
- Giant TCR Composite 1

Volgens mij een hele diverse mix aan fietsen. Ik ben benieuwd wat jullie voor advies hebben en als ik wat belangrijke info vergeten ben, hoor ik het graag.

Groet, lars
Laatst gewijzigd door Larsson op 21 aug 2014 10:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 aug 2014 01:24

Als je goede wielen wilt met dat budget zul je bij Rose of Canyon moeten zijn (bij Canyon helaas wel alleen Mavic op de sportievere modellen van Canyon, bij Rose heb je meer keuze).
Of voor een Fiets met (de nieuwe) 105 groep gaan. De nieuwe focus Cayo Evo 2015 mag eigenlijk niet op jouw shortlist ontbreken, tenzij je hem niet mooi vindt natuurlijk.
Campagnolo Ultra Dork

Larsson
Forum-lid

Larsson 10 aug 2014 09:55

De reden dat deze ontbreekt is dat ik hem nog niet bij de fm heb gezien. Volgende week zal ik eens langs de focus dealer in de buurt gaan. De lijst op de eerste post is aangevuld met de volgende fietsen welke me ook opvielen:
- Cannondale synapse Carbon 105
- Specialized allez
- Trek emonda s6 of s5
- trek madone 2 of 3-serie

Frank
Forum-lid

Frank 11 aug 2014 17:20

Leuk man! Ik heb ook zo'n Rompelberg gehad. Prima ding om zo te beginnen.

Zelf heb ik gekozen voor een Canyon Ultimate AL 8.0 (Campagnolo)
Erg blij mee, rijd heerlijk. Garantie geval gehad op de groep wat bijzonder waardeloos was omdat het 8 weken duurde. Mijn tip, hou je Rompelberg als reserve fiets!

De fiets zelf is super, ik kon mijn geld terug krijgen maar heb niet iets kunnen vinden waar naar ik over wilde stappen voor het zelfde geld of met een beetje bijbetalen. Behalve Rose, maar ook hier 5/6 weken levertijd.

Wat je argument qua snelheid mbt compact of dubbel, ben ik het niet met je eens.
Wanneer je een 11 cassette achter hebt en 50 voor. (Compact) Of 52 voor en 11 achter, scheelt dit net 2 KM/H bij een cadans van 95RPM. (54km/h tegen 56 km/h)
Ik zou hier compact dan ook zeker overwegen. Een compact heeft een groter bereik naar beneden, waardoor je in heuvelig landschap veel prettiger fietst.
Dit maakt ook 2 KM/h per uur verschil tussen 39/25 of 34/25 alleen wel bij een veel lagere snelheid.

105 is prima. Misschien een stap hoger naar Ultegra als je het bij een fiets erbij kan krijgen.

Wanneer je een FM om de hoek wilt zou ik voor 1 van de fietsen in je lijstje kiezen, wanneer je meer fiets voor je geld wilt en weinig met je FM om de hoek doet, adviseer ik je eens te kijken bij Canyon of Rose.

Specialized is duurder. Goede garantie en service via de dealer.
Cannondale is prima, hoor ik veel goede verhalen over van tevreden mensen.
Ridley weet ik niet.
Trek geen ervaring mee, ken alleen mensen die overstappen op iets anders na begonnen te zijn om een Trek.

Bij Rose en Canyon betaal je 400-600 euro minder voor een zeer vergelijkbare fiets. Geld dat je kan besteden aan wielen, pedalen, schoenen, of andere zaken die je wellicht graag wil.

Voor dit geld koop je geen rotzooi waar je spijt van krijgt, het verschil zit hem meer in smaak en merken die iets duurder zijn dan andere. Ook kom je nu weer in de "korting tijd" van overjarige modellen wat scheelt.

Welke keuzes houd je over:
- Wil ik lokaal bij een FM voor garantie, service etc. (dat kost je wat)
- Welke vind je mooi
- Wat ga je nog meer vervangen, naast je fiets. (dat kan ook aardig oplopen)

piti
Forum-lid

piti 11 aug 2014 23:17

Ga eens kijken voor een Sensa bij Wim de Vos in Oosterhout. Met een budget van 2000 euro kun je daar een mooie carbon fiets kopen met 105 en hoge carbon velgen.

Hij is ook dealer van Ridley en Trek.

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 11 aug 2014 23:20

Ik heb de Cannondale CAAD 10 al eens vaker aangeraden, maar bij deze nog een keer. Het is wel "maar" een aluminium fiets, maar hij doet zeker niet onder voor vele carbon fietsen en ik kan in ieder geval melden dat hij (een stuk) lichter is dan een Colnago CLX. Licht, stijf en goedkoper dat de genoemde Synapse (geometrie is wel anders). Dus wellicht het overwegen waard als je nog wat meer geld voor de afmontage over wilt houden.

Ik zou verder gewoon een compact nemen. Dan koop je er een 52 buitenblad bij en dan heb je in essentie een dubbel met de mogelijkheid toch nog kleinere binnenbladen dan een 39 te monteren. Het beetje aan stijfheid wat je mist omdat je bladen iets groter zijn door de kortere steek is voor de meeste mensen niet te voelen.
Cervélo & Cannondale

Larsson
Forum-lid

Larsson 12 aug 2014 08:26

piti schreef:Ga eens kijken voor een Sensa bij Wim de Vos in Oosterhout. Met een budget van 2000 euro kun je daar een mooie carbon fiets kopen met 105 en hoge carbon velgen.

Hij is ook dealer van Ridley en Trek.
Ben daar geweest, maar eigenlijk niet goed naar Sensa gekeken. Wel de Ridley Fenix 2015, mooie fiets!
jeroenr schreef:Ik heb de Cannondale CAAD 10 al eens vaker aangeraden, maar bij deze nog een keer. Het is wel "maar" een aluminium fiets, maar hij doet zeker niet onder voor vele carbon fietsen en ik kan in ieder geval melden dat hij (een stuk) lichter is dan een Colnago CLX. Licht, stijf en goedkoper dat de genoemde Synapse (geometrie is wel anders). Dus wellicht het overwegen waard als je nog wat meer geld voor de afmontage over wilt houden.

Ik zou verder gewoon een compact nemen. Dan koop je er een 52 buitenblad bij en dan heb je in essentie een dubbel met de mogelijkheid toch nog kleinere binnenbladen dan een 39 te monteren. Het beetje aan stijfheid wat je mist omdat je bladen iets groter zijn door de kortere steek is voor de meeste mensen niet te voelen.
Bedankt voor je tip mbt een compact. Moet zeggen dat ik er niet bijster veel verstand van heb, maar zal de mogelijke verzetten ook eens uit gaan pluizen.
Zit het grootste verschil in geometrie hem tussen race en endurance, of ligt dat anders?

Psioneer
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Psioneer 12 aug 2014 18:03

Prorace Deamon Ultegra DI2 (bij Salden). Ruim binnen je budget en ik vind het een meer dan uitstekende fiets. Berg op, berg af, kasseien... geen enkel probleem.
De weg is bestendig daadloos. Nochtans is er niets dat ongedaan blijft.

Larsson
Forum-lid

Larsson 14 aug 2014 10:05

Hoe is jullie mening over een 2e-hands carbon fiets kopen via de fietsenmaker? Een Cannondale supersix van 2,5 jaar oud met ultegra triple en fulcrum racing 1 wielen, binnen mijn budget. Klinkt erg interessant, maar je weet de echte staat van het frame natuurlijk niet. Anders neig ik nu naar de CAAD 10. Koop m'n fiets toch liever in de buurt, dan via internet of bij bijv. math salden.

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 14 aug 2014 11:01

Met jouw budget gewoon nieuw kopen. Als je dan toch naar een Cannondale neig, pak dan een Supersix 105 en upgrade hem later. Binnen een paar weken koop je deze voor € 2.000,- of minder. Die fiets is namelijk écht heel goed en comfortabeler dan de Caad. Verder is Math Salden een prima zaak om een fiets te kopen. Hebben veel kennis en geven goed advies over de maatvoering, en natuurlijk veel keuze.

Loop verder even binnen bij Hopmans, deze hebben veel staan en altijd met goede kortingen.

Larsson
Forum-lid

Larsson 14 aug 2014 11:31

Stuntman Mike schreef:Met jouw budget gewoon nieuw kopen. Als je dan toch naar een Cannondale neig, pak dan een Supersix 105 en upgrade hem later. Binnen een paar weken koop je deze voor € 2.000,- of minder. Die fiets is namelijk écht heel goed en comfortabeler dan de Caad. Verder is Math Salden een prima zaak om een fiets te kopen. Hebben veel kennis en geven goed advies over de maatvoering, en natuurlijk veel keuze.

Loop verder even binnen bij Hopmans, deze hebben veel staan en altijd met goede kortingen.
De reden dat ik voor een nieuwe fiets naar de caad neig is dat ik hem dan gelijk kan upgraden met betere wielen. Welke optie zou jij uit mijn lijstje aanraden? Erop gelet dat ik voorlopig niet zal upgraden als de fiets ±€2000,- kost.

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 14 aug 2014 11:50

Ik ben nogal liefhebber van Specialized maar probeer toch altijd advies te geven naar ratio en minder naar gevoel. In dit geval zou ik toch een Supersix aanraden en dit heeft meerdere redenen. De Tarmac is een subliem frame, maar de Supersix is dit ook. Verschil zit hem in de kabels welke binnendoor gaan bij de Tarmac, en verder alleen het uiterlijk. Met andere woorden wat vind jij mooier? De tweede reden en wellicht voor jou ook de belangrijkste is de netto prijs. Een Cannondale koop je tegen einde seizoen met 20% korting, en bij een Specialized is dit uitgesloten. De Supersix 105 en de Tarmac Elite kosten beide € 2.199,- maar nu einde seizoen krijgt de Cannondale dus een voordeel van € 400,-. Staar je verder niet te veel blind op wielen. Er is niets zo leuk om pas na een jaar een paar echt mooie wielen te kopen in plaats van nu wielen onder een standaard fiets ietsje te upgraden. Een wielset upgrade merk je alleen als je échte sprongen vooruit gaat.

Plaats reactie