Op welke hoogte van de voorvork monteer je de sensor?
Hoi allemaal,
Ik heb sinds vanmiddag mijn nieuwe fiets opgehaald, en natuurlijk komt hierop een computertje.
Ik heb zojuist alles ingesteld en dus ook de bandenmaat/wielomtrek.
Maakt het dan nog uit op welke hoogte van de vork je dit monteert?
Je kunt het natuurlijk hoog monteren dichtbij het rubber, midden op de spaken, en laag bij de lagers.
Ik kan dat in mijn beschrijving niet vinden, vandaar dat ik me richt tot de ervaringsdeskundige hier op het forum
Vast bedankt.
Ik heb sinds vanmiddag mijn nieuwe fiets opgehaald, en natuurlijk komt hierop een computertje.
Ik heb zojuist alles ingesteld en dus ook de bandenmaat/wielomtrek.
Maakt het dan nog uit op welke hoogte van de vork je dit monteert?
Je kunt het natuurlijk hoog monteren dichtbij het rubber, midden op de spaken, en laag bij de lagers.
Ik kan dat in mijn beschrijving niet vinden, vandaar dat ik me richt tot de ervaringsdeskundige hier op het forum
Vast bedankt.
Hoogte van de sensor op de vork doet er niet toe aangezien je de wielomtrek instelt en dat ding elke omwenteling wiel pakt. Dus hoog of laag van sensor/magneet maakt hoogstens uit voor wat makkelijker qua montage is en dat je de afstand sensor-computer niet te groot maakt (zie handleiding van je set) zodat de sensor soms wel/soms niet door de computer gezien wordt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Ik plaats zelf altijd de sensor redelijk dicht bij de wielas. Op dat punt is de afstand tussen spaak en voorvork het kleinst en dus ook de afstand tussen sensor en spaakmagneet. Daardoor kan de sensor recht naar voren ipv schuin richting wiel/spaken.
Het is in ieder geval bevorderlijk voor de balans van de wielen wanneer je de magneet tegenover het ventiel plaatst.
Wat betreft hoogte is zo hoog mogelijk vaak zo mooi mogelijk, maar let op met eventuele bevestiging van een spatbordje* wat dan niet meer zou kunnen passen.
*Disclaimer omtrent spatbordje: Wanneer ik in de winter 5 uur op een fiets zit met natte paden gebruik ik regelmatig een voorspatbord, zodat ik geen last krijg van mijn shinsplints door de koude i.c.m. wat water.
Wat betreft hoogte is zo hoog mogelijk vaak zo mooi mogelijk, maar let op met eventuele bevestiging van een spatbordje* wat dan niet meer zou kunnen passen.
*Disclaimer omtrent spatbordje: Wanneer ik in de winter 5 uur op een fiets zit met natte paden gebruik ik regelmatig een voorspatbord, zodat ik geen last krijg van mijn shinsplints door de koude i.c.m. wat water.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
???Gerboon schreef:Wat betreft hoogte is zo hoog mogelijk vaak zo mooi mogelijk
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Die vlieger behoeft niet altijd op te gaan . De velg heeft een 'groot' gat voor het ventiel en is daar dus lichter. Het ventiel maakt het wiel op dat punt het wiel weer 'zwaarder'. Tegenover het ventiel is de velg doorgaans op de las 'verzwaard' met een verbindingsstukje. Of het een het ander (enigszins) compenseert moet je proefondervindelijk vaststellen (wiel uit laten 'slingeren'). Dan kun je bepalen of de magneet tegenover het ventiel op een gunstige positie zit (hang dus ook van de grootte/gewicht) van de magneet af. Ik heb ooit eens last gehad van shimmyen met een voorwiel waarbij de magneet inderdaad tegenover het ventiel geplaatst was. Na een kwartslag verplaatsen van de magneet (dus halverwege ventiel en velgnaad), heb ik met dat wiel gelukkig nooit meer problemen gehad. En hoe dichter je de magneet bij de naaf plaatst, des te kleiner is de kans op onbalans, lijkt mij zo.Gerboon schreef:Het is in ieder geval bevorderlijk voor de balans van de wielen wanneer je de magneet tegenover het ventiel plaatst...
60 x Ventoux
Dat is ook wat ik over dit onderwerp heb meegekregen. Dus zo laag als mogelijk (dicht in de buurt van de naaf) en zo hoog als nodig (voor een goede verbinding met de computer).Le Grimpeur schreef:En hoe dichter je de magneet bij de naaf plaatst, des te kleiner is de kans op onbalans, lijkt mij zo.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Om onbalans in mijn voorwiel te voorkomen heb ik twee magneetjes tegenover elkaar gemonteerd. Mijn gemiddeldes zijn ook gelijk een stuk omhoog gegaan