Beste lezers,
Ik heb al een tijdje problemen met mijn ultegra setje.
Als ik m goed afgesteld heb en ik ga een rit maken met klimwerk
moet ik al na 2x op en neer van t grote naar t kleine blad bijstellen.
De achter shifter gaat niet goed meer over alle kransjes.
Sommige versnellingen moet ik op en 1x af schakelen om goed over t kransje te krijgen.
Dat is toch niet normaal met zo,n dure set.
Wie heeft hier ook ervaring mee ?
mvg Bas.
ultrgra shifter werkt niet goed
Altijd zo geweest, of iets van laatste tijd ? En geen nieuwe ketting/cassette en/of tandwielen ?
(Wat vragen om te bepalen of het slijtage is, verkeerde afstelling en/of niet alles zelfde speed-groep)
Op kleine blad moet ik ook de voorderailleur "trimmen" na terugschakelen van grote blad en dan weer versnellen op kleine blad, dus dan weer opschakelen naar dus 39-12 of 39-13 rijden, maar ik weet niet beter dat dat zo hoort bij mijn 10-speed ± 2010 ultegra ....
(Wat vragen om te bepalen of het slijtage is, verkeerde afstelling en/of niet alles zelfde speed-groep)
Op kleine blad moet ik ook de voorderailleur "trimmen" na terugschakelen van grote blad en dan weer versnellen op kleine blad, dus dan weer opschakelen naar dus 39-12 of 39-13 rijden, maar ik weet niet beter dat dat zo hoort bij mijn 10-speed ± 2010 ultegra ....
Hoe veel kilometers gemaakt, klinkt namelijk als kabelspanning (te weinig)
Waar woon je zo ongeveer, dan is altijd makkelijk om te weten (woon je hier in de buurt ben je altijd welkom, dan kijken we er even naar, maar als je 200km hier vandaan woont is dat wat lastiger)
Waar woon je zo ongeveer, dan is altijd makkelijk om te weten (woon je hier in de buurt ben je altijd welkom, dan kijken we er even naar, maar als je 200km hier vandaan woont is dat wat lastiger)
5400 km gedraait.
Wel een nieuwe ketting 2400 km geleden.
Ook een nieuwe ultrgra cassette gemonteerd 100 km geleden ivm n klimtocht waar voor ik grotere tandwielen nodig had.
Dat trimmen op t voorblad is dus normaal.
Hij is net bij n fietsenmaker geweest voor n beurt.
Als je m op hangt schakelt t allemaal prima maar als je op de fiets zit word t toch wel minder.
Zeg niet dat t helemaal niet gaat maar t is toch vreemd, goed afgesteld zou toch goed moeten zijn.
Wel een nieuwe ketting 2400 km geleden.
Ook een nieuwe ultrgra cassette gemonteerd 100 km geleden ivm n klimtocht waar voor ik grotere tandwielen nodig had.
Dat trimmen op t voorblad is dus normaal.
Hij is net bij n fietsenmaker geweest voor n beurt.
Als je m op hangt schakelt t allemaal prima maar als je op de fiets zit word t toch wel minder.
Zeg niet dat t helemaal niet gaat maar t is toch vreemd, goed afgesteld zou toch goed moeten zijn.
Je kabels lopen vol met vuil en gaan altijd een beetje roesten. Na 5400 km moet je ze, zoals hier gezegd, eigenlijk wel vervangen. Zowel binnen als buiten.
Mijn tip: koop niet de goedkoopste kabels. Ik heb ooit een setje van Trivio gemonteerd omdat het goedkoop was. Wat een rommel, het schakelde gewoon niet lekker. Nu heb ik een setje van Jagwire gemonteerd en dat gaat al meer dan een jaar (8000 km op die fiets sowieso) goed. Heb ondertussen de binnenkabels al wel eens vervangen.
Mocht het niet aan de kabel liggen, het kan ook zijn dat je achterpatje verbogen is, of dat de veer in de derailleur lam is.
Mijn tip: koop niet de goedkoopste kabels. Ik heb ooit een setje van Trivio gemonteerd omdat het goedkoop was. Wat een rommel, het schakelde gewoon niet lekker. Nu heb ik een setje van Jagwire gemonteerd en dat gaat al meer dan een jaar (8000 km op die fiets sowieso) goed. Heb ondertussen de binnenkabels al wel eens vervangen.
Mocht het niet aan de kabel liggen, het kan ook zijn dat je achterpatje verbogen is, of dat de veer in de derailleur lam is.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
+1,gene schreef:Denk dat je de kabels moet vervangen.
Om dit te testen kan je de binnenkabels een de derailleurs losmaken en dan voelen of deze niet vast zitten. Veel kans dat dit zo is.
Neem gewoon terug de Shimano kabelset.
Wil je wat meer kleurenkeuze dan kan je een Jagwire setje nemen..
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
De kabels lopen door t frame.
Smerig worden ze dus niet neem ik aan.
Kabels zelf vervangen word wel n lastige klus denk ik.
Diverse keren de kabel dus t zal daar hws wel aan liggen.
Dat klusje laat ik denk ik de fietsenmaker in de winter doen.
heb nu bbs kabels op de fiets, was zo met de aflevering.
Smerig worden ze dus niet neem ik aan.
Kabels zelf vervangen word wel n lastige klus denk ik.
Diverse keren de kabel dus t zal daar hws wel aan liggen.
Dat klusje laat ik denk ik de fietsenmaker in de winter doen.
heb nu bbs kabels op de fiets, was zo met de aflevering.
Waarom niet zelf proberen de kabel te vervangen? Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om dat te doen. Lukt het niet kun je altijd nog naar de fm. Ik zou er niet aan moeten denken voor zulke dingen een fm in te moeten schakelen. Als iets niet helemaal lekker afgesteld is wil ik dat meteen oplossen. Zou me mateloos irriteren om te moeten rijden op een fiets die niet 100% goed loopt.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012