Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

cross bandendruk

GeertSmits
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:42

GeertSmits 17 sep 2014 18:56

Het seizoen begint tegen het eind te komen, en ik wil binnenkort weer het veld in duiken. Ik weeg 57kg en heb een challenge grifo draadband. weet iemand watvoor bandendruk ik fatsoenlijk kan rijden zonder een grote kans op stootlek? Ik ben gewoon van plan om wat door het bos te crossen en niet perse wedstrijden of dergelijken.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 17 sep 2014 19:32

Dat ligt helemaal aan de omstandigheden.... Hard opgevroren? Harde banden. Veel blubber? Zachte banden. En alles daar tussenin... Over het algemeen het liefst zo zacht als mogelijk voor de beste grip in de bochten.

piti
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 sep 2007 21:05

piti 17 sep 2014 19:47

Met 1.9 voor en 2.1 bar achter ben je met jouw gewicht zeker veilig. Ik weeg 85 en rij met 2.0 en 2.2 bar in mijn Challenge banden.
Als er weinig boomstronken zijn kun jij zeker nog met minder druk rijden.

simondepimon
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 sep 2011 15:50

simondepimon 17 sep 2014 19:52

Qua druk inderdaad wat piti zegt; rond de 2 bar.

Tegelijk kun je daar zelf ook een beetje mee experimenteren, als is het maar omdat verschillende fietspompen nu eenmaal niet exact hetzelfde zullen aangeven.

Zelf neem ik ook altijd een handpompje, bandenlichtertjes en biba mee het bos in. Niets in fijner dan de zekerheid te hebben dat je thuis kunt komen :)

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 17 sep 2014 20:28

Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 17 sep 2014 20:30

harryprog schreef:Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Simpel gezegd: hoe stugger de band hoe lager de druk kan zijn.

sirikde
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2012 09:48

sirikde 17 sep 2014 21:53

Gewoon proberen.is het glad of mul dan lage druk. Hoe duurder, hoe soepeler de band en hoe minder de weerstand. Tijdens een wedstrijd ken je precies de stronken en stenen en kan je veel lagere druk rijden. Toertocht rijd je met hogere druk, want je wilt geen stootlek.

simondepimon
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 sep 2011 15:50

simondepimon 18 sep 2014 07:24

Gerboon schreef:
harryprog schreef:Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Simpel gezegd: hoe stugger de band hoe lager de druk kan zijn.

Zou je dat kunnen uitleggen? Ik leef namelijk in de veronderstelling dat juist wanneer een band soepeler is, je met minder druk zou kunnen rijden..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 sep 2014 15:50

piti schreef:Met 1.9 voor en 2.1 bar achter ben je met jouw gewicht zeker veilig. Ik weeg 85 en rij met 2.0 en 2.2 bar in mijn Challenge banden.
Als er weinig boomstronken zijn kun jij zeker nog met minder druk rijden.
Als de omstandigheden slecht zijn is dat 1.9 en 2.1 echt te veel voor iemand van 57 kg.

Ik zou overigens wel latex binnenbanden monteren, dat verkleint het risico op stootlek rijden aanzienlijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jawie
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 mar 2010 22:07

jawie 18 sep 2014 15:57

met 57kg moet je een stuk lagere druk kunnen rijden dan 2 bar.

Maar vooral elke keer voelen en proberen. Zo nauwkeurig zijn de meeste pompen niet. 1.5 op de ene pomp is niet 1.5bar op de andere.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 18 sep 2014 18:04

simondepimon schreef:
Gerboon schreef:
harryprog schreef:Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Simpel gezegd: hoe stugger de band hoe lager de druk kan zijn.

Zou je dat kunnen uitleggen? Ik leef namelijk in de veronderstelling dat juist wanneer een band soepeler is, je met minder druk zou kunnen rijden..
De totale vering/demping van de band en de luchtkamer bestaat naar mijn inziens uit 2 delen.

Allereerst de banddruk. De hoger de druk des te stugger de veerweg aangezien het meer energie vraagt om de luchtkamer in te drukken
Ten tweede de stugheid van de band. Een stugge band brengt ook een deel van de stugge demping met zich mee. Hoe stugger de band, hoe moeilijker deze indeukt en hoe moeilijker je dus een stootlek oploopt.

Wat de verhouding is tussen beide delen in het totale veersysteem is mij niet bekend.

Maar zover ik kan inschatten is de totale demping gelijk aan de som van de luchtdemping en de banddemping.

Als dan de één toeneemd, kan de andere afnemen wanneer dezelfde demping wenselijk is.


Voor een zo laag mogelijke demping heb je idd een soepele band en een lage druk nodig, maar dat was naar mijn inziens niet wat er gevraagd werd.

P.S. please correct me if I'm wrong

GeertSmits
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2014 15:42

GeertSmits 19 sep 2014 08:33

hartstikke bedankt allemaal!

Plaats reactie