Onderhoud
Ik was zelf ook lang huiverig om onderhoud zelf uit te voeren aan met name versnellingen en ketting. Maar door de komst van YouTube heb ik echt veel bijgeleerd. Goed gereedschap is een pre. Maar met de laptop bij de hand en een redelijk begrip van de Engelse taal (meeste clips zijn Engelstalig) kom je met een beetje technisch inzicht een heel eind.
Investering in gereedschap verdiend zich snel terug.
Investering in gereedschap verdiend zich snel terug.
Niet bang zijn en zelf gaan sleutelen. Is nog leuk om te doen ook. Moet er niet aan denken afhankelijk te zijn van een fm. Is tegenwoordig zoveel makkelijker dan vroeger. Handleidingen zijn zo te vinden op internet en op Youtube meer dan genoeg filmpjes met uitleg.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
Allen zeer veel dank.
Ik zal, zowel uit kosttechnisch als uit hobby-verdiepend oogpunt, inderdaad gebruikmakende van dit forum en bv. youtube zoveel mogelijk zelf gaan sleutelen. Samen met de fietsspecial (onderhoud en reparatie) komt er ook een uitbreiding op mijn gereedschapskoffer, en wie weet.
Nogmaals bedankt, en jullie zullen mijn vragen t.z.t. wel gaan tegenkomen.
Ik zal, zowel uit kosttechnisch als uit hobby-verdiepend oogpunt, inderdaad gebruikmakende van dit forum en bv. youtube zoveel mogelijk zelf gaan sleutelen. Samen met de fietsspecial (onderhoud en reparatie) komt er ook een uitbreiding op mijn gereedschapskoffer, en wie weet.
Nogmaals bedankt, en jullie zullen mijn vragen t.z.t. wel gaan tegenkomen.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!
Post ging helemaal fout door meerdere quotes. Werd onleesbaar heb deze weggehaald!
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 16 aug 2014 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Of lopen de klanten wegpeter1981 schreef:toch maar eens tegen m`n baas zeggen dat hij duurder moet worden , misschien krijg ik dan opslag
Als alles (onderdelen en gereedschap) klaar ligt zet ik een fiets in een uur in elkaar. Een hobbyist mag er een middag over doen. Drankje, muziekje foto voor op FF of FB.japiecarbon schreef:Bij een beurt doen ze echt niets wat je zelf niet kan. In 2 uur bouw je trouwens een hele fiets op, dus das best veel.
Dus het is idd veel!
Ik ken vooral fietsers die er veel alleen op uittrekken en daar is dat % echt andersom en waarschijnlijk 90% die zelf alles doet. En in retro kringen waar ik wel eens verkeer is het zelfs 100% en die gasten hebben allemaal ook een moderne fiets die ze zelf opbouwen/onderhouden.gene schreef:Maar binnen mijn fietsclub moet ik vaststellen dat ong 80 % weinig of niet zelf aan de fiets sleutelt en totaal afhankelijk is van de fm.
Als fietsen een serieuze hobby is heb je eigenlijk geen andere keus je enigszins te bekwamen om zelf je fiets te doen.
Voor iedere 100 Euro die je naar de FM brengt voor uurtjes kan je mooi gereedschap kopen wat je hele hobbycarriere meegaat.
Gastheerg schreef:Of lopen de klanten wegpeter1981 schreef:toch maar eens tegen m`n baas zeggen dat hij duurder moet worden , misschien krijg ik dan opslag
Dat is ook een optie natuurlijk
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
De 'ingewikkelde zaken' die ik noemde waren lintje wisselen en wielen richten. Dat moet (incl de overige inspectie) toch echt wel binnen 2 uur te doen zijn voor een FM lijkt me...Gerboon schreef:90 euro is 2 uur arbeidsloon. Vind persoonlijk niet dat je kunt verwachten dat er lint wordt gewikkeld en allerlei tijdrovende zaken worden uitgevoerd.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
De kosten zouden moeten worden gerekend voor de daadwerkelijke werkzaamheden. Een derailleur afstellen is zo gedaan, maar als iemand nooit iets aan onderhoud doet en alles moet gecheckt, gesmeerd en afgesteld worden dan is €90 een koopje. Ik had een probleempje achter met schakelen en kreeg dat niet goed. Bleek de achterpad iets verbogen en dat was z verholpen. Service vd zaak. Heb toen maar wel even wat gekocht als blijk van waardering.