Het dopingtopic 2.0
De profteams werken met gigantische budgetten en de sponsorbelangen zijn enorm. Je denkt toch niet dat de pro-teams het risico nemen zich met dit soort praktijken in te laten, met alle gevolgen van dien?
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
Wie wat weet van motortjes weet ook dat dergelijke vermogens in dergelijke kleine ruimtes nogal wat mechanische geluiden voorbrengen. Pak maar eens een accuboor en luister eens hoe die dingen janken als ze worden belast.
Met een frame als klankkast zou dat onherroepelijk opvallen.
Met een frame als klankkast zou dat onherroepelijk opvallen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Herman_N schreef:Ik geloof tegenwoordig ook alles wat er gezegd wordt, de kans dat je daarmee bij de waarheid zit is groter dan dat je het gaat ontkennen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Jee zeg. Dit is pas naïef. Het verleden heeft ons geleerd dat teams er zeer professionele doping programma's op na hielden. Dat risico durfden ze toen ook makkelijk aan. Wel of geen sponsorbelang.pinaride schreef:De profteams werken met gigantische budgetten en de sponsorbelangen zijn enorm. Je denkt toch niet dat de pro-teams het risico nemen zich met dit soort praktijken in te laten, met alle gevolgen van dien?
Dus waarom zouden ze nu dan opeens niet meer durven rommelen met wat elektrische motortjes? Zijn het nu opeens allemaal moraalridders geworden? Dat lijkt me wat stug.
Live fast; die young. mijn blog
Omdat er nu dus met social media binnen enkele minuten van alles wordt geroepen en je merk volledig vernietigd kan worden daarmee?
Garmin kon er eerst wel om lachen, maar naarmate het aanhield werd het toch minder en had het weerslag op het merk.
Garmin kon er eerst wel om lachen, maar naarmate het aanhield werd het toch minder en had het weerslag op het merk.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wacht even, nu gaat het niet helemaal goed...... die motoren (van die afmetingen) redden dat soort vermogens nooit onder belasting dan zit dat afhankelijk van aantal cellen en model type tussen de 150 en 500w heb je een bepaalde combo misschien 750 of 800, daarbij heb je daar nog wel wat electronica bij nodig om dit redelijk aan te sturen. Ook draaien ze een behoorlijk toeren tal eterlijke 10 duizenden, waardoor je een bizar tandwielkastje in deze cassette moet gaan maken, alles is mogelijk hoor daar niet van. Maar het lijkt mij van niet.Bart_Banaan schreef:Ik gebruik vaak brushless motoren voor mijn radiografisch bestuurde modellen. Ik heb motoren van 6cm lang en 4,5cm doorsnee die ruim 2.000W (3pk!!) kunnen leveren. In een cassete naaf kan je makkelijk zo'n motor (of wat kleinere) kwijt qua ruimte.
De contacten kunnen allemaal zo de onderste achterbuis in; er draait niks. De stator (dat ding met koperdraad) staat stil, die chromen huls draait daar omheen. De tandwielen zouden dan op dat chromen gedeelte komen. Een brushless motor levert geen weerstand als hij niet wordt bekrachtigd. Er is geen 'dynamo' effect.
Als ik het al kan bedenken en waarschijnlijk met wat knutselen zou ik een werkend prototype kunnen maken, dan kunnen wielerploegen gerust een echte Willy Wortel inhuren die zo iets voor ze bouwt...
Je RC autootje, of vliegtuig van 1500 gram gaat ermee als een kogel.
Als het wel zo is ik zie het graag want het is een behoorlijk staalte techniek wat deze man of vrouw dan in elkaar heeft gezet. Waar laat je de cellen bv? in de zadelbuis, die wel gescand wordt? koeling bv, cassette is een mooie koelrip, dat geef ik toe. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren
Ik heb net even snel zitten rekenen, Ik kom dan met een 24 Volt motortje uit op een amperage van ruim 80A.
Dat vraagt om redelijk stevige bekabeling, minimaal 6mm2 wil je nog wat overhouden aan de polen van de motor.
Hoe je 2 x 6mm2 aansluit op een 6 bij 4,5 cm motortje?
Ik vraag me af of Bart zich niet heeft vergist in het vermogen dat zijn motortjes aan de as kunnen leveren.
Overigens zal een dergelijke motor al snel 100 Watt of meer aan warmte disiperen. Dat betekent praktisch dat je de naaf goed moeten koelen. Doe je dat niet dan verdampt de olie/vet en zie je de rook uit de naaf komen.
Dat vraagt om redelijk stevige bekabeling, minimaal 6mm2 wil je nog wat overhouden aan de polen van de motor.
Hoe je 2 x 6mm2 aansluit op een 6 bij 4,5 cm motortje?
Ik vraag me af of Bart zich niet heeft vergist in het vermogen dat zijn motortjes aan de as kunnen leveren.
Overigens zal een dergelijke motor al snel 100 Watt of meer aan warmte disiperen. Dat betekent praktisch dat je de naaf goed moeten koelen. Doe je dat niet dan verdampt de olie/vet en zie je de rook uit de naaf komen.