Op mijn nieuwe racer canyon CF SL 7.0 kwam standaard de mtb cassette HG81 10 sp (SLX) 12-32 als cassette mee terwijl het derailleur 105 5700 is afgemonteerd. Crankstel is 105 compact 50-34 en ketting KMC 10sp X10 EL.
In vergelijking met mijn vorige ultegra fiets maakt de ketting naar mijn idee zeer veel geluid met name op het grote blad en is het bereiken van de laagste en hoogste versnellingen wat lastiger (al snel tegen de voorderreilleur). Enige afstelling (spanners) heeft nog niet het gewenste effect al schakelt alles verder goed.
Nu ben ik geen technisch wonder, vandaar mijn vraag:
- is de combi MTB SLX cassette en 105 5700 volledig compatible?
ik overweeg nl. een ultegra of 105 cassette (12-30) maar aan te schaffen aangezien het ratelende geluid mij behoorlijk irriteert.
combinatie HG81 10sp met 105
Vraag: Ja, maar dan wel met een 5700 GS derailleur. Overigens: 'het derailleur" bestaat niet!
Je bent niet duidelijk waar het ratelen vandaan komt, vooraan of achteraan, maar een 12-30t cassette zal prima passen in je set-up.
Je bent niet duidelijk waar het ratelen vandaan komt, vooraan of achteraan, maar een 12-30t cassette zal prima passen in je set-up.
beste klimmer, bedankt voor je reactie, die van mij was idd wat vaag mbt het ratelen.
Het ratelen komt uit de cassette / achterderailleur. De achterderailleur is een 5700 GS echter in de specs van de GS achterderailleur wordt gesproken over een maximale vertanding van 28T. Wellicht dat dit nog invloed heeft al lijkt het mij dat dit alleen zou betekenen dat de kleinste versnellingen niet goed bereikt zouden kunnen worden, maar dat lukt wel.
Dus dan zou het toch de cassette kunnen zijn, ik ga de gok maar op een nieuwe cassette + ketting wagen. En anders heb ik alvast een opvolger voor de huidige setup.
Het ratelen komt uit de cassette / achterderailleur. De achterderailleur is een 5700 GS echter in de specs van de GS achterderailleur wordt gesproken over een maximale vertanding van 28T. Wellicht dat dit nog invloed heeft al lijkt het mij dat dit alleen zou betekenen dat de kleinste versnellingen niet goed bereikt zouden kunnen worden, maar dat lukt wel.
Dus dan zou het toch de cassette kunnen zijn, ik ga de gok maar op een nieuwe cassette + ketting wagen. En anders heb ik alvast een opvolger voor de huidige setup.
Draai de B-screw een paar slagen aan en haal 2 schakels uit de ketting. Binnen en buitenstanden precies afgesteld?