Zadelstand
Norm zou zijn dat het zadel volledig horizontaal moet staan. Zou een stukje naar voren mogen hellen, maar nooit naar achteren (vanzelfsprekend). Zelf heb ik het zadel ALTIJD een stukje met de punt naar beneden (min. ca. 1 cm denk ik) gericht. Begrijp eigenlijk niet dat horizontaal altijd wordt aanbevolen, want op een racefiets zit je eenmaal voorover gebogen met bekken ook wat gekanteld en zadel lager dan stuur en dan dienen mijns inziens dus de weke delen zoveel mogelijk te worden ontlast. Dat kun je veel beter bereiken door zader naar voren te kantelen. Wat is jullie visie hierop? Waarom is het advies altijd horizontaal? Wellicht persoonlijke voorkeur en ook afhankelijk vh zadeltype, maar vind het toch uiterst vreemd dat dit altijd wordt aanbevolen. Geen enkele normale vent wil al fietsende toch druk in dat gebied? Naarmate het zadel meer naar voren helt wordt je ook meer in het stuur "gedrukt" heb ik gemerkt, hetgeen resulteert een meer agresieve zit. Zadel te schuin levert wel weer te grote druk op handen en armen op, dus er is mogelijk wel een optimaal punt.
Het dieper zitten dien je theoretisch op te lossen met een soepele rug. Heb je een stijve (onder)rug dan verdraai je dus de hele bekkenbende en plet je de weke delen. Dus als je last hebt van geplette weke delen heb je of een zadel nodig wat meer steun biedt aan de zitbotjes of je moet minder diep gaan zitten. Kortom als je het zadel niet vlak kunt hebben (+/- een beetje helling) is of het zadel niet goed of je kunt die houding gewoon niet aan.
Wanneer je last hebt van een grotere prostaat of forse weke delen kun je baadt hebben bij een gleuf in het zadel of een SQ-lab zadel. (Maar hier mag je geen UCI koersen mee rijden want zadel moet horizontaal van de UCI)
Wanneer je last hebt van een grotere prostaat of forse weke delen kun je baadt hebben bij een gleuf in het zadel of een SQ-lab zadel. (Maar hier mag je geen UCI koersen mee rijden want zadel moet horizontaal van de UCI)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik heb altijd geleerd horizontaal.
Maar!!!!!!! Omdat de zadelpunt van een racefiets zadel iets omhoog loopt is horizontaal in dit geval niet zo horizontaal. Mij is geleerd dat ongeveer 2 cm achter de zadelpen het uiteinde van de waterpas moet worden gelegd. De rest van de waterpas over de zadelpunt. Als je dan waterpas bent dan staat je zadel zogezegd horizontaal. Maar als je er langs kiijkt vanaf de zijkant zie je dus dat de zadelpunt naar beneden staat.
Zo is het me ooit 40 jaar geleden geleerd, en zo doe ik het nog steeds. Heb nog nooit last gehad van "de weke delen".
Marc
Maar!!!!!!! Omdat de zadelpunt van een racefiets zadel iets omhoog loopt is horizontaal in dit geval niet zo horizontaal. Mij is geleerd dat ongeveer 2 cm achter de zadelpen het uiteinde van de waterpas moet worden gelegd. De rest van de waterpas over de zadelpunt. Als je dan waterpas bent dan staat je zadel zogezegd horizontaal. Maar als je er langs kiijkt vanaf de zijkant zie je dus dat de zadelpunt naar beneden staat.
Zo is het me ooit 40 jaar geleden geleerd, en zo doe ik het nog steeds. Heb nog nooit last gehad van "de weke delen".
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok, dit impliceert dus dat een correcte zit niet is een zit met een (lichtelijk?) gekanteld bekkenbende. Per definitie een bolle rug dus. Heb hier ook nooit echte duidelijkheid over gekregen. Profs zie je veelal (atlijd) rijden met een bolling, maar sommige menen dat een rechtere rug beter is. Maar een volstrekt rechte rug (is dat uberhaupt wel juist?) resulteert altijd in een "gekanteld bekken" in dezelfde richting als de rug zich strekt en hoe dieper je zit hoe meer de kanteling dan is. Of is het zo dat als een bolling gewesnt is deze bolling in de rug zodanig moet zijn dat deze meer of minder bol wordt naarmate je dieper of ondieper zit? Dient het bekken m.a.w. altijd in dezelfde (namelijk loodrechte) stand op het zadel te blijven ongeacht je zit? En ten slotte: als rijden met een bolling goed is, waar dient deze dan in de rug te zitten? Zoveel als mogelijk verspreid, of juist onder of boven in de rug?Gerboon schreef:Het dieper zitten dien je theoretisch op te lossen met een soepele rug. Heb je een stijve (onder)rug dan verdraai je dus de hele bekkenbende en plet je de weke delen. Dus als je last hebt van geplette weke delen heb je of een zadel nodig wat meer steun biedt aan de zitbotjes of je moet minder diep gaan zitten. Kortom als je het zadel niet vlak kunt hebben (+/- een beetje helling) is of het zadel niet goed of je kunt die houding gewoon niet aan.
Wanneer je last hebt van een grotere prostaat of forse weke delen kun je baadt hebben bij een gleuf in het zadel of een SQ-lab zadel. (Maar hier mag je geen UCI koersen mee rijden want zadel moet horizontaal van de UCI)
Advies uit eerdere topics over afstellingen van je fiets:
Bike Fit: It's All About the Bike
https://www.youtube.com/watch?v=oxNznrl ... detailpage
Komt ook het stuk m.b.t. het rug e.d. aan bod
Bike Fit: It's All About the Bike
https://www.youtube.com/watch?v=oxNznrl ... detailpage
Komt ook het stuk m.b.t. het rug e.d. aan bod
Laatst had ik een fietsmeting bij velometric door Martin Kelderman (ja, broer van Wilco, rijd zelf bij elite) en hij zei dat het idd horizontaal moest zodat je maximale krachtoverbrenging hebt.
Vrienden van me zeggen altijd iets naar beneden om slapende patronentas tegen te gaan..
Vrienden van me zeggen altijd iets naar beneden om slapende patronentas tegen te gaan..
Ik ben pas overgestapt naar ander type zadel. Ik monteer m dan horizontaal en ga dan fietsen. Kleine inbus is de hand en dan onder het fietsen finetunen door aan de voorste inbus te draaien net zo lang tot het goed voelt. Is bij mij ook met de zadelpunt fractie naar beneden.
Ik had kortgeleden mijn zadel opnieuw compleet horizontaal afgesteld. Daarna had ik toch wat last van zadelpijn. Na wat passen en meten bleek dat ik het zadel een fractie naar achteren moest kantelen voor een optimale zithouding. Het is nauwelijks zichtbaar, het belangrijkste is dat je goed zit. Het is ook afhankelijk van je eigen lichaam.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
In de 'regel' moet het horizontaal omdat je dan op je zadel zit. Anders leun/steun je erop, en omdat je er niet vanzelf blijft opzitten, moet je evenwichtsverlies compenseren door harder te trappen en/of meer tegenduwen met de armen (stuurt op zijn beurt minder).
Dus mijn uitgangspunt is zitten op het zadel, zodat je bij wijze van spreken nog net niet aan je stuur komt (handen 1 cm boven stuur houden tijdens rijden), en je nog altijd je evenwicht niet verliest. FWIW.
Dus mijn uitgangspunt is zitten op het zadel, zodat je bij wijze van spreken nog net niet aan je stuur komt (handen 1 cm boven stuur houden tijdens rijden), en je nog altijd je evenwicht niet verliest. FWIW.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Horizontaal. Als je schuin zit glij je voortdurend naar voren en dat kost onnodige energie. Zit de punt van je zadel in de weg, dan zijn er een hoop modellen met een andere pasvorm.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
zo is het