Beste Fietsliefhebbers,
Ik wil graag een start maken in de "fietswereld" gezien mijn knieën niet meer geschikt zijn voor hardlopen, voetbal en tennis. Dus, mijn eerste vraag als leek aan jullie, wat is een geschikte fiets voor mij?
Ik woon dichtbij de duinen en dus zou ik graag willen mountainbiken. Echter, ik zou tevens op de weg willen fietsen. Wellicht klinkt dit als zeer onnozel en kan dat gewoonweg niet met 1 type fiets. Bestaat er een dergelijke hybride vorm die enigszins geschikt is voor beide terreinen of is het een kwestie van een allround fiets waarbij gewisseld kan worden van velg/band. Of ben ik genoodzaakt te kiezen voor twee fietsen op de middellange termijn? Alle tips zijn welkom voor deze wannabee biker!
Alvast heel veel dank,
Mark
Mountainbike of ander type bike?
- MarkieMark73
- Forum-lid
Twee fietsen echt niet nodig. Je kunt een echte mountainbike (tegenwoordig 3 maten wielen) voorzien van "wegbanden". De vorken zijn bijna altijd blokkeerbaar.
Daarnaast heb je hybrides waar je ook wat bredere banden op kunt zetten met noppen. Gezien de nabijheid van het strand, denk ik toch dat je meer aan een mountainbike moet denken. Veel hybrides kunnen niet meer dan 42mm hebben. Hetgeen te weinig is voor strandtochten. Kies een groot wieltype 584 of 622 mm. In die wereld is men gek op marketing kreten en noemen ze dat 650B (oude franse aanduiding voor heel andere banden) en 29", twentyniner uitgesproken.
NB: van velg kun je echt niet wisselen, wel van band.
Daarnaast heb je hybrides waar je ook wat bredere banden op kunt zetten met noppen. Gezien de nabijheid van het strand, denk ik toch dat je meer aan een mountainbike moet denken. Veel hybrides kunnen niet meer dan 42mm hebben. Hetgeen te weinig is voor strandtochten. Kies een groot wieltype 584 of 622 mm. In die wereld is men gek op marketing kreten en noemen ze dat 650B (oude franse aanduiding voor heel andere banden) en 29", twentyniner uitgesproken.
NB: van velg kun je echt niet wisselen, wel van band.
- MarkieMark73
- Forum-lid
Beste Klimmer,
Bedankt voor je antwoord. Dat brengt mij een stuk verder. Nu al!!
Twee sets velgen plus banden is in dat geval toch het handigst? Of zie ik de welbekende beren niet op deze weg?
Nogmaals dank!
Bedankt voor je antwoord. Dat brengt mij een stuk verder. Nu al!!
Twee sets velgen plus banden is in dat geval toch het handigst? Of zie ik de welbekende beren niet op deze weg?
Nogmaals dank!
@MarkieMark73.
Ga zoals klimmer zegt voor een 29er (622 wielset).
Ik heb twee wiel sets voor mijn Merida Big Nine XT, de standaard tanks die kwamen met mijn Merida Big Nine en Shimano XT. Twee sets omdat ik dat makkelijker vind dan banden verwisselen en tevens een set wilde met veel beter naven. Schwalbe Racing Ralph EVO 2.25 op de tanks en Schwalbe Super Moto 2.35 op de Shimano XT.
Zeker de Schwalbe Super Moto 2.35 zijn weg en strandbanden. Op het strand met iets van 2 bar en op de weg wat harder 2.2-2.4 Bar. Je kunt dan voorlopig met 1 wiel/banden set toe aangezien je zowel door de duinen als over de weg kunt.
En geloof me dat je met die 2.35 inch banden op de weg nog akelig hard kunt gaan.
Ga zoals klimmer zegt voor een 29er (622 wielset).
Ik heb twee wiel sets voor mijn Merida Big Nine XT, de standaard tanks die kwamen met mijn Merida Big Nine en Shimano XT. Twee sets omdat ik dat makkelijker vind dan banden verwisselen en tevens een set wilde met veel beter naven. Schwalbe Racing Ralph EVO 2.25 op de tanks en Schwalbe Super Moto 2.35 op de Shimano XT.
Zeker de Schwalbe Super Moto 2.35 zijn weg en strandbanden. Op het strand met iets van 2 bar en op de weg wat harder 2.2-2.4 Bar. Je kunt dan voorlopig met 1 wiel/banden set toe aangezien je zowel door de duinen als over de weg kunt.
En geloof me dat je met die 2.35 inch banden op de weg nog akelig hard kunt gaan.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Gewoon beginnen met een mtb, die racefiets komt later dan nog wel [WHITE SMILING FACE].
Veldfiets is evt ook een optie.
Veldfiets is evt ook een optie.
Ik zou kiezen voor de Koga X29-runner. Deze fiets heeft een vaste voorvork en met de banden die erop zitten (schwalbe furious freds) kan je zowel in de bossen/dunen fietsen als op de weg. Prijstechnisch is hij ook nog eens erg aantrekkelijk. Als je later strandraces wilt gaan rijden doe je de supermotos eronder en ben je er klaar voor. Bandenspanning voor op het strand is 1 bar of minder. 2 Bar is veel te hard (zie eerdere reactie van iemand anders).
2 Bar is van Schwalbe uit het 'officiele' minimum idd voor Super Moto 2.35 en vandaar dat ik dat zei. Minder moet idd wel kunnen aangezien je op het strand minder kans hebt op een aflopende buitenband. Kom je echter daarna weer op een verharde weg dan zou ik met minder dan 1.8 Bar toch niet echt met een gerust hart door bochten rijden op wielen met een 19mm velgbed.
We thought that we had the answers
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
Ik heb jaren (12 jaar) alleen een MTB gehad waarmee ik ook op de weg rijd nu een jaar of 5 op de racer erbij. Met de huidge MTB banden kan je ook prima op de weg rijden bv racing ralph/ race king etc.
Het sneheidsverschil MTB/racer is veel kleiner dan de meeste denken, zeker met een 29 tov een racer is dat misschien een procent of 6/7. maw geen 28gem op de racer maar 26 op de MTB.
Ik zou beginnen met een MTB kan je alle kanten op, komt de rest vanzelf.
Persoonlijk vind ik een hybride net niks.
Het sneheidsverschil MTB/racer is veel kleiner dan de meeste denken, zeker met een 29 tov een racer is dat misschien een procent of 6/7. maw geen 28gem op de racer maar 26 op de MTB.
Ik zou beginnen met een MTB kan je alle kanten op, komt de rest vanzelf.
Persoonlijk vind ik een hybride net niks.
- MarkieMark73
- Forum-lid
Dank allen voor de antwoorden. Ik ga beginnen met een gewone MTB. Het snelheidsverschil op de weg zal mij nog even worst wezen. Met de tijd kan ik altijd nog kiezen voor extra set banden.
Ik heb zelfs al een MTB op het oog en rij waarschijnlijk volgende week mijn eerste kilometers!
Nogmaals dank!
Ik heb zelfs al een MTB op het oog en rij waarschijnlijk volgende week mijn eerste kilometers!
Nogmaals dank!
+1Vanleh schreef:Ik zou kiezen voor de Koga X29-runner. Deze fiets heeft een vaste voorvork en met de banden die erop zitten (schwalbe furious freds) kan je zowel in de bossen/dunen fietsen als op de weg. Prijstechnisch is hij ook nog eens erg aantrekkelijk. Als je later strandraces wilt gaan rijden doe je de supermotos eronder en ben je er klaar voor. Bandenspanning voor op het strand is 1 bar of minder. 2 Bar is veel te hard (zie eerdere reactie van iemand anders).
of de koga beachracer, jammie