Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Derde bal

Rbe
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 aug 2013 19:30

Rbe 15 sep 2014 07:19

Beetje onsmakelijk onderwerp..

Sinds een paar maand heb ik een soort van "derde bal". Achter de bal zak.
Het is begonnen met een klein wondje door een nieuwe fietsbroek welke net iets schuurde.
Wondje was na een week weer dicht , alleen week later op die plek een puist.
Puist ging ook weer weg. Maar toen het volgende probleem.

Er onstond een harde bult af en toe na het fietsen precies op die plek. De grote nam de laatste tijd al flink af(bijna niet meer voelbaar ) Maar na een tochtje op de crosser is die bult op eens weer groot.

Nu het race seizoen bijna ten einde is en er dus minder gefietst gaat worden hoop ik dat het vanzelf helemaal weg gaat.

Gaan dit soort klachten uit zich zelf weg na een tijdje of word het toch een bezoekje aan de huisarts?

mvonk
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 jun 2012 17:11

mvonk 15 sep 2014 09:47

Ik zou een bezoekje aan de huisarts willen adviseren. Die kan je vervolgens doorverwijzen om een echo te laten maken zodat ze kunnen zien wat het precies is.

jasperhentzen
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2008 16:38

jasperhentzen 15 sep 2014 09:52

Net zo'n onsmakelijk antwoord terug;

Ik heb er vroeger ook wel eens last van gehad. Gebruik sindsdien altijd veel zitvlakcreme (mijn aanrader is die van Born) tijden het fietsen om het eventuele schuren tegen te gaan.

De derde bal ontstaat doordat er een of meerdere talgkliertjes dicht zitten. Die kunnen hun afvalstoffen niet meer kwijt en daardoor gaat het zwellen en ontsteken. Ik gebruik sindsdien na het fietsen Betadine Scrub en een ruwe washand onder de douche. Of ik nou last heb of niet; gewoon preventief. Na elk tochtje of het nou training van 1 uurtje is geweest of 4 uur in het zadel. Of ik ergens last van heb of niet. Tijdens het douchen wat van die betadine op de natte washand en schrobben over die regio. Kan pijnlijk zijn maar je schuurt als het ware de verstopping/huid die het kliertje afsluit weg. Wanneer je geen derde bal meer hebt is het geheel helemaal niet pijnlijk en ik heb sindsdien nooit meer last gehad van dit soort kwaaltjes.

succes!

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 15 sep 2014 10:59

Betadine scrub - geeft dat niet een hoop Betadine vlekken?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8870
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 sep 2014 20:18

Zit je wel met je zitbotjes goed op het zadel?
Broek strak genoeg en een klein beetje zitvlak crème niet teveel anders wordt het week.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Rbe
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 aug 2013 19:30

Rbe 15 sep 2014 21:40

Broek zit misschien te strak om te benen waardoor ik hem wel eens moet ophijsen om in het kruis lekker te zitten.
Gebruik voor de lange ritten wel eens assos crème Wel heel dunnetjes

Misschien toch maar een andere broek er bij halen

SnelleSym
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 aug 2014 20:37
Locatie: Alkmaar

SnelleSym 16 sep 2014 19:34

Hoewel niet helemaal aansluitend, maar even inhaken op @nijkie zijn/haar reactie, mijn zadel stond voorheen te ver naar achteren, en kreeg zo last van mijn familie juwelen (geen gevoel meer na een lange rit en juist brandend gevoel bij het plassen) dus misschien dat dit ook iets is voor je om naar te kijken; staat mijn zadel wel goed?
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 16 sep 2014 19:42

Ik ben er vanaf gekomen door iedere dag in een teiltje biotex te gaan zitten, een nieuw zadel te kopen en 2 weken niet meer dan 100km te fietsen. Daarna heb ik een nieuw zadel gekocht.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8870
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 sep 2014 21:07

SnelleSym schreef:Hoewel niet helemaal aansluitend, maar even inhaken op @nijkie zijn/haar reactie, mijn zadel stond voorheen te ver naar achteren, en kreeg zo last van mijn familie juwelen (geen gevoel meer na een lange rit en juist brandend gevoel bij het plassen) dus misschien dat dit ook iets is voor je om naar te kijken; staat mijn zadel wel goed?
Idd als je op je botjes zit ontlast je de dobbelstenen.
Als zadel heb ik een specialized toupe pro.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie