Fiets Juli rolweerstand
Na het lezen van de, in mijn ogen, degelijke racebandentest in het Juli nummer blijven er 2 vragen hangen.
Bij het kopje, Rolweerstand in de praktijk, is niet aangegeven of het gemeten verschil bij de wattages gegeven is per band of per set (voor en achterwiel).
Lijkt me per set gekeken naar de uitleg.
Verder lijkt het mij een toevoeging om eens te zien hoe de rolweerstand en de doorprikweerstand zich ontwikkelen gaandeweg het praktijk gebruik, vanaf nieuw tot versleten .
Bij het kopje, Rolweerstand in de praktijk, is niet aangegeven of het gemeten verschil bij de wattages gegeven is per band of per set (voor en achterwiel).
Lijkt me per set gekeken naar de uitleg.
Verder lijkt het mij een toevoeging om eens te zien hoe de rolweerstand en de doorprikweerstand zich ontwikkelen gaandeweg het praktijk gebruik, vanaf nieuw tot versleten .
Zij is ook tegen
Ik heb om dezelfde redenen ook mijn bedenkingen, immers, is er volgens mij een verschil in profiel opbouw van de verscheidene merken.Volgens mij geven de testen op rolweerstand bij nieuwe banden een vertekend beeld. Deze verklaring zoek ik in het profiel van de nieuwe banden bv.banden die een rond profiel hebben (maxxix, michelin, fortezza) en de banden met een puntiger loopvlak( 'conti's, senso's). Deze laatste hebben een minder breed, dus smaller, raakvlak met de weg en zouden wel eens in het voordeel kunnen zijn tegenover de banden met een ronder loopvlak. Daarom vind ik het ook het ook wel eens nuttig dat deze banden , door mekaar, een rolweerstand test zouden ondergaan na pakweg 3000 km. wanneer ze allemaal reeds vlak afgelopen zijn en aldus beter kunnen vergeleken worden.
@Simen
Bij het kopje, Rolweerstand in de praktijk, is niet aangegeven of het gemeten verschil bij de wattages gegeven is per band of per set (voor en achterwiel). => dit is inderdaad per set, we reden voor en achter met dezelfde banden tijdens het vergelijk.
Zeker een goed vergelijk:
Verder lijkt het mij een toevoeging om eens te zien hoe de rolweerstand en de doorprikweerstand zich ontwikkelen gaandeweg het praktijk gebruik, vanaf nieuw tot versleten.
Bij het kopje, Rolweerstand in de praktijk, is niet aangegeven of het gemeten verschil bij de wattages gegeven is per band of per set (voor en achterwiel). => dit is inderdaad per set, we reden voor en achter met dezelfde banden tijdens het vergelijk.
Zeker een goed vergelijk:
Verder lijkt het mij een toevoeging om eens te zien hoe de rolweerstand en de doorprikweerstand zich ontwikkelen gaandeweg het praktijk gebruik, vanaf nieuw tot versleten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Het profiel (dus ook de slijtage van het profiel) heeft weinig invloed op de rolweerstand van de band, wel op de grip. De warmte ontwikkeling door de vervorming van het indrukken en weer uitveren van de band bepaald voor het grootste gedeelte de rolweerstand. Vandaar dat de binnenband en combinatie binnen/buitenband ook een invloed heeft op de rol weerstand.
De doorprik weerstand zou eigenlijk ook bijna niet moeten wijzigen bij slijtage van de band. Die doorprik weerstand wordt bepaald door de breaker laag en die zit onder het profiel. Dat wil niet zeggen dat je in de praktijk niet sneller gaat lekrijden bij een meer versleten band, die metingen zeggen bepaald niet alles over het lekrijden. Als je een band hebt met een plakkerig rubber wat makkelijk steentjes op raapt rij je ook met een hele hoge doorprik weerstand sneller lek. Daarom rij je in de regen ook sneller lek dan met droogweer met dezelfde band, steentjes en andere rotzooi blijft gewoon makkelijker plakken aan de band, de doorprik weerstand is echter met regen exact hetzelfde.
De doorprik weerstand zou eigenlijk ook bijna niet moeten wijzigen bij slijtage van de band. Die doorprik weerstand wordt bepaald door de breaker laag en die zit onder het profiel. Dat wil niet zeggen dat je in de praktijk niet sneller gaat lekrijden bij een meer versleten band, die metingen zeggen bepaald niet alles over het lekrijden. Als je een band hebt met een plakkerig rubber wat makkelijk steentjes op raapt rij je ook met een hele hoge doorprik weerstand sneller lek. Daarom rij je in de regen ook sneller lek dan met droogweer met dezelfde band, steentjes en andere rotzooi blijft gewoon makkelijker plakken aan de band, de doorprik weerstand is echter met regen exact hetzelfde.
Weerstand is gelijk want er verandert niets aan het rubber. Meer insnijdingen komen doordat steentje en glas blijven plakken en daardoor niet 1 keer maar wel 100 keer kunnen prikken.simen schreef:Of de doorprikweerstand bij nat wegdek hetzelfde blijft waag ik te betwijfelen.
De vloeistoffilm op band en snijvlak heeft volgens mij invloed op het insnijden .
Vergelijk het met nat of droog scheren.
Ik heb er nu al enkele ritjes opzitten met mijn 'veloflex corsa 22mm' bandjes.
Vaststelling 1) zachter rijgedrag
2) accurater stuurgedrag, dus waarschijnlijk betere grip, vooral voelbaar in de bochten
3) Minder rolweerstand.
En nee het zit volgens mij niet tussen de oren.
Vaststelling 1) zachter rijgedrag
2) accurater stuurgedrag, dus waarschijnlijk betere grip, vooral voelbaar in de bochten
3) Minder rolweerstand.
En nee het zit volgens mij niet tussen de oren.
En in vergelijking met welke band(en) heb je de bovenstaande 3 punten vastgesteld?ottorongo schreef:Ik heb er nu al enkele ritjes opzitten met mijn 'veloflex corsa 22mm' bandjes.
Vaststelling 1) zachter rijgedrag
2) accurater stuurgedrag, dus waarschijnlijk betere grip, vooral voelbaar in de bochten
3) Minder rolweerstand.
En nee het zit volgens mij niet tussen de oren.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik blijf het een hype vinden, die Veloflex banden... Ik heb ze een keer geprobeerd (Corsa 23 mm), maar ik vond ze echt niet beter dan mijn Fortezza Tricomps. Vooral tijdens koersjes in nat weer had ik minder vertrouwen in de Veloflexen. En ze zijn een bitch om te monteren.... En ongeveer 2x zo duur....
Amclassic-fan,
Hoe voelen? wel gewoon op het gevoel ze rijden lichter.Als je dat niet als rolweerstand kwalificeerd zal het wel iets anders wezen hé. Toeval of niet, daar ben ik nog niet uit, mijn gemiddelde snelheid ligt ook hoger sinds ik met die bandjes rijd Het verschil is ongeveer een halve km/h, toch kan het natuurlijk ook zijn dat ik in een betere periode zit. Dit laatste houd ik dan maar in beraad.Ik heb ondertussen opgemerkt (zie enkele vorige posts) dat dit onderwerp je wel aanspreekt of zoals men bij ons zegt : dat je er een boontje voor hebt. mvg.
Hoe voelen? wel gewoon op het gevoel ze rijden lichter.Als je dat niet als rolweerstand kwalificeerd zal het wel iets anders wezen hé. Toeval of niet, daar ben ik nog niet uit, mijn gemiddelde snelheid ligt ook hoger sinds ik met die bandjes rijd Het verschil is ongeveer een halve km/h, toch kan het natuurlijk ook zijn dat ik in een betere periode zit. Dit laatste houd ik dan maar in beraad.Ik heb ondertussen opgemerkt (zie enkele vorige posts) dat dit onderwerp je wel aanspreekt of zoals men bij ons zegt : dat je er een boontje voor hebt. mvg.