Hallo allemaal,
Ik ben volledig nieuw hier, zowel op dit forum als in de wereld van de racefiets. Onlangs heb ik een oude Raleigh Corsa uit 1986 op de kop getikt, omdat ik al een tijdje gefascineerd ben van wielrennen in het algemeen en prachtige vintage single speed exemplaren in het bijzonder. De racefiets die ik heb gekocht verkeerd naar mijn idee dan ook nog in een uitstekende staat, zeker voor zijn leeftijd. Er zitten een paar spaakje los, het voorwiel heeft een heel licht slagje en hij is een beetje vuil en smerig, maar roest en slijtage is niet echt te bekennen.
Hij fietst dan ook nog fantastisch, zeker voor zijn leeftijd. De remmen kunnen denk ik strakker afgesteld worden en alle onderdelen moeten wel geolied worden natuurlijk. Naast het logische opknap werk, zoals het vervangen van de banden, spaken en de kabels was ik van te voren van plan om de racefiets om te bouwen tot een single speed die meer geschikt is voor de stad (ander stuurtje, eventueel dunne spatbordjes). Nu ik deze heb weten te bemachtigen, in deze staat, twijfel ik daar over. Ik hoor dan ook graag jullie (ervaren) mening. Wat vind je van de fiets, afgaand op de foto's? Zal ik 'm om gaan bouwen of is dit erg zonde? Mocht ik 'm wel gaan ombouwen, wat zijn dan dingen waar ik zeker op moet letten of aan moet denken?
Ondanks mijn minimale kennis over de techniek en de racefiets op zich heb ik erg veel zin in dit 'project' en ik hoop dan ook dat het door veel lezen, uitproberen en testen uiteindelijk goed zal lukken. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Raleigh Corsa 1986 ombouwen single speed
Veel succes ermee, er is zeker genoeg info te vinden op dit forum en op het www in het algemeen. Ik zag toevallig gisteren nog zo'n fietsje bij de FM staan in de inruilhoek, ik heb nog getwijfeld 'm zo mee te nemen. Als het frame inderdaad nog in zo'n goede staat is, dan verdient-ie het zeker om nog een 2e leven te krijgen, zelfs al is dat als fixie.
Je kunt hem natuurlijk ook zo aanpassen dat het altijd weer terug te draaien is. Alle nokjes en dergelijke laten zitten. Dat zou mijn voorkeur hebben.
Thanks voor jullie reacties! Ik heb besloten om (na delogische schoonmaak) eerst alles behalve de versnellingsgroep op te knappen en te vernieuwen, zodat ik pas op het einde hoef te beslissen of het een single speed wordt. En dan is het inderdaad het mooist om EmPeHa's tip op te volgen.