Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat kost het overzetten van onderdelen?

hero
Forum-lid

hero 14 aug 2014 22:05

Door een garantiegeval heb ik een nieuw frame (R5) gekregen van Cervelo (waarvoor hulde!). Dat is inmiddels afgemonteerd met mijn oude (2009) shimano DA onderdelen. Ik heb zelf nog een andere (tevens nieuwe) Cervelo R3 met nieuwe shimano DA onderdelen die ik op het nieuwe (garantie-) frame wil laten zetten. De 2009 onderdelen gaan dan naar de R3. Wat zou de fm redelijkerwijs kunnen rekenen voor het over en weer overzetten van de onderdelen (incl. wielen)? Graag julie comments. Thanks!

gene
Forum-lid

gene 14 aug 2014 22:17

Er komen wschl. ook wat nieuwe onderdelen bij kijken bv kabels, stuurlint.
Je zou de demontage evt. zelf kunnen doen en de onderdelen reinigen.
Ik denk dan iets rond de 200 €.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 14 aug 2014 22:34

Als je m zelf demonteert dan is t een uur of 2 werk.
Plus wat onderdelen denk ik eerder €100,-

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2014 22:49

Lijkt me de ideale situatie om te leren hoe je het zelf moet doen. Fietsen zijn niet heel moeilijk... Anders doe je zoveel mogelijk zelf, en als je er niet uit komt ga je naar de FM
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wmc
Forum-lid

wmc 15 aug 2014 08:04

Voor eenzelfde geval (S1 naar S2) was ik 115 euro kwijt bij mijn locale shop (Omgeving Eindhoven).

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 aug 2014 08:10

100-150 euro.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 aug 2014 08:21

53x11 schreef:Lijkt me de ideale situatie om te leren hoe je het zelf moet doen. Fietsen zijn niet heel moeilijk... Anders doe je zoveel mogelijk zelf, en als je er niet uit komt ga je naar de FM
+1

Geld kan je beter in gereedschap stoppen. Misschien een bevriende fietser die al wat meer ervaring in dit soort dingen heeft.

Een nieuwe telefoon hebben mensen zo door en een fiets is echt een veel simpeler ding :mrgreen:

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 15 aug 2014 09:09

Gastheerg schreef: Een nieuwe telefoon hebben mensen zo door en een fiets is echt een veel simpeler ding :mrgreen:
Nee joh, een fiets is iets engs, iets mechanisch met iets van techniek. Zo iets snapt half Nederland niet meer sinds ambachten en technische scholing zijn afgedaan als een fossiel uit het verleden ten gunste van de Heilige Dienstensector.

IHC Van de Merwede bijvoorbeeld, haalt lassers, bankwerkers en ander technisch personeel uit Polen, Hongarije en weet ik waar vandaan omdat mensen met een dergelijke scholing niet meer te vinden zijn in ons land. :shock:

Sorry voor de off-topic maar het is een gevoelige snaar :lol:

Ja leuk! Gewoon zelf je fiets in elkaar knutselen. De lol en ervaring die je hiermee opdoet zijn meer waard dan de 150 euro die je anders naar de fietsenboer brengt. Tenzij je gewoon geen tijd hebt om een paar uurtjes de klussen natuurlijk ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

rikkert
Forum-lid

rikkert 15 aug 2014 09:16

Is inderdaad prima zelf te doen. Ik ben niet echt een techneut maar vind het wel leuk. Uiteindelijk lukt het echt wel. En Youtube is je vrind. Alles staat er op. Gewoon rustig aan doen en netjes werken. En dan doe je er een dag over...terwijl de FM er 2 uur over doet. Nou en?

Maar om je vraag te beantwoorden: 120 euro per fiets.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2014 09:30

mrcoffee schreef:.....

IHC Van de Merwede bijvoorbeeld, haalt lassers, bankwerkers en ander technisch personeel uit Polen, Hongarije en weet ik waar vandaan omdat mensen met een dergelijke scholing niet meer te vinden zijn in ons land. :shock:

Sorry voor de off-topic maar het is een gevoelige snaar :lol:

....
Even off-topic: Dat heeft niets te zien met geen Nederlanders, of bij ons Belgen, zonder technische scholing maar alles met het feit dat Oost-Europeanen gewoon goedkoper zijn omdat er altijd wel tussenpersonen zijn die weten hoe ze de sociale wetgeving moeten omzeilen.

Sociale dumping noemt zoiets.

Ook van mij een sorry maar dat kon ik even niet laten.

En terug on-topic, onderdelen overzetten doe je toch gewoon zelf.
Je weet dat je fiets nu werkt en dan is het iets makkelijker als uit het grote niets te beginnen.

Als je onzeker bent neem ja van tevoren al wat foto's en ook tijdens de demontage genoeg foto's nemen.

De beide sturen kan je in zijn geheel demonteren en overzetten, moet je geen shifters, kabels en stuurlint plaatsen. :)

Succes:)
I know myself like no one else
Nothing to defend

hero
Forum-lid

hero 15 aug 2014 09:37

Dank voor jullie bijdragen. Ik stelde deze vraag omdat mijn fm heeft gezegd €270 te 'moeten' rekenen voor deze klus. Ik vond dat wat aan de hoge kant en naar nu blijkt vinden jullie dat gemiddeld genomen ook. De fm zegt een hele dag kwijt te zijn voor de klus maar rekent 4,5uur. Ik ga sterk overwegen zelf wat te gaan klussen maar gebrek aan tijd en ervaring doen mij wel sterk twijfelen... Nogmaals dank!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2014 09:38

Foto's nemen is een hele goede tip inderdaad, die gewoonte probeer ik mijzelf ook steeds meer aan te leren (scheelt soms de nodige hoofdbrekens bij het weer in elkaar zetten).

Overigens heb ik het fiets afmonteren geleerd van een bevriend fietsenmaker. Kostte mij destijds een etentje ;-) Kon er vervolgens met mijn neus bovenop staan en heul veul vragen stellen.

Als je het toch allemaal gaat laten doen, hou er rekening mee dat de FM ook materialen in rekening gaat brengen (stuurlint, evt remkabels, als die niet mooi passen, wellicht ketting en cassette). Volgens mij is bovag werkplaatstarief idd iets van 60E/uur
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie