Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Aandachtspunten aanschaf wielset.

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 26 sep 2014 07:52

Ik heb de quattro's nu ruim een half jaar en die bevallen uitstekend. Stevig bij het aanzetten (geen zijdelingse speling merkbaar) en idd bombproof. De looks zijn geweldig en ook het geluid bij hogere snelheden :D

k0nijn
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2013 22:59
Locatie: Nijmegen

k0nijn 26 sep 2014 11:52

Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een nieuwe set en ik twijfel nog tussen de Quattro's en de 3T Accelero 40. Helaas zijn er van deze laatste set nog weinig ervaringen te vinden.
Nu rijd ik zelf op de FR 7 CX en ben een zware rijder (95kg). Een paar spaakproblemen gehad en bij flink aanzetten (met mijn gewicht en vermogen) merk je wat speling maar verder tevreden over de wielen als instapmodel.

Nu vraag ik me toch af of het beter is om over te stappen op 3T ivm 23mm breedte en 24 spaken. In tegenstelling tot de Quattro's met 21 spaken. Alhoewel ik verwacht dat de upgrade van FR 7 naar 4 wel een algehele verbetering moet zijn in stijfheid en sterkte ondanks het aantal spaken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 sep 2014 12:06

k0nijn schreef:Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een nieuwe set en ik twijfel nog tussen de Quattro's en de 3T Accelero 40. Helaas zijn er van deze laatste set nog weinig ervaringen te vinden.
Nu rijd ik zelf op de FR 7 CX en ben een zware rijder (95kg). Een paar spaakproblemen gehad en bij flink aanzetten (met mijn gewicht en vermogen) merk je wat speling maar verder tevreden over de wielen als instapmodel.

Nu vraag ik me toch af of het beter is om over te stappen op 3T ivm 23mm breedte en 24 spaken. In tegenstelling tot de Quattro's met 21 spaken. Alhoewel ik verwacht dat de upgrade van FR 7 naar 4 wel een algehele verbetering moet zijn in stijfheid en sterkte ondanks het aantal spaken.
Ik heb beide wielsets gehad.
Weeg + 80 kg

De 3T accelero pro wielset, als je deze voor een prijsje kan kopen, is beter.
De wielen lopen gewoon soepeler.

En ze zijn ook nog eens mooier, al is dat dan weer subjectief.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 27 sep 2014 00:07

de zwarten schreef:Gesealde lagers zijn niet eenvoudig te onderhouden ;-)

Ze zijn namelijk niet te onderhouden, want ze zijn geseald voor iets (om er met je handen af te blijven). Ze moeten vervangen worden als ze gaar zijn.
precies vrij eenvoudig dus. partnummer opzoeken eruit tikken erin en klaar,
bij mn hope naven SS gaat het vrij makkelijk. maar die maken het "engels" makkelijk.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 27 sep 2014 14:41

Help mij nou eens even. Ik lees hier dat het eigenlijk niet zo heel moeilijk is om een wiel te bouwen. Kwestie van wat tijd voor uittrekken. Hebben we het dan alleen over spaken, of ook op de juiste manier op spanning brengen?
In dat geval begrijp ik niet zo goed waarom er maar een handvol goede wielbouwers in NL zit (Zoran,Wheel-tec) die een goed wiel kunnen bouwen. Als een hobbyist als (met alle respect) jullie een goed wiel kunnen bouwen, dan kan toch elke FM dat ook? Zij zijn immers dagelijks met bouwen, repareren en onderhoud bezig. Hebben ook nog eens het juiste materiaal.

Of mis ik inderdaad iets?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 sep 2014 16:12

Wolfhound32 schreef:.... Ik lees hier dat het eigenlijk niet zo heel moeilijk is om een wiel te bouwen. .....
Een wiel bouwen is inderdaad niet zo heel moeilijk.

Een goed wiel bouwen echter is iets totaal anders :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 27 sep 2014 16:55

+1! Je moet, zeker in het begin, behoorlijk wat geduld op kunnen brengen. En verder moet je kritisch zijn en secuur kunnen werken. Bovendien geldt voor hobbyisten niet 'tijd = geld', voor FM's wel. De echte specialisten hebben inmiddels zo veel ervaring en routine, dat ze èn snel kunnen werken èn (kennelijk voor een acceptabel bedrag) toch een uitstekend product kunnen leveren. En bedenk wel, dat sinds de komst van de 'fabriekswielen', steeds minder FM's dit 'kunstje' (het wielen bouwen) uit behoeven te voeren. Daarmee verdwijnt m.i. toch ook wel de vaardigheid.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 27 sep 2014 17:37

Ik las namelijk ook op de site van Ernie Frieke dat ook de "fabriekswielen" uit Duitsland van slechte kwaliteit zijn en dat deze na 2 a 3 keer rijden al niet meer voldoen. Ik vind dat wel schokkend, als het waar is.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 27 sep 2014 19:16

Dat zou ik ook zeggen, als handgespaakt mijn broodwinning was! :mrgreen:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 27 sep 2014 20:09

+1 wand álle fabriekswielen zijn kauutee! :mrgreen:

Plaats reactie