Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur werkt niet meer zodra ik ga fietsen

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 04 sep 2014 14:53

Ik heb nog niet gekeken of het binnenblad verkeerd om zit. Zal ik binnenkort eens checken. Ik heb de derailleur ook al een keer bevestigd door met een tang de kabel ongelofelijk strak te trekken, maar dit leverde ook geen resultaat op. Denk toch binnenkort maar even langs de FM dan.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 04 sep 2014 20:30

Heeft het ooit gewerkt? Is de linker shifter wel voor triple?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 05 sep 2014 15:40

De linker shifter is voor triple ja. In het begin kreeg ik de fiets niet op het binnenblad geschakeld. Nu is het dus omgekeerd, want nu krijg ik hem niet meer op het buitenblad.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 05 sep 2014 19:32

Als het wel ooit gewerkt heeft vermoed ik dat je nu de stelschroeven van je min / max verkeerd heb staan.
Maak toch is een foto als je wil?
Gr Roos

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 sep 2014 20:34

Prutser schreef:.... Ik heb de derailleur ook al een keer bevestigd door met een tang de kabel ongelofelijk strak te trekken, maar dit leverde ook geen resultaat op. Denk toch binnenkort maar even langs de FM dan.
De kabel strak trekken en dan pas bevestigen zal het je niet (/amper) lukken om voldoende kabelspanning te krijgen. Meestal zit er ergens een draai unit om je kabelspanning verder op te schroeven. Bijvoorbeeld waar je kabel van je voorderaiileur bij je frame komt (bovenaan schuine buis) - of er zit een kabelspanner unit ergens in de kabel op t stuk tussen je frame en je stuur.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 06 sep 2014 08:42

De kabelspanner heb ik ook gebruikt bij het afstellen van de derailleur. Deze heb ik al meerdere malen zover uitgedraaid dat de kabel maximaal op spanning is (voor wat betreft het bereik van deze spanner). Dit levert ook niet het gewenste resultaat op.
Ik zal binnenkort denk ik eens een foto maken van de stelschroeven, dan kunnen jullie die zien,

Elikitty
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 jul 2014 14:50

Elikitty 06 sep 2014 15:01

Kan ook zijn dat de kabel zowiezo al te strak is gemonteerd, zodat wat eigenlijk de stand van de shifter is voor het buitenblad, nu naar het middenblad schakelt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 sep 2014 16:14

Elikitty schreef:Kan ook zijn dat de kabel zowiezo al te strak is gemonteerd, zodat wat eigenlijk de stand van de shifter is voor het buitenblad, nu naar het middenblad schakelt.
Dat lijkt me onzin.., hoe strakker de kabel, hoe verder je derailleur naar buiten wilt (je schakelt immers naar groot door de kabel aan te trekken). Alleen de limietschroef verhindert dat je derailleur te ver naar buiten gaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 07 sep 2014 18:08

Vaak is het wel zo dat als de kabel te strak staat dan kan de shifter ook niet meer alle klikjes uitvoeren.
Lijkt de shifter wel 3 bladen te willen schakelen?
Gr Roos

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 08 sep 2014 00:31

De shifter voert wel gewoon alle klikjes uit ja. Dat kan het dus niet zijn. Ik heb er al aan gedacht om mijn binnenkabel te vervangen, mogelijk is daar toch iets mis mee dan misschien.
Ik denk dat ik morgen wel een foto van de stelschroeven kan maken en hem hier even upload.

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 09 sep 2014 14:18

Hier een fotootje van de stelschroeven:

Afbeelding

JvdHurk
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:24
Locatie: Oss

JvdHurk 09 sep 2014 15:03

Die zitten zo op het eerste oog gewoon te ver ingedraaid.

Ik zou bij het begin beginnen.
Achter het grootste kransje
Voorste shifter (VS) maximaal op het kleinste blad schakelen (dus geen klikjes "lichter" meer)
Beide stelschroeven een heel stuk lossen
Kabel losmaken bij voorderailleur (VD).
Vervolgens zonder kabel de VD afstellen dat hij net vrij ligt van het kleine blad aan de framekant.
Dan de kabel vastmaken zonder hem snaarstrak te trekken (wel de meeste speling eruit)
Dan de VS maximaal opschakelen, en met de andere stelschroef zorgen dat de VD nu net vrij ligt van het buitenblad (ook weer aan de framezijde, geef je hier teveel ruimte heb je kans dat je onder belasting de ketting over het buitenblad gooit)

Plaats reactie