Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Blessure heup

Geraint Thomas
Forum-lid

Gebruikersavatar Geraint Thomas 03 sep 2014 21:43

Loop al maanden te sukkelen bij de fysio..

Heb eigenlijk vanuit het niets een blessure opgelopen in de linkerheup met allerlei vage klachten. Vooral veel klachten waarbij ik moet rekken op de druk te verzachten.

Essentie van de pijn en de last is echter mijn linkerbil (lijkt het) en het uitstekende gedeelte van de heup. De pijn komt vooral als ik niet gecontroleerd hard kan fietsen, zoals stoempen in de wind en duintjes op fietsen.. Waarbij ik dan vooral in het zadel blijf zitten..

Fysio is bezig met alle goede bedoelingen maar ik heb toch het idee dat er vrij weinig veranderd. Kan op een parcours opzich prima en redelijk wat snelheid maken omdat dit gecontroleerd gaat. Vooral niet in de beugels, maar puur op souplesse eigenlijk. Vooral die duinen en wind tegen (dus eigenlijk gewoon wedstrijdelementen) zitten me dwars. Heb daarnaast de hele dag door wel een irritant gevoel in de heup. Lang zitten en ik heb weer last van de bil bijvoorbeeld.

Iemand die de klachten bekend voorkomen? Ben nu maar om de dag aan het tacxen, heb weinig andere keuzes..

Gr, GT

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 03 sep 2014 22:51

Je spreekt over wedstrijd elementen.... Daaruit kan ik al opmaken waar het mis gaat. Je bent daar niet sterk genoeg voor. Jouw conditie is gewoon niet goed, waardoor je de Wattages die nodig zijn om jouw "wedstrijd elementen" aan te kunnen.

Je gaat dit corrigeren door te "stoempen". Je kunt die Wattages alleen halen op een lage trapfrequentie en veel kracht. Dat is niet de bedoeling van fietsen of wielrennen. Ik zie het overigens veel bij wedstrijden.

Door die kracht belast je sowiezo al je enkels, knieën en heup, maar waarschijnlijk ga je met je knie of heup ook nog corrigeren. Je fiets beweging is dan niet meer 100% rond.

Als je een Tacx hebt zet je maar eens een camera voor en achter je en ga je fietsen. Bouw je intensiteit dan per 2 min op tot je nog maar een trapfrequentie van <40 over hebt. Vervolgens wordt het een video avond ;) om te kijken of je knie niet naar binnen en buiten draait tijdens het fietsen.

Zolang je nu door blijft fietsen zal deze blessure niet genezen. Rust is het belangrijkste en dan ervoor zorgen dat je de blessure niet opnieuw veroorzaakt.

Fietspositionering zal daar ook weinig aan kunnen doen. Dat zware verzet is het probleem en dat komt erdoor dat je jouw conditie te hoog inschat.

hilbrand
Forum-lid

hilbrand 03 sep 2014 23:00

Kijk eens in de fysiopraktijk of er een manueel therapeut rondloopt en vraag eens of hij je bekken wil checken en je m.piriformis eens nakijkt. Wil nog wel ns helpen.
vandaag is morgen alweer gisteren.

liehoed
Forum-lid

liehoed 04 sep 2014 09:10

Ik vind het voorbarig om te zeggen dat het komt door het stoempen en dat hij alleen van zijn klachten kan afkomen door rust. Om te kunnen bepalen wat er speelt en wat hij moet doen is meer info nodig. Als hoe lang fiets je en hoe vaak. Verder is zelden absolute rust goed voor je. Vaak is gedoseerd belasten veel beter.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 04 sep 2014 09:52

In zijn bericht wordt al gezegt dat hij bij een fysiotherapeut loopt en dat zijn klachten niet afnemen.

Als er een probleem is en je neemt het probleem niet weg zal er ook geen oplossing komen. Een fysiotherapeut is een professional, die hoort te weten wat hij doet. Ik ga er aan de hand van het verhaal dus vanuit dat de klachten niet vanuit de onderrug ontstaan.

"Stoempen" heeft niets met wielrennen te maken. Het is corrigeren voor zwaktes, namelijk dat je de Wattages die je nodig hebt om te volgen of in de wind een bepaalde snelheid te kunnen halen niet kunt trappen.

Pak maar eens twee weken volledige rust. En begin dan opnieuw aan je basisconditie te werken. Extreem rustige duurtrainingen op een trapfrequentie van 90-95. Daarbij let je erop dat je trapbeweging rond is, dus geen knie bewegingen naar de zijkant.

tommasini
Forum-lid

tommasini 04 sep 2014 10:28

Ik kreeg enkele jaren geleden tijdens/na het fietsen veel last van mijn rechterheup (zelfs zoveel, dat ik er 's nachts niet van kon slapen). Oorzaak: versleten schoenplaatje !. Na vernieuwen van de schoenplaatjes probleem verdwenen. Als ik nu last van mijn heup begin te krijgen weet ik dat de schoenplaatjes moet vervangen.

Geraint Thomas
Forum-lid

Gebruikersavatar Geraint Thomas 04 sep 2014 10:35

Laat ik even voorop stellen dat het nooit aan die wedstrijdelementen kan liggen.. ik fiets al jaren op amateur niveau, dus dat zou heel dubieus zijn..

Zal nieuwe schoenplaatjes aanschaffen.

Hoe professioneel ook die therapeut, ik heb toch echt het gevoel dat er iets in me heup zit, maar geen gelijke ervaringen dus vooralsnog.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 04 sep 2014 10:48

Het is natuurlijk ontzettend balen als je geblesseerd bent en zeker het idee hebt dat het niet beter gaat, sterkte daarmee.
Maar.... Wat voor een atwoord denk je hier te vinden? Belangrijker nog, wat denk je met die antwoorden te doen.
Zou het niet het verstandigst zijn om via huisarts een afspraak te maken met een goede orthopeed bij jou in de buurt.
Dit zijn toch dingen waar een professional naar moet kijken, dat kan toch niet op afstand!
Allard

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 sep 2014 10:53

+1

Geraint Thomas
Forum-lid

Gebruikersavatar Geraint Thomas 04 sep 2014 11:19

Klopt ook, ik had eigenlijk vergeefse hoop dat iemand exact dezelfde klachten had en dat ik er wat mee kon..

Vandaar;) maar topic mag dicht, weet genoeg.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 sep 2014 12:12

Ik zou denk ik hetzelfde hebben. Alleen van afstand is het heel lastig te behoordelen. Uiteindelijk is een fysio of dokter ook niet heilig en zul je zelf ook een beetje moeten experimenteren. Als je er heel lang last van houd is het wel verstandig om even complete rust te nemen.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 04 sep 2014 21:03

Je komt met een vraag op het forum over heupklachten. Je bent al in behandeling bij een fysiotherapeut waar je geen resultaten lijkt te boeken.

Je kunt naar een huisarts gaan, manueel therapeut, orthopeed, je moet zelfs nieuwe plaatjes kopen. Maar je wilt niet horen dat "stoempen" blessures aan de knieën en heup veroorzaakt. In de wetenschappelijke literatuur wordt er veelvuldig over geschreven. Een dergelijke blessure kan ook over jaren onstaan zijn, of een verkeerde beweging.

Jij bent in behandeling bij een fysiotherapeut. Dat zijn goed opgeleide personen die kwaliteiten hebben om jouw met een blessure te helpen. Daarnaast geef je in je vraag al aan wanneer je klachten hebt.

De dingen die jij aangeeft associeer ik als bewegingswetenschapper direct met verhoogde kans op blessures in de knie en heup.

Je rijdt al jaren op amateur niveau. Je hebt dan vast wel eens een inspanningstest gedaan. Als je me nu je Wattage bij je omslagpunt en je maximale Wattage in die test hier post, dan kan ik je uitleggen wat ik bedoel. Mocht ik gelijk hebben kan ik je met een aantal tips ook beter laten fietsen :D

Plaats reactie