Ehh welke Bart is dat ....H-W schreef:Ik las dat Bart (ja die Bart) voor jou dit frame aan het bouwen is. Dat zal wel loslopen denk ik ...keep us posted!
Ervaring met staal
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha die Bart.
Bedankt voor het linkje.
Bedankt voor het linkje.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben sinds ruim een jaar in het, ik mag wel zeggen gelukkige, bezit van een tailor made Blacksmith Avenue van Reynolds 853 staal. Daarvoor reed ik op een aluminium Bulls Harrier.
De Blacksmith (race) fiets is door de Patrick Uijl uit Apeldoorn gemaakt en opgebouwd met een aantal aandachtspunten waar ik om gevraagd heb. Het is allereerst een racefiets, uitgerust met een Ultegra tripel; de fiets heeft goede klim- en vooral daaleigenschappen. Hij geeft een zeer zeker en veilig gevoel in de afdaling. Met mijn hoge zwaartepunt (ik ben 2 meter lang) heb ik toch het gevoel dat ik altijd "in control" ben.
Vergeleken met de aluminium Bulls is de stijfheid van het frame ongeveer hetzelfde, tot zelfs nog iets stijver. Toch is de Blacksmith veel comfortabeler, zeker als ik er wat bredere banden op zet. De Blacksmith is zeker niet de lichtste (+/- 8,5 kg) maar met mijn gewicht en lengte is dit voor mij niet echt bezwaarlijk. Ik ga liever voor veiligheid en comfort.
Een wat meer bijzonder aandachtspunt is dat ik de fiets ook heb gebruikt voor lange fietstochten met bagage, met als hoogtepunt een fietstocht van 5 weken over 100 Cols (de Honderd Cols tocht) afgelopen zomer. Er zijn daarvoor door Patrick Uijl speciale nokjes gelast op het frame. De fiets heeft geen krimp gegeven. Zelfs met 15 kg bagage klimt en daalt de fiets bijzonder stabiel. Ik ken geen carbon of aluminium racefietsen waarmee je ditzelfde kunt doen, maar ik wordt graag tegengesproken op dit punt
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit op een carbon fiets gereden, ik kan die vergelijking dus niet maken. Maar mijn gevoel zegt dat een fiets van staal moet zijn, al was het maar uit milieu technische overwegingen....Carbon is volgens mij nogal een belasting. Bovendien zijn de stalen buizen van tegenwoordig ook sterke staaltjes van techniek: de wanddiktes zijn minimaal terwijl de stijfheid en sterkte aanzienlijk zijn. Helemaal zuiver in de leer ben ik niet want de Blacksmith is wel afgemonteerd met een carbon Enve Road 2.0 vork en een carbon stuur
De Blacksmith (race) fiets is door de Patrick Uijl uit Apeldoorn gemaakt en opgebouwd met een aantal aandachtspunten waar ik om gevraagd heb. Het is allereerst een racefiets, uitgerust met een Ultegra tripel; de fiets heeft goede klim- en vooral daaleigenschappen. Hij geeft een zeer zeker en veilig gevoel in de afdaling. Met mijn hoge zwaartepunt (ik ben 2 meter lang) heb ik toch het gevoel dat ik altijd "in control" ben.
Vergeleken met de aluminium Bulls is de stijfheid van het frame ongeveer hetzelfde, tot zelfs nog iets stijver. Toch is de Blacksmith veel comfortabeler, zeker als ik er wat bredere banden op zet. De Blacksmith is zeker niet de lichtste (+/- 8,5 kg) maar met mijn gewicht en lengte is dit voor mij niet echt bezwaarlijk. Ik ga liever voor veiligheid en comfort.
Een wat meer bijzonder aandachtspunt is dat ik de fiets ook heb gebruikt voor lange fietstochten met bagage, met als hoogtepunt een fietstocht van 5 weken over 100 Cols (de Honderd Cols tocht) afgelopen zomer. Er zijn daarvoor door Patrick Uijl speciale nokjes gelast op het frame. De fiets heeft geen krimp gegeven. Zelfs met 15 kg bagage klimt en daalt de fiets bijzonder stabiel. Ik ken geen carbon of aluminium racefietsen waarmee je ditzelfde kunt doen, maar ik wordt graag tegengesproken op dit punt
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit op een carbon fiets gereden, ik kan die vergelijking dus niet maken. Maar mijn gevoel zegt dat een fiets van staal moet zijn, al was het maar uit milieu technische overwegingen....Carbon is volgens mij nogal een belasting. Bovendien zijn de stalen buizen van tegenwoordig ook sterke staaltjes van techniek: de wanddiktes zijn minimaal terwijl de stijfheid en sterkte aanzienlijk zijn. Helemaal zuiver in de leer ben ik niet want de Blacksmith is wel afgemonteerd met een carbon Enve Road 2.0 vork en een carbon stuur
@Vizzer: ik ben wel benieuwd naar een foto van de fiets. Dat milieu aspect kan ik mij ook wel in vinden. Carbon is moeilijk tot niet te recyclen en ook het productieproces met onder meer oplosmiddelen is nou niet echt milieu- en arbovriendelijk
Het productieproces van staal is nu ook weer niet echt milieuvriendelijk. Denk een aan de de vervuiling van ijzerertsmijnen, de benodigde energie en de uitstoot van fijnstof van staalfabrieken.
Op grond van de mogelijkheid van recyclen maar vooral de levensduur van een stalen frame denk ik wel dat staal licht in het voordeel is maar als je milieubewust wilt sporten moet je in je blote kont gaan hardlopen.
En ik wil ook wel een foto zien eigenlijk...
Op grond van de mogelijkheid van recyclen maar vooral de levensduur van een stalen frame denk ik wel dat staal licht in het voordeel is maar als je milieubewust wilt sporten moet je in je blote kont gaan hardlopen.
En ik wil ook wel een foto zien eigenlijk...
Campagnolo Ultra Dork
Ik niet! :PErnie C. schreef:(...)moet je in je blote kont gaan hardlopen.
En ik wil ook wel een foto zien eigenlijk...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Heren..... 't is nog géén vrijdagmiddag hè
Het produceren van een aluminium frame kost (vanaf het delven van de erts) 5 x zoveel energie dan staal. Van carbon weet ik dat niet, maar dit is al helemaal niet ter recyclen. Dus de slechtste carbon footprint . Rij zelf titanium.