Sinds gisteren ben ik erachter waar ik precies last van heb. Opgelopen tijdens een valpartij 5 weken geleden bij een clubwedstrijd. In eerste instantie was de gedachte een behoorlijk gekneusde pols, maar dit blijkt nu dus een gebroken middenhandsbeentje te zijn, of meer specifiek, een gebroken schippersbotje.
Ik heb hier tot afgelopen weekend zo goed en zo kwaad als het ging mee gewerkt, maar dat gaat nu niet meer lukken. De hand en arm zijn mooi ingepakt in een stuk gips en in ieder geval is me 8weken rust voorgeschreven.
Is het mogelijk om hiermee toch rondjes op de racefiets te rijden? Heb dit de laatste 3weken wel gedaan , weliswaar met als aanpassing een ligstuurtje op mn racefiets zodat ik mn rechterhand kan ontzien.
Gebroken middenhandsbeentje
- razenderoeland
- Forum-lid
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Men zal het je ook wel verteld hebben in het ZH maar een fractuur van het schippersbotje heeft een slechte neiging tot genezing en daarom wordt er ook altijd heel voorzichtig mee omgegaan. Wordt er tussentijds nog een controle foto gemaakt? Zo ja dan zou ik tot die tijd heel rusitg aan doen.
Trek Domane ; Orbea Terra
-
- Forum-lid
Met gips is het zeker mogelijk om te fietsen, je zit alleen met het verzekeringsvraagstuk. Ik denk niet dat er een verzekering is die dekking bied op het moment dat jij schade veroorzaakt op je fiets met gips.
Het credo is wel zeer voorzichtig hiermee om te gaan.
Het credo is wel zeer voorzichtig hiermee om te gaan.
-
- Forum-lid
Hier een ervaringsdeskundige. Ik heb ook ooit mijn scaphoid gebroken (op de koppenberg). In België werd ik direct in het gips gezet, dat heeft er 8 weken omheen gezeten. Ik weet niet hoe het gips er bij jou omheen zit, maar bij mij zat mijn duim erbij, en daarmee kon ik onmogelijk fietsen. Ik heb getaxt in die tijd, wat dodelijk saai was. Als het me nog eens zou overkomen, zou ik eerder gaan hardlopen denk ik.
Heel veel sterkte! Ook met de revalidatie als je uit het gips komt! Geef het de tijd, want de scaphoid is slecht doorbloed, dus heeft veel tijd nodig om te helen. Bij mij is het uiteindelijk helemaal goed gekomen, ik heb er nooit meer last van.
Heel veel sterkte! Ook met de revalidatie als je uit het gips komt! Geef het de tijd, want de scaphoid is slecht doorbloed, dus heeft veel tijd nodig om te helen. Bij mij is het uiteindelijk helemaal goed gekomen, ik heb er nooit meer last van.
- razenderoeland
- Forum-lid
Het gips zit er tot 6 oktober omheen. Dan een controlefoto, en daarna nogmaals gips
Mijn zoon heeft hetzelfde botje gebroken toen hij 25 jaar oud was. Hoewel op die leeftijd de genezing nog optimaal is, was de breuk ook na acht weken gips nog niet geheel genezen, ondanks dat hij het heel rustig aan deed. Daardoor moest hij nog 4 weken extra in het gips blijven. Ook bij hem was de duim de eerste 8 weken in het gips gezet. Fietsen was daardoor vrijwel onmogelijk en zelfs gevaarlijk.
Ik zou rust nemen als ik jou was.
Sterkte!
Ik zou rust nemen als ik jou was.
Sterkte!
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid
Hier een antwoord op je vraag vanuit de gipskamer waar ik werkzaam ben.
Een schippersbotje of os scaphoideum genezing is afhankelijk van de plaats waar het is gebroken.
Als het het onderste deel van het scaphoid betreft (dus stuk naar je onderarm toe) , is de genezingskans het langste en vooral moeilijker. Dit komt doordat het scaphoid geen botvlies heeft (periost) en de bloedvoorziening die voor de genezing zorgt dan ook afgesneden is, zeker bij een midschacht #.. Eerst moet het bloedvat dan weer aangroeien voordat dode bloedcellen worden opgeruimd en botopbouwende cellen kunnen worden aangevoerd. Is het het bovenste stuk dan is de genezing over het algemeen binnen 6 weken, onderste stuk (proximaal) 8 - 10 weken.
Het protocol schrijft voor: 1 e week gipsspalk gevolgd na 1 week door een circulair onderarmgips. Sinds 1 jaar doen we de duim er niet meer bij. Volgens de fraktuurleer moet je het gewricht voor en na de breuk immobiliseren. Echter de duim erbij is al 4 gewrichten verder. Er is ook geen significant verschil in genezing met een gips zonder of met duim. In Engeland hebben ze het niet gedaan en de onderzoeken geven ook geen verschil in genezingstijd. Wat wel kan is dat je bij het opponeren van de duim meer pijn kunt hebben. Dan is het verstandig om 1 - 2 weken de duim erbij in te gipsen.
Vervolgens wordt na 6 weken het gips verwijderd en een X gemaakt. Geen genezing weer gips, wel genezing geen gips. Fysiotherapie is tegenwoordig niet meer geindiceerd. Een hand is een hele dag in beweging en de Fysio gaat dan vanzelf.
Wat het fietsen betreft, het kan geen kwaad. Ik zeg altijd tegen de mensen dat ze ook vaak met 1 hand of zonder handen fietsen. Daar maakt ook niemand zich zorgen over. Zolang je de medeweggebruikers niet in gevaar brengt kun je gewoon fietsen. Die verantwoording zul je zelf moeten nemen.
Heb ooit een gips voor een motorcrosser gegeven (is toen nederlands kampioen geworden met gips) wat ik heb laten uitharden met het stuur in zijn handen. Zat volgens hem geweldig.
Denk dat de motorcross een zwaardere belasting was dan fietsen voor het scaphoid.
Marc
Een schippersbotje of os scaphoideum genezing is afhankelijk van de plaats waar het is gebroken.
Als het het onderste deel van het scaphoid betreft (dus stuk naar je onderarm toe) , is de genezingskans het langste en vooral moeilijker. Dit komt doordat het scaphoid geen botvlies heeft (periost) en de bloedvoorziening die voor de genezing zorgt dan ook afgesneden is, zeker bij een midschacht #.. Eerst moet het bloedvat dan weer aangroeien voordat dode bloedcellen worden opgeruimd en botopbouwende cellen kunnen worden aangevoerd. Is het het bovenste stuk dan is de genezing over het algemeen binnen 6 weken, onderste stuk (proximaal) 8 - 10 weken.
Het protocol schrijft voor: 1 e week gipsspalk gevolgd na 1 week door een circulair onderarmgips. Sinds 1 jaar doen we de duim er niet meer bij. Volgens de fraktuurleer moet je het gewricht voor en na de breuk immobiliseren. Echter de duim erbij is al 4 gewrichten verder. Er is ook geen significant verschil in genezing met een gips zonder of met duim. In Engeland hebben ze het niet gedaan en de onderzoeken geven ook geen verschil in genezingstijd. Wat wel kan is dat je bij het opponeren van de duim meer pijn kunt hebben. Dan is het verstandig om 1 - 2 weken de duim erbij in te gipsen.
Vervolgens wordt na 6 weken het gips verwijderd en een X gemaakt. Geen genezing weer gips, wel genezing geen gips. Fysiotherapie is tegenwoordig niet meer geindiceerd. Een hand is een hele dag in beweging en de Fysio gaat dan vanzelf.
Wat het fietsen betreft, het kan geen kwaad. Ik zeg altijd tegen de mensen dat ze ook vaak met 1 hand of zonder handen fietsen. Daar maakt ook niemand zich zorgen over. Zolang je de medeweggebruikers niet in gevaar brengt kun je gewoon fietsen. Die verantwoording zul je zelf moeten nemen.
Heb ooit een gips voor een motorcrosser gegeven (is toen nederlands kampioen geworden met gips) wat ik heb laten uitharden met het stuur in zijn handen. Zat volgens hem geweldig.
Denk dat de motorcross een zwaardere belasting was dan fietsen voor het scaphoid.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Herkenbaar:
Fietsen was voor mijn zoon vooral gevaarlijk omdat hij door het gips zijn stuur niet goed kon vasthouden, hetgeen bij langere afstanden erg vervelend was. Kleinere stukken fietste hij gewoon.
Zijn breuk was in het voorjaar van 2013, dus dat zal verklaren waarom zijn duim nog wel werd gefixeerd.
Het verhaal van de doorbloeding vertelde hij mij ook, evenals de uitkomsten van de Engelse onderzoeken (hij heeft 4 jaar succesvol geneeskunde gestudeerd voordat hij opeens natuurkunde ging studeren).
Fietsen was voor mijn zoon vooral gevaarlijk omdat hij door het gips zijn stuur niet goed kon vasthouden, hetgeen bij langere afstanden erg vervelend was. Kleinere stukken fietste hij gewoon.
Zijn breuk was in het voorjaar van 2013, dus dat zal verklaren waarom zijn duim nog wel werd gefixeerd.
Het verhaal van de doorbloeding vertelde hij mij ook, evenals de uitkomsten van de Engelse onderzoeken (hij heeft 4 jaar succesvol geneeskunde gestudeerd voordat hij opeens natuurkunde ging studeren).
Courir c'est mourir un peu
Sterkte, een collega van me was er gelukkig na 8 weekjes gips vanaf.
Ik helaas, 24 jaar geleden, deed er een maand of 19 over.
Na twee operaties en veel gips is het toch goed gekomen.
Bij mij zat het gips eerst alleen op de onderarm met duim erbij waarbij ik het topje van mijn duim kon bewegen.
Dat was wel fijn want daardoor kon ik nog wat doen.
Toen bleek dat het niet genas kreeg ik een spalk n afwachting op de operatie.
Na de operatie mocht er totaal geen spanning op mijn pols komen en werd ik vanaf mijn schouder tot mijn vingertoppen in het gips gezet, waarbij de duim helemaal gefixeerd werd.
Ik kon toen helemaal niets meer voor zes maanden met mijn arm.
Daarna is het langzaam met fysio, spalken en nog een "herstel"-operatie weer 'gangbaar' gemaakt, wat ook een aantal maandjes duurde.
Dus wees voorzichtig.
Of je nog kan fietsen? Ligt helemaal aan hoe het gips is aangelegd.
Maar of het verstandig is om het (minimaal) te belasten? Ik denk het niet
Ik helaas, 24 jaar geleden, deed er een maand of 19 over.
Na twee operaties en veel gips is het toch goed gekomen.
Bij mij zat het gips eerst alleen op de onderarm met duim erbij waarbij ik het topje van mijn duim kon bewegen.
Dat was wel fijn want daardoor kon ik nog wat doen.
Toen bleek dat het niet genas kreeg ik een spalk n afwachting op de operatie.
Na de operatie mocht er totaal geen spanning op mijn pols komen en werd ik vanaf mijn schouder tot mijn vingertoppen in het gips gezet, waarbij de duim helemaal gefixeerd werd.
Ik kon toen helemaal niets meer voor zes maanden met mijn arm.
Daarna is het langzaam met fysio, spalken en nog een "herstel"-operatie weer 'gangbaar' gemaakt, wat ook een aantal maandjes duurde.
Dus wees voorzichtig.
Of je nog kan fietsen? Ligt helemaal aan hoe het gips is aangelegd.
Maar of het verstandig is om het (minimaal) te belasten? Ik denk het niet
- razenderoeland
- Forum-lid
Vanaf volgende week woensdag zit ik 10 dagen op Mallorca. Ik heb besloten om de boel rust te gven in ieder geval totdat het gips er de eerste keer afmag op 6 oktober. Kijken hoe het herstel dan is.
Helaas dus ook geen fietstochtjes op Mallorca voor mij. Maar een lekkere luiervakantie van maken dan.
Helaas dus ook geen fietstochtjes op Mallorca voor mij. Maar een lekkere luiervakantie van maken dan.