Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Fietsers-etiquette?

oudesluisdt
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02

oudesluisdt 03 okt 2011 12:57

Tja ik vergelijk het altijd maar met op de straat lopen, dan is het toch ook irritant als er iemand vlak achter je loopt? Soort inbreuk op de privacy. Eerlijk gezegd snok ik ze meestal los, of in een slechte bui op de kant zetten en dan elke keer één tandje erbij.(of technisch gezien eraf...)

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 03 okt 2011 14:55

Leuk te lezen dat er heel wat zijn die dat niet storend vinden. Ik vind het zelf ook niet storend. Ik vind het wel gek dat het je stoort als iemand het wil overnemen. Ik vind het wel sportief en je kan het gemakkelijk weigeren met een 'nee, dank je' of uit het wiel te rijden.
Langs de andere kant neem ik het ook nooit iemand kwalijk dat hij/zij niet overneemt; niet iedereen kan mijn kruissnelheid aan natuurlijk... :D

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 03 okt 2011 22:10

janvr schreef:
marcelca schreef:je zou eigenlijk je bandje van je helm als slot moeten kunnen gebruiken... ( tenslotte bijna iedereen heeft zijn helm bij zich )

Helm af, bandje van je helm door je wiel heen en op slot zetten hiermee, ben je gelijk je helm kwijt en je fiets staat op slot ( een beetje ), ze kunnen er in ieder geval niet mee wegfietsen
Wat voor helmbandje heb jij?

waarschijnlijk het zelfde soort helmbandje als jij, dus zoals ze nu zijn niet te gebruiken..

maar het moet toch voor een fabrikant mogelijk zijn om bijvoorbeeld kevlar erin te verwerken, dit is behoorlijk licht en niet normaal door te snijden of te knippen, en tuurlijk als ze willen zullen ze je fiets wel meenemen maar het stuit misschien wel de gelegenheid dief die je fiets pakt erop springt en gelijk wegfietst.

maar nu weer on topic

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 04 okt 2011 16:28

Ik blijf meestal gewoon een paar meter achter iemand rijden nooit precies in het wiel. Als er iemand aan mij komt plakken is dat prima daar ga ik me niet druk om maken al zegt hij niks.

Gebruikersavatar
yaguara
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:34
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar yaguara 14 sep 2014 20:51

Sinds begin deze week te vinden op een racefiets. Na bijna elke dag gefietst te hebben kwam het vandaag voor dat ik voor een brg kwam te staan die open stond. Hier stonden al een tweetal wielrenners en bij het sluiten van de brug kon ik mooi blijven plakken bij 30km per uur. Vond het fijn als beginnende wielrenner en vroeg mij inderdaad af of dit gebruikelijk was of niet. Ik ben blij dat de meesten het niet erg vinden, erg sportief :)!
Je moet toch ergens beginnen....

Hazewinkel
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 jun 2014 09:23
Locatie: Leiden

Hazewinkel 14 sep 2014 21:10

Volgens de regels, wel even voorstellen van tevoren. Ik vind het ook altijd leuk om te aan te haken en over te nemen. Als het te hard gaat voor mij om op kop te fietsen, dan houd ik me wel even in om daarna vaak een heel stuk op 20 meter achter ze blijf fietsen, dan voel ik me in ieder geval geen wieltjeszuiger.
Up and down, but in the end it's only round and round.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2014 21:45

Als je iemand echt wil jennen moet je niet in z'n wiel gaan plakken, maar er 50 meter achter gaan (en blijven!) rijden :twisted:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 14 sep 2014 21:54

Dat deed ik van de week bij die volledig Livestrong uitgedoste 29er maar dan op iets van 100 meter. Ik zag hem bij het pakken van zijn bidon en door bochten kijken waar ik dan toch bleef. Nou, nog steeds 100 meter achter je :mrgreen:

Komt er ook nog een normale racer voorbij die ik laat lopen maar hij ging even aanklampen. Niet slim.

Hij liet zich opjagen en ging gewoon te hard voor zijn doen. Na 15 km was het kaarsje uit terwijl we niet echt hard gingen (27-28 km/uur). Hij probeerde niet eens aan te klampen toen ik er voorbij ging.

Ikzelf kreeg ook racer aan mijn kont hangen welke op iets van 20 meter bleef hangen. So be it en ik ga me daar niet laten opjagen.
Hij had ook in mijn wiel mogen gaan zitten. Ik heb daar geen problemen mee.

Vandaag straffe wind op kop door de polder en komt me een racer met ligstuur voorbij. Wat ouder maar aan de strak gespierde kuiten te zien geen pannekoek. Ging echt veel harder dan ik en dat liet ik dus mooi lopen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

P_Roeske
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 apr 2014 08:15

P_Roeske 15 sep 2014 12:46

Ik heb er niet zoveel problemen mee als er mensen aanhaken. Natuurlijk is het sociaal om even te laten weten dat je er bent en of je wil/kan overnemen in het tempo dat gereden wordt.

Wat ik wel heel storend vind is wanneer men aanhaakt als ik op de TT fiets zit. Aanhaken is dan nog niet eens het ergste probleem, maar vooral van die figuren die gaan proberen over te nemen terwijl je in in aero-houding rijdt...

Levensgevaarlijk en erg storend.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 15 sep 2014 13:23

Ik word meestal voorbij gereden, doe geen poging meer om aan te haken. Duurtrainingen aan 22/23 km/h bevallen mij zeer goed.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 15 sep 2014 13:30

Joehoe zei zondag iemand achter mij. Ik joehoe terug, na een tijdje was hij weer weg. Wat is er erg aan?.

SnelleSym
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 aug 2014 20:37
Locatie: Alkmaar

SnelleSym 15 sep 2014 19:04

Zondag een toertocht gereden, dan sluit ik soms wel aan bij groepen, meestal even een kort knikje naar de laatste man/vrouw, ga niet zo'n heel peletonnetje langs om hallo te zeggen.
Maar op gewone losse fietstochtjes eigenlijk niet.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!

Plaats reactie