Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intervaltraining

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 14 aug 2014 22:16

@flippo1970 Verschrikkelijk! Ik heb het boek nog niet gelezen, maar de website zegt genoeg!

Hoe kun je makkelijk geld verdienen? Door mensen die al nergens meer tijd voor hebben vertellen dat ze beter worden door minder en harder te trainen. $30, voor een 12 weken trainingsschema is erop gericht om zoveel mogelijk mensen zo'n schema te laten kopen.

Mensen die een goede basis hebben creëren een piek, die langzaam instort en de oersterke mensen zullen nog iets sterker worden waardoor het lijkt dat het werkt, maar zij gebruiken nauwelijks hun potentieel.

30 uur per week duurtrainingen doen is verleden tijd, maar dit is een ander uiterste! Zeker niet de intervallen die krivas zou moeten gaan doen;)

flipo1970
Forum-lid

Gebruikersavatar flipo1970 14 aug 2014 22:40

Alan Smeets schreef:@flippo1970 Verschrikkelijk! Ik heb het boek nog niet gelezen, maar de website zegt genoeg!

Hoe kun je makkelijk geld verdienen? Door mensen die al nergens meer tijd voor hebben vertellen dat ze beter worden door minder en harder te trainen. $30, voor een 12 weken trainingsschema is erop gericht om zoveel mogelijk mensen zo'n schema te laten kopen.

Mensen die een goede basis hebben creëren een piek, die langzaam instort en de oersterke mensen zullen nog iets sterker worden waardoor het lijkt dat het werkt, maar zij gebruiken nauwelijks hun potentieel.

30 uur per week duurtrainingen doen is verleden tijd, maar dit is een ander uiterste! Zeker niet de intervallen die krivas zou moeten gaan doen;)
dat zegt hij in het boek ook niet. Wat hij wel zegt, is dat je bij weining tijd effectiever kan trainen door minder LSD te trainen en meer interval. Heb je veel tijd, doe je meer LSD...

ps: ik weet dat het boek niet heilg is, maar ik heb er in elk geval dingen uit bijgeleerd. Ik heb het gratis kunnen downloaden en ook het 12-weken schema had ik gratis gevonden maar ben ik ondertussen kwijt.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 15 aug 2014 10:03

@flipo1970 Je zult door de marketing strategie van deze meneer heen moeten kijken.

De intervallen die jij bedoeld zijn treshold 4x6 min treshold Vo2max 5x4 min vo2max en anaerobe capaciteit 8x30 sec all out. Zoals in voorbeelden op de website beschreven. Daar wordt je niet beter van! Dit sloopt je basis compleet.

Door dit soort trainingen wordt je iets sterker, waardoor het lijkt dat je beter wordt. Ik kan het alleen maar afraden, je houdt jezelf voor de gek. Ik refereer dan toch weer naar de boeken van Paul van den Bosch of Joe friel.

flipo1970
Forum-lid

Gebruikersavatar flipo1970 15 aug 2014 15:17

Alan Smeets schreef:@flipo1970 Je zult door de marketing strategie van deze meneer heen moeten kijken.

De intervallen die jij bedoeld zijn treshold 4x6 min treshold Vo2max 5x4 min vo2max en anaerobe capaciteit 8x30 sec all out. Zoals in voorbeelden op de website beschreven. Daar wordt je niet beter van! Dit sloopt je basis compleet.

Door dit soort trainingen wordt je iets sterker, waardoor het lijkt dat je beter wordt. Ik kan het alleen maar afraden, je houdt jezelf voor de gek. Ik refereer dan toch weer naar de boeken van Paul van den Bosch of Joe friel.
Hey Alan, maar als je iets sterker wordt, lijkt het toch niet dat je beter wordt, maar dan word je toch effectief beter? Ik heb het boek "wielertraining van A tot Z" van Paul VDB. Staan ook veel nuttige dingen in. Maar sommige weken kan ik maar 4u trainen, andere weken 12 en dan is het volgens mij in die korte trainingsweek veel nuttiger om (sub)treshold te trainen dan LSD?

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 15 aug 2014 21:18

Ik probeer dit uit te leggen aan de hand van Wattages.

Stel je omslagpunt ligt op 200 Watt. Je kunt 330 Watt 30 sec volhouden. Als je sterker wordt zal je omslagpunt misschien 205 Watt worden en kun je 330 Watt 45 sec volhouden. Je bent sterker geworden maar niet beter.

Door je basis te vergroten, verbeter je je aerobe drempel maar ook je omslagpunt. Door de juiste intervallen kun je het omslagpunt nog iets verbeteren. Je omslag punt gaat dan overdreven naar 250 Watt, 330 Watt kun je dan 3 min volhouden. Nu wordt je beter.

Sub treshold kun je zeker doen bijv in een krachttraining op de fiets 5-10 x (3 min tf 40-60 sub-treshold + 3-5 min losrijden tf 90 herstel)

Maar treshold vo2max en anaerobe cap zou ik niet doen als je maar 4 uur traint, hoogstens 2x 30 sec all out.

flipo1970
Forum-lid

Gebruikersavatar flipo1970 16 aug 2014 19:19

Alan Smeets schreef:Ik probeer dit uit te leggen aan de hand van Wattages.

Stel je omslagpunt ligt op 200 Watt. Je kunt 330 Watt 30 sec volhouden. Als je sterker wordt zal je omslagpunt misschien 205 Watt worden en kun je 330 Watt 45 sec volhouden. Je bent sterker geworden maar niet beter.

Door je basis te vergroten, verbeter je je aerobe drempel maar ook je omslagpunt. Door de juiste intervallen kun je het omslagpunt nog iets verbeteren. Je omslag punt gaat dan overdreven naar 250 Watt, 330 Watt kun je dan 3 min volhouden. Nu wordt je beter.

Sub treshold kun je zeker doen bijv in een krachttraining op de fiets 5-10 x (3 min tf 40-60 sub-treshold + 3-5 min losrijden tf 90 herstel)

Maar treshold vo2max en anaerobe cap zou ik niet doen als je maar 4 uur traint, hoogstens 2x 30 sec all out.
bedankt, ik neem dit mee in mijn trainingen!

peerke84
Forum-lid

peerke84 19 aug 2014 11:22

@Alan_Smeets Welke boek van Paul van den Bosch raad je aan? Ik train nu vooral op gevoel maar dat is vaak te hard waardoor ik soms juist alleen maar achteruit ga, dan pak ik een week rust en is het weer goed.
Dit wil ik graag verbeteren zodat ik beter ga trainen.

rknoppe491
Forum-lid

rknoppe491 19 aug 2014 17:12

ik heb een aantal goede verhalen gehoord over dit boek:
Time crunched cyclist Chris Carmichael

wat vindt jij hiervan alan?

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 19 aug 2014 17:30

"Trainingshandboek voor de wielrenner", maar volgens mij zijn er ook nieuwere titels.

Chris Carmichael is de trainer van Lance Armstrong. Voor zover ik weet is hij nooit in verband gebracht met het verleden van Armstrong. Ik heb een ander boek van hem uit de VS laten komen en dat was zeer interessant, maar ging niet over wielrennen. Ik denk dat het boek dat jij bedoeld zeker interessant is, maar je moet er rekening mee houden dat hij het ook over iets intensievere trainingen zal hebben. Ik weet van hem niet hoe intensief. Je moet zeker je basis niet verwaarlozen, dan wordt je sterker maar niet beter;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2014 12:46

Volgens Tyler Hamilton was Carmichael nooit de echte trainer van Armstrong, dat was alleen het toneelstukje dat voor de buitenwereld opgevoerd werd. De echte trainer was ene Ferrari.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rknoppe491
Forum-lid

rknoppe491 20 aug 2014 16:15

Dit boek bedoel ik: http://www.amazon.com/The-Time-Crunched ... 193403083X

Alan Smeets schreef:"Trainingshandboek voor de wielrenner", maar volgens mij zijn er ook nieuwere titels.

Chris Carmichael is de trainer van Lance Armstrong. Voor zover ik weet is hij nooit in verband gebracht met het verleden van Armstrong. Ik heb een ander boek van hem uit de VS laten komen en dat was zeer interessant, maar ging niet over wielrennen. Ik denk dat het boek dat jij bedoeld zeker interessant is, maar je moet er rekening mee houden dat hij het ook over iets intensievere trainingen zal hebben. Ik weet van hem niet hoe intensief. Je moet zeker je basis niet verwaarlozen, dan wordt je sterker maar niet beter;)

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 20 aug 2014 18:54

Ik heb dat boek nog niet gelezen. Als ik snel een stukje uit het voorbeeld lees op amazon doet hij veel in de sub-treshold zone. Daar kan ik me wel in vinden. Maar goed ik moet het boek toch eerst lezen;) Overigens werd er begin dit jaar bericht dat uit een rechtzaak duidelijk werd dat hij wel degenlijk van Armstrong op de hoogte was sinds 95.

Zijn bedrijf is nu ook flink veranderd. Kijk eens wat hij zich vraagt voor trainingen 190 dollar- 1000 dollar per maand! Kom ik aan met mijn 30-40 euro per maand voor amateurs;) excl de jaarplanning en TrainingPeaks.

Nu dwaal ik toch heel ver van het originele topic af

Plaats reactie