Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Rox 10

flap
Forum-lid

flap 24 mei 2014 17:56

Gisteren mijn Rox 10 gekregen. Pffff je kunt wel heel veel instellen. Eerste indruk, het is wel een heel mooi apparaat. Vanmorgen via datacenter een rit aangemaakt, die ga ik morgen proberen met de navigatie!
Weet iemand hoe je de Autostop kan instellen? Ik meende dat je daar ook een snelheid kon aangeven.

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 24 mei 2014 19:40

autopauze aan en uit zetten:
op je fietscomputer: zorg dat je hem in trainingmode hebt staan (scherm met de sneldheid, hartslag enz). druk dan de knoppen "back/stop" en "enter" tegelijk in, dus de bovenste 2 knoppen. Dan kom je in het snelmenu, scrol dan naar onderen en daar kun je hem aan en uit zetten.
Op de homecomputer: Via mijn apparaat aan de linkerzijde ga je naar apparaat instellingen waar je alle instellingen kunt doen voor je ROX 10. en daar kun je autopauze aan en uit zetten. Dan upload de instellingen naar je ROX 10.

Ik heb overigens de autopauze uit staan, anders kreeg ik telkens meldingen op mijn scherm dat hij in autopauze staat (als je even voor een stoplicht staat ed),
Met deze instelling (autopauze uit) merk ik geen vreemde dingen in mijn gegegevens. want ook hier als ik stop sta, stopt de opname tijd.

als ik de overige discussies volg van de diverse gps fietscomputers, zie ik dat daar toch telkens de bekende upgrade problemen de kop opsteken. Gelukkig heb ik dit nog niet mee hoeven maken op mijn Rox. In het half jaar dat ik hem heb, is er maar aan het begin een hele kleine fimrware update geweest. Apparaat was dus bij levering gewoon klaar, en dat mocht ook wel met de uitgestelde leverdata ;-)

flap
Forum-lid

flap 24 mei 2014 19:51

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Maar ik meende gelezen te hebben dat je ook nog de snelheid kan instellen, bij wat voor snelheid je hij op Autostop gaat. Maar dit kan ik niet terug vinden in de instellingen.

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 24 mei 2014 21:13

volgens mij is deze snelheid niet in te stellen, deze staat nu standaard op 2,2 km/u (zie pagina 24 van de handleiding, PDF). Hoe ze aan deze vreemde waarde komen weet ik ook niet. Maar zoals ik in eerder bericht aangaf, met autopauze uit functioneert het ook prima. (tijd stopt als je met de fiets stop staat)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 mei 2014 21:18

flap schreef:...Maar ik meende gelezen te hebben dat je ook nog de snelheid kan instellen, bij wat voor snelheid je hij op Autostop gaat. Maar dit kan ik niet terug vinden in de instellingen.
Dit is volgens mij ook niet in te stellen, althans, ik ben het niet tegengekomen in het Manual:

5.5.5 Auto pauze
De auto pauze functie kan in het snelmenu worden geactiveerd en gedeactiveerd.

Auto pauze functie geactiveerd:
Zodra u start hebt gedrukt, kunt u met de training beginnen. De RoX 10.0 gps wacht, tot deze een snelheid boven 2,2 km/h registreren kan om met het opnemen van de training te beginnen. Vanaf nu zorgt de geactiveerde auto-pauzefunctie ervoor, om de trainingstijd bij snelheden onder 2,2 km/h te pauzeren
(„Auto-pauze“ verschijnt in het display) en bij snelheden boven 2,2 km/h weer te starten (Auto-start).

Auto pauze functie gedeactiveerd:
De trainingstijd start, zodra u START hebt gedrukt en stopt, zodra u STOP hebt gedrukt. Zo is het mogelijk, bijv. de hartslag ook in rustfase op te nemen.
Aanwijzing:
De trainingstijd is met het vastleggen gekoppeld. Is de trainingstijd gestopt, worden geen gegevens voor de verdere analyse opgenomen. De trainingstijd is bij ingeschakelde auto pauze-functie identiek met de rijtijd.
Is de auto pauze functie gedeactiveerd, zijn rijtijd en trainingstijd verschillend.

Oeps, leocuypers was mij net voor ;) .
60 x Ventoux

flap
Forum-lid

flap 25 mei 2014 22:21

Vandaag mijn eerste rondje gereden, wat ik met gpsies gemaakt had, overzetten naar de Rox 10 en rijden maar. Navigeren werkt heel goed. Heb 80km gereden op maar 1 keer verkeerd gereden, maar dat kwam omdat ik de route niet zuiver gemaakt had.....
Weet iemand ook of het mogelijk is om een pieptoon te krijgen op het moment dat er weer een afslag is? En als je in het scherm met de snelheid ed zit, is het dan ook mogelijk dat hij automatisch overspringt naar het navigatie scherm?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 mei 2014 07:42

Er is wel een instelling Off-route-alarm, maar bij mijn weten geen waarschuwing voor een afslag o.i.d. Of je zou al die punten als POI moeten opslaan, want voor POI's kun je wel weer een waarschuwing (pieptoon?) instellen. Verder kun je via Favorieten de schermen in Training behoorlijk aan je individuele wensen aanpassen. Dat kan zelfs gewoon op je home-computer in het Data Center, waarna je die instellingen dan 'upload' naar de Rox. Zo kun je bijvoorbeeld in de modus Fietscomputer ook de Route (Track) weergeven of in de modus Track aangeven dat je bovenin het scherm bijvoorbeeld je snelheid en gereden afstand wilt zien. Er is inderdaad veel in te stellen en door er mee 'te spelen' kom je er vanzelf wel achter wat er allemaal mogelijk is en wat jou het beste bevalt. Ik ben ook nog aan 't leren ;) .
Succes!
60 x Ventoux

JoostLen
Forum-lid

Gebruikersavatar JoostLen 18 jun 2014 09:07

Vorig week heb ik de Sigma ROX 10.0 GPS mogen ontvangen (inclusief bijbestelde Butler). Helaas moet ik nog wachten op m'n fiets, dus heb hem nog niet kunnen gebruiken.
Uit nieuwsgierigheid heb ik het apparaat natuurlijk wel al even aan gehad en heb al wat gegevens ingevuld. Daarnaast ook gekeken naar de bijgeleverde software, Data Center 3, en geprobeerd 'n route te maken. Dat viel me enigzins tegen, hij koos steeds voor 'gekke' stukken (bijvoorbeeld bij het oversteken van 'n straat maakte de route 'n gekke knik). Hebben meer mensen hier problemen mee?
Ook heb ik uit mijn stravaprofiel 'n aantal routes ingeladen, dat ging kinderlijk eenvoudig.

Zodra ik mijn nieuwe fiets in bezit heb, zal ik de Sigma ROX grondig gaan gebruiken/testen en met meer gebruikerservaringen komen. Al voorzie ik al 'n probleem met het installeren van de butlet, gaat voor m'n gevoel nooit passen, maar dat zien we bij het monteren wel.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 18 jun 2014 10:20

Inmiddels heb ik de 'butler' op mijn twee fietsen geïnstalleerd en over die installatie schreef ik dit:
Le Grimpeur schreef:Vandaag de bestelde butlers voor de Rox 10.0 binnen gekregen en direct al op één van mijn fietsen gemonteerd. De houder ziet er solide en stabiel uit en de computer klikt stevig in (net als bij de nieuwe houder die rechtstreeks op het stuur of de stuurpen gemonteerd wordt). Met de butler zit de Rox 10.0 (uiteraard) voor het stuur en min of meer in het verlengde van de stuurpen. De butler klemt ook goed om het 31.8 mm dikke middendeel van het stuur. Wel is het even lastig om de butler op een 'aangekleed' stuur te monteren en enige voorzichtigheid is hierbij geboden, want je kunt de klemming niet makkelijk een flink stuk open buigen. Maar met beleid is 't mij toch gelukt :) .
Over het maken van routes m.b.v. het Data Center heb ik ook al 't een en ander in mijn verslagjes in mijn eigen topic (Fietstochten van "Le Grimpeur") geschreven. Bij het maken kies ik bij 'Informatie' dat de route geschikt is voor 'Racefiets' en bij 'Instellingen' kies ik 'Straten'. Als ik daar 'Wegen/fietspaden' kies, gaat het programma volgens mij (nog) meer zelf bepalen hoe de route loopt. Je moet wel zorgvuldig je punten aanklikken, anders komen er ook snel 'knikjes' in de route. Onlangs heb ik op Bike Route Toaster een route gemaakt en die geëxporteerd naar het Data Center. In Bike Route Toaster kreeg ik minder 'vreemde' aanpassingen bij het maken van de route. Het programma van het Data Center is wel wat eenvoudiger - dus overzichtelijker - om mee te werken. Voor mij is dat momenteel een klein voordeel, want ik ben aan 't kamperen in Frankrijk. En daar heb ik te maken met een erg langzame en instabiele internetverbinding die regelmatig even uitvalt, wat natuurlijk een extra handicap is ;) . Het navigeren m.b.v. een vooraf geladen route vind ik, vooral op 'onbekend terrein', wel handig. Je hoeft dan niet telkens te stoppen om een kaart(je) te raadplegen.
60 x Ventoux

JoostLen
Forum-lid

Gebruikersavatar JoostLen 10 jul 2014 15:14

Sinds enige tijd dit apparaat in bezit. Onlangs een nieuwe racefiets aangeschaft en de ROX 10.0 GPS als nieuwe fietscomputer gekozen.

Oordeel per onderdeel:
Apparaat
Het apparaat voelt stevig en degelijk aan, is (spat)waterdicht (nog niet getest) en de knoppen zijn prima te bedienen op de fiets. Hij is niet te ‘lomp’ groot, maar ook niet te klein zodat het de gegevens op het scherm nauwelijks leesbaar zijn.

Gebruiksgemak
De Sigma ROX 10.0 GPS is ’n computer op zich. Je kan alles instellen, verstellen en inzien naar waar je behoeftes liggen. In het begin zal dit wat overweldigend zijn, maar na ’n aantal keer gebruiken zoef je door de menu’s. Neem rustig de tijd voor het installeren en invoeren van je persoonlijke gegevens.

Afleesbaarheid
Op het apparaat kan je verschillende modi instellen, naar eigen smaak over wat je wilt zien op het scherm. Het scherm is goed te lezen bij scherpe zon en bij invallende duisternis is er een backlight optie die het scherm verlicht.

GPS-navigatie
Vóór de aanschaf had ik geen ervaring met navigatie op de fiets, dus kan ik geen vergelijkingen maken. Op moment van schrijven heb ik 2 routes gereden middels de navigatie van de Sigma. Het is geen standaard navigatie, zoals bekend bij TomTom of Garmin, waar je de kaart van boven ziet. Bij de ROX zie je een lijn (vetergang) van hoe de weg gaat verlopen en dit werkt in mijn ogen perfect! Het blijft natuurlijk opletten geblazen voor wanneer je ergens de bocht moet nemen.

Overige opties
De hartslag en cadansmeter werken perfect, geen op of aanmerkingen. De krachtmeter kon ik helaas niet testen aangezien deze optie niet in mijn fiets zit.
Bij het apparaat wordt ook het programma Data Center 3 geleverd, hiermee kun je routes maken en deze op je sigma zetten. Ook kunnen de gereden routes van het apparaat gehaald worden en deze kunnen dan met ’n simpele klik worden geupload naar bijvoorbeeld Strava.

Algehele conclusie
Ik ben zeer tevreden over deze fietscomputer. Hij heeft (meer dan voldoende, misschien wel teveel) handige opties die het fietsen leuk(er) maakt. Laat je in het begin niet afschrikken door de hoeveelheid gegevens die moet worden ingevoerd en neem hier de tijd voor. Voor deze prijs krijg je ’n hoop voor terug!

Ik heb ook de butler (frontmount) erbij gekocht en dat maak het geheel naar mijn idee wel af.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 jul 2014 17:57

Goede, nuttige review! Mijn ervaringen komen in grote lijnen overeen met de jouwe. Ik heb de 'kale' Rox aangeschaft (wel met 'butlers' ;) ) en hem daardoor tot dusver alleen gebruikt om de ritgegevens en de gereden routes vast te leggen en te analyseren. En ik gebruik hem ook regelmatig om mee te navigeren. In mijn topic 'Fietstochten van Le Grimpeur' heb ik daar zo af en toe verslag van gedaan. Eergisteren heb ik voor 'n prikkie bij Decathlon hier in de buurt (Avignon) een Geonaute ANT+ hartslagband gekocht. Als het komende weekeinde de Mistral hier eindelijk voorbij is, ga ik weer fietsen en heb ik de hartslagfunctie er dus ook bij. Het 'koppelen' van de hartslagzender duurde even, maar daarna werkte het probleemloos. Ook ik ben zeer positief over de Rox 10.0. Het is inderdaad een erg degelijk apparaat en het maakt 't fietsen zonder twijfel nog leuker :) .
60 x Ventoux

papa0806
Forum-lid

papa0806 26 aug 2014 20:07

Le Grimpeur de Geonaute hartslagband werk idd perfect, let wel op de cadans/snelheidsmeter van de decatlon (Btwin) werkt niet goed. Voor de verder rest een top apparaat. Tip die ik kan geven voor het maken van de routes is om strava hiervoor te gebruiken, ik zit zelden meer in de bossen te kijken.

Plaats reactie