Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Op welke hoogte van de voorvork monteer je de sensor?

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 20 sep 2014 20:44

Hoi allemaal,

Ik heb sinds vanmiddag mijn nieuwe fiets opgehaald, en natuurlijk komt hierop een computertje.
Ik heb zojuist alles ingesteld en dus ook de bandenmaat/wielomtrek.

Maakt het dan nog uit op welke hoogte van de vork je dit monteert?
Je kunt het natuurlijk hoog monteren dichtbij het rubber, midden op de spaken, en laag bij de lagers.
Ik kan dat in mijn beschrijving niet vinden, vandaar dat ik me richt tot de ervaringsdeskundige hier op het forum :D
Vast bedankt.

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 20 sep 2014 20:48

En Ja! Dit is de eerste Fietscomputer die ik ooit monteer in mijn leven :oops: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 sep 2014 20:53

Hoogte van de sensor op de vork doet er niet toe aangezien je de wielomtrek instelt en dat ding elke omwenteling wiel pakt. Dus hoog of laag van sensor/magneet maakt hoogstens uit voor wat makkelijker qua montage is en dat je de afstand sensor-computer niet te groot maakt (zie handleiding van je set) zodat de sensor soms wel/soms niet door de computer gezien wordt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 sep 2014 21:02

Ik plaats zelf altijd de sensor redelijk dicht bij de wielas. Op dat punt is de afstand tussen spaak en voorvork het kleinst en dus ook de afstand tussen sensor en spaakmagneet. Daardoor kan de sensor recht naar voren ipv schuin richting wiel/spaken.

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 20 sep 2014 21:10

Klinkt allemaal heel logisch als je er zo over nadenkt :mrgreen:
Ik heb hem nu halverwege, want als ik lager ging kwam de spaak sensor tegen de ontvanger aan.
Bedankt voor het snelle reageren..

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 21 sep 2014 12:24

Draadloze sensoren maken af en toe beter contact wanneer ze hoog op de vork geplaatst zijn...
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 21 sep 2014 13:19

Het is in ieder geval bevorderlijk voor de balans van de wielen wanneer je de magneet tegenover het ventiel plaatst.
Wat betreft hoogte is zo hoog mogelijk vaak zo mooi mogelijk, maar let op met eventuele bevestiging van een spatbordje* wat dan niet meer zou kunnen passen.

*Disclaimer omtrent spatbordje: Wanneer ik in de winter 5 uur op een fiets zit met natte paden gebruik ik regelmatig een voorspatbord, zodat ik geen last krijg van mijn shinsplints door de koude i.c.m. wat water.

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 23 sep 2014 23:14

Dat is ook weer een mooie tip, ik heb niet gelet waar ik hem gezet hem tov. het ventiel, morgen gelijk ff kijken :D

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 23 sep 2014 23:51

Gerboon schreef:Wat betreft hoogte is zo hoog mogelijk vaak zo mooi mogelijk
???

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 sep 2014 08:47

Gerboon schreef:Het is in ieder geval bevorderlijk voor de balans van de wielen wanneer je de magneet tegenover het ventiel plaatst...
Die vlieger behoeft niet altijd op te gaan ;). De velg heeft een 'groot' gat voor het ventiel en is daar dus lichter. Het ventiel maakt het wiel op dat punt het wiel weer 'zwaarder'. Tegenover het ventiel is de velg doorgaans op de las 'verzwaard' met een verbindingsstukje. Of het een het ander (enigszins) compenseert moet je proefondervindelijk vaststellen (wiel uit laten 'slingeren'). Dan kun je bepalen of de magneet tegenover het ventiel op een gunstige positie zit (hang dus ook van de grootte/gewicht) van de magneet af. Ik heb ooit eens last gehad van shimmyen met een voorwiel waarbij de magneet inderdaad tegenover het ventiel geplaatst was. Na een kwartslag verplaatsen van de magneet (dus halverwege ventiel en velgnaad), heb ik met dat wiel gelukkig nooit meer problemen gehad. En hoe dichter je de magneet bij de naaf plaatst, des te kleiner is de kans op onbalans, lijkt mij zo.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 24 sep 2014 12:34

Le Grimpeur schreef:En hoe dichter je de magneet bij de naaf plaatst, des te kleiner is de kans op onbalans, lijkt mij zo.
Dat is ook wat ik over dit onderwerp heb meegekregen. Dus zo laag als mogelijk (dicht in de buurt van de naaf) en zo hoog als nodig (voor een goede verbinding met de computer).
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 24 sep 2014 14:30

Om onbalans in mijn voorwiel te voorkomen heb ik twee magneetjes tegenover elkaar gemonteerd. Mijn gemiddeldes zijn ook gelijk een stuk omhoog gegaan :lol: ;)

Plaats reactie