Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

hybride of fitnessbike advies gevraagd

henkonthabike
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2014 15:08

henkonthabike 19 aug 2014 15:39

Ik heb deze zomer heerlijk gefietst op mijn heren stad/tourfiets gazelle met 8 versnellingen.
Ik fiets tochtjes van 15 tot 50 km per keer en doe dit voornamelijk in het voorjaar
en in de zomer, op fietspaden, de weg, en af en toe een schelpenpaadje, of van die beton blokken dwars door weilanden heen.
Ik wil nu eigenlijk wel een fiets met meer versnellingen en eentje die lekker licht fietst en zeker niet te zwaar is .
Ook vindt ik het handig een bagagedrager te hebben (neem eten + drinken mee) en spatborden lijken me ook niet verkeerd. Budget is in principe beperkt, voorlopig zo ongeveer 600 euro, kan eventueel nog iets oplopen.
Al met al vindt ik het wel lastig om te bepalen op wat voor type fiets ik me nu moet richten.
Wat kan ik nu het beste doen, een hybride nemen met bagagedrager en spatborden of kan ik beter een fitnessbike nemen en deze eventueel uitrusten met een bagagedrager en spatborden ?

Henk

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 19 aug 2014 15:59

Hoi

Kijk een naar een cube sl cross daar kunnen sowieso spatborden op en misschien ook wel een bagage dragen

Ik vindt het een mooie fiets en ik denk ook in de buurt van jou budget
Laat maar eens weten wat je van de cube vindt

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 aug 2014 19:59

Mijn voorkeur, na bijna 20 jaar ervaring, is een sporthybride: geen vering voor of achter en bredere banden dan fitnessbikes. Brede banden lopen immers lichter dan dunne. Ook veiliger op die schelpenpaadjes. V-brakes voldoen, schijfremmen, zeker op dit prijsniveau, zijn zorgenkinderen en... rollerbrakes zijn volstrekt taboe.
Voorbeelden: Giant Escape, Stevens X6 lite (wel wat duurder en mijn voorkeur), Trek FX, Cube SL serie...enz. Gewicht varieert tussen 11 en 12 kg.
Dragers en spatborden zijn voor enkele tientjes zelf toe te voegen.
Zonodig zie ook gelijkluidende adviesvragen op het forum van de Fietsersbond.

henkonthabike
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2014 15:08

henkonthabike 20 aug 2014 19:36

bedankt voor jullie tips

welk merk is het makkelijkste op te tuigen qua bagagedrager en spatborden ?

Wat ik me nog even afvraag voor wat betreft de derailleur of versnellingsgroep, met wat dien ik minimaal genoegen te nemen voor en achter ? Moet ik minimaal deore hebben ?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 aug 2014 19:39

Deore zou mooi zijn, vind je waarschijnlijk niet voor je budget, maar Alivio is ook goed. Altus echt vermijden.
Andere vraag kom ik op terug, vergt wat speurwerk naar betere fotoos.

Trek, Stevens en Cube hebben alle voorzieningen.
Giant Escape is erg onduidelijk of er de nodige schroefbussen/schroefdraad aanwezig zijn. De vrouwenversie heeft wel alle nodige schroefgaten voor spatborden en drager. Dus moet ook de mannenversie die hebben, maar op de fotoos onzichtbaar. Vooral onderaan de voorvork is essentieel. Bij het ontbreken van schroefbussen boven in de staande achtervork is er een zadelpenklem met "oren", twee schroefgaten voor de achterdrager. Kosten €6,50 bij M-gineering.nl. Eigen ervaring. Daar hoeft het dus niet op te stranden, maar een schroefdraad voor je voorspatbord in de voorvork vind ik onmisbaar.

Nader onderzoek: ook op de Giant Escape kun je zowel spatborden als een drager monteren.
Laatst gewijzigd door klimmer op 21 aug 2014 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Fee
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2014 19:41

Fee 20 aug 2014 20:24

Ik ben zelf heel tevreden over mijn Sensa Cross. Ik heb er eentje met Deore, zonder spatborden of bagagedrager, maar ik heb ze ook wel gezien die dat wel hebben. Zitten 27 versnellingen op, heerlijk om door de polder te zoeven, maar heb er dit jaar ook prima de Amstel Gold Race opgereden. Dat laatste dan wel met gladde banden en klikpedalen, hoewel het zonder vast ook lukt. Deze zitten voor zover ik weet rond de €600,-.

henkonthabike
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2014 15:08

henkonthabike 21 aug 2014 09:55

iedereen en met name klimmer dank voor het achterhalen van de info over spatborden en bagagedrager !
ik heb op zich geen haast maar kan nu in ieder geval de komende tijd wat gerichter gaan zoeken
en kan ik wellicht een leuke geprijsde fiets op de kop tikken en ben ik alvast klaar voor volgend seizoen.

henkonthabike
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2014 15:08

henkonthabike 23 aug 2014 13:07

ben inmiddels even aan het vergelijken geweest tussen verschillende fietsen en kom bijvoorbeeld tegen :

- trek 7.5 FX achterderailleur Shimano RD-R350 edit : is m.i. sora kwaliteit
- cube sl road : Frontderrailleur Shimano FD-R440 is ...............kwaliteit

en zo zijn er op nieuwe fietsen wel meer van dit soort derailleurs met nummers in de aanduiding.

Hoe weet ik nu als leek wat nu precies de kwaliteit van deze derailleurs is.
zijn deze vergelijkbaar met bijv. deore of ....tiagra...., zijn hier misschien ook overzichten van ?
dacht dat ik het bos door de bomen zag maar nu weet ik het niet meer.

wat ik me ook nog afvraag : voor hoeveel versnellingen moet ik gaan ? Is 20 te weinig, is 30 beter ?
Laatst gewijzigd door henkonthabike op 24 aug 2014 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

henkonthabike
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2014 15:08

henkonthabike 24 aug 2014 23:14

wat betreft de derailleurs zou dit het antwoord kunnen zijn:

op bikeformums.net vond ik dit :


ecause you asked ...

Quote Originally Posted by msujohn View Post
I have a question about the hierachy of derailleurs from Shimano.

MTB/Hybrid: Delore LX > Deore > Alivio > Altus > Acera
Road/Hybrid: 105 > Tiagra > Sora

I've noticed when I look at hybrids sometimes they have MTB type derailleurs and others have Road bike type.

Is the way I classified the derailleurs correct? (i.e. Deore is better than Alivio). Are they any inbetween the 105 and Tiagra?

Is it fair to compare the low end of each of these (i.e. Acera = Sora)? For hybrid bikes does it matter what derailleurs it comes with?

If I am comparing 2 bikes one has a Deore rear derailleur and the other has a Tiagra - would they be they same quality?

Just looking for some help on this.
Last time I checked, Shimano mtb series could generally be aranged in a hierarcy based on a 3 number sequence: XTR (9xx), Saint (8xx), XT (7xx), SLX (6xx), Deore (5xx), Alivio (4xx), Acera (3xx), (also 3xx) and Tourney (0xx).

Road components can generally be arranged by a 4- digit sequence: Dura-ace (7xxx), Ultegra (6xxx), 105 (5xxx), Tiagra (4xxx), Sora (3xxx) and the Shimano 2xxx group.From there it can get confusing. Road rear derailleurs are usually available in either short cage or long cage versions. The lower end mtb rear derailleurs are not available in short cage versions o the high end ones are. The higher end mtb rear derailleurs are also available in low-normal or top-normal versions. Road models tend to be top-normal versions.

However, I really wouldn`t suggest you worry about any of it. The overall package on most bikes has been fairly well thought out and any `package` would be cheaper that what you would end up with by buying parts seperately. Sounds like you`re not looking at a high end bike so I`d suggest you buy something you like from someone that you have no problem talking to. Remember you`ll be getting after sales service there and so they should be able to help you with any questions ahead of time.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 aug 2014 00:01

Indien je van mening bent dat je je eigen vragen met een lang engels kletsverhaal grotendeels heb beantwoord, resteert nog de vraag of je voldoende hebt aan een dubbel of een triple crankstel. Dat ligt helemaal aan je capaciteiten en het terrein waar je gebruikelijk verkeert. Behalve in Zuid-Limburg (en daarbuiten) heb je genoeg aan een compact crankstel, zou ik denken, maar ik ken je capaciteiten natuurlijk niet.
Ik zou niet teveel twijfels hebben over die OEM Shimano onderdelen. Die zijn goedkoper voor de fietsfabrikant, omdat ze geen naam dragen. Centjes, centjes, centjes, altijd gaat het over centjes....Want wat kost nu een derailleur? Zo tussen de €20 en €35. Daar laat je geen fietskeuze van afhangen, vind ik.

henkonthabike
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2014 15:08

henkonthabike 25 aug 2014 13:50

Nou , ik wil wel lekker soepel kunnen schakelen vandaar dat ik mijn focus had op derailleurs,
(kreeg al lezende ook de indruk dat dit een belangrijk onderdeel van de fiets is, en dat bepaalde typen
derailleurs niet zo heel goede kwaliteit hebben.)

ik rij normaal gesproken alleen op het vlakke.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 aug 2014 14:00

Als ze nieuw zijn schakelen alle derailleurs soepel (nou ja, de meeste dan..). De betere derailleurs doen dat na 5 en 10 jaar nog steeds. Bij een sporthybride betreft dat Deore, respectievelijk 105 en beter.

Plaats reactie