105/Ultegra, Triple/Compact?
Beste mensen,
Ken je dat? Dat je naarmate je langer over iets nadenkt, het gevoel krijgt steeds verder bij het antwoord vandaan te raken?
Goed, ik zoek een nieuwe racefiets met deze specs:
-Aluminium
-Full Ultegra (Triple)
-ca 1000 euro.
Gezien het laatste puntje ben ik uiteraard bij onze vrienden van Vos in Zwanenburg wezen kijken. Daar bleek mijn wens lastig. Vooral omdat de nieuwe Ultegra alleen nog in 11s-compact is. Maar, beweerde men, als ik toch echt een triple wilde, kon ik prima een New 105 nemen, want die is net zo goed als mijn 'oude' (6600?) Ultegra. Er waren wel Ultegra triple's, maar uitsluitend 'mix', dus met 105- of FSA-materialen erbij.
En nu concreet:
-Ik wil een triple omdat ik zonder gesleutel aan mijn fiets (cassette) over vlakke wegen wil sjeezen en steile bergen wil beklimmen. Kan ik de 'reikwijdte' van verzetten met een compact (al dan niet in combi met een 11s-cassette) bereiken die ik anders met een triple zou hebben (het scheelt op z'n minst 8 versnellingen....)
-Wat denken jullie? Is de 'nieuwste' 105 net zo goed en duurzaam als de 'vorige' Ultegra? En, voor zover te beoordelen: kies je eerder voor een 'full 105' of een Ultegra 'mix' met FSA-meuk?
Gezien het bovenstaande zijn de kandidaten op dit moment:
Sensa Romagna 2014 Custom White (Ultegra compact of 105 triple, mix) (ik vind hem mooi
http://www.sensabikes.com/product_info. ... cts_id=764
Ganni Motta Emilia 68 Full New 105 (11s) compact (hier zat de Vos-verkoper erg op aan te dringen)
Cannondale CAAD8 105 2015 Green (topframe, maar geen full maar mix 105)
http://www.tritobike.nl/cannondale-caad ... l#/maat-58
Garnelli Full Ultegra (twijfels over frame maar op Vos-site full ultegra voor 1000,-)
Canyon Endurace AL 7.0 (full ultegra, maar wel compact, positieve verhalen over Canyon)
https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3576
Een beetje veel info, maar in de basis dus twee hoofdvragen: heeft een triple nog voordelen over een compact en hoe 'goed' is de 105-groep?
Besteed er geen tijd aan als je er niks mee kunt. Vind je het leuk om je kennis te delen, dan hoor ik het graag.
Groet,
egs
Ken je dat? Dat je naarmate je langer over iets nadenkt, het gevoel krijgt steeds verder bij het antwoord vandaan te raken?
Goed, ik zoek een nieuwe racefiets met deze specs:
-Aluminium
-Full Ultegra (Triple)
-ca 1000 euro.
Gezien het laatste puntje ben ik uiteraard bij onze vrienden van Vos in Zwanenburg wezen kijken. Daar bleek mijn wens lastig. Vooral omdat de nieuwe Ultegra alleen nog in 11s-compact is. Maar, beweerde men, als ik toch echt een triple wilde, kon ik prima een New 105 nemen, want die is net zo goed als mijn 'oude' (6600?) Ultegra. Er waren wel Ultegra triple's, maar uitsluitend 'mix', dus met 105- of FSA-materialen erbij.
En nu concreet:
-Ik wil een triple omdat ik zonder gesleutel aan mijn fiets (cassette) over vlakke wegen wil sjeezen en steile bergen wil beklimmen. Kan ik de 'reikwijdte' van verzetten met een compact (al dan niet in combi met een 11s-cassette) bereiken die ik anders met een triple zou hebben (het scheelt op z'n minst 8 versnellingen....)
-Wat denken jullie? Is de 'nieuwste' 105 net zo goed en duurzaam als de 'vorige' Ultegra? En, voor zover te beoordelen: kies je eerder voor een 'full 105' of een Ultegra 'mix' met FSA-meuk?
Gezien het bovenstaande zijn de kandidaten op dit moment:
Sensa Romagna 2014 Custom White (Ultegra compact of 105 triple, mix) (ik vind hem mooi
http://www.sensabikes.com/product_info. ... cts_id=764
Ganni Motta Emilia 68 Full New 105 (11s) compact (hier zat de Vos-verkoper erg op aan te dringen)
Cannondale CAAD8 105 2015 Green (topframe, maar geen full maar mix 105)
http://www.tritobike.nl/cannondale-caad ... l#/maat-58
Garnelli Full Ultegra (twijfels over frame maar op Vos-site full ultegra voor 1000,-)
Canyon Endurace AL 7.0 (full ultegra, maar wel compact, positieve verhalen over Canyon)
https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3576
Een beetje veel info, maar in de basis dus twee hoofdvragen: heeft een triple nog voordelen over een compact en hoe 'goed' is de 105-groep?
Besteed er geen tijd aan als je er niks mee kunt. Vind je het leuk om je kennis te delen, dan hoor ik het graag.
Groet,
egs
Even over de groepen.
Ik heb een jaar lang op een Sram FSA mixed Apex gereden die het heel erg goed deed, buiten verwachting zelfs.
Deze groep ligt volgens de theorie net onder de Shimano 105.
Nu heb ik geen 105 groep gehad, maar sinds enkele weken rijd ik een complete Ultegra groep op een nieuwe fiets.
Verschil....nihil, beiden deden en doen netjes en smooth hun werk ,en werkten ook even snel en trefzeker.
Vanwege het verschil wat ik ervaren heb zou ik wat groepen betreft niet meer nodig hebben hoger dan 105.
Ik rijd bijna alle dagen.
Ik heb een jaar lang op een Sram FSA mixed Apex gereden die het heel erg goed deed, buiten verwachting zelfs.
Deze groep ligt volgens de theorie net onder de Shimano 105.
Nu heb ik geen 105 groep gehad, maar sinds enkele weken rijd ik een complete Ultegra groep op een nieuwe fiets.
Verschil....nihil, beiden deden en doen netjes en smooth hun werk ,en werkten ook even snel en trefzeker.
Vanwege het verschil wat ik ervaren heb zou ik wat groepen betreft niet meer nodig hebben hoger dan 105.
Ik rijd bijna alle dagen.
je kan met een compact (11 speed) in principe vrijwel hetzelfde bereik krijgen als met een trippel. Als je een 11-32 cassette combineert met een compact (wel de 50/34 versie dan), dan zal je qua verzet net zo licht kunnen fietsen als een trippel met een wat vlakkere cassette (een 11-28 cassette bijvoorbeeld). zie: http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Ja, de maximale en minimale waarde zal in de buurt komen, maar de stappen er tussen zijn echt groot.dnp41 schreef:je kan met een compact (11 speed) in principe vrijwel hetzelfde bereik krijgen als met een trippel. Als je een 11-32 cassette combineert ...
egs gaf aan niet te willen wisselen van cassette en dan kan je niet anders als een triple denk ik, Maar egs, als je dat nou eens voor lief neemt en die 10 minuten (meer kost dat echt niet) neemt voor de steile ritjes dan zou ik zeker ook een 5800 of 6800 adviseren. Ik rijd dit jaar met een 6800 en wissel voor de vakantie van 25 naar 32 achter en na de vakantie weer terug. Voor mij de mooiste oplossing die er is.
En ook FSA heeft goede onderdelen, Misschien wel beter als je denkt.
Pardon??egs schreef:... FSA-meuk
Heb ik iets gemist of zo. Ik heb een FSA compact crankstel (carbon) waarvan de prijs toch niet in d goedkoop past. En meuk is het ook allesbehalve. En schakelen met de rest van de Campa groep gaat ook fantastisch.
Wat heb je eigenlijk tegen FSA?
Live fast; die young. mijn blog
Als je snel bent.
http://www.mantel.com/bulls-desert-falcon-pro-triple
Wel een FSA stuur, stuurpen en zadelpen.
http://www.mantel.com/bulls-desert-falcon-pro-triple
Wel een FSA stuur, stuurpen en zadelpen.
1. Het voordeel van een triple is dat je op het middenblad een mooiere kettinglijn in de polder hebt. Met de moderne 11 speed groepen is je schakelbereik wel groot genoeg, dat hoeft geen zorg te zijn. Evt. kun je 39 een binnenblad monteren in de polder (de crank kan blijven zitten)
2. de 11 speed 105 is een prima groep (maar niet in triple leverbaar); Ultegra is iets lichter.
3. Ik zou voor de Canyon gaan! Die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en prima frames.
2. de 11 speed 105 is een prima groep (maar niet in triple leverbaar); Ultegra is iets lichter.
3. Ik zou voor de Canyon gaan! Die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en prima frames.
Nu je Campa toch noemt... die leveren nog wel een triple. Overigens kan je bij Campa met veel shifters die niet expliciet bij een triple voorderailleur horen ook prima een triple derailleur aansturen (eigen ervaring, heb met mijn bestaande setup een week gereden met een Miche triple crankstel/triple derailleur).rob74 schreef:Ik heb een FSA compact crankstel (carbon). En meuk is het ook allesbehalve. En schakelen met de rest van de Campa groep gaat ook fantastisch.
Wat heb je eigenlijk tegen FSA?
Mensen,
Heel veel dank voor de snelle en inhoudelijke reacties! Ik ga hier verder mee. En dat 'FSA-meuk' was wellicht een beetje joligheid van iemand die er blijkbaar niet genoeg verstand van heeft . M'n punt was eigenlijk: 'mix' betekent altijd 'een beetje van 105/Ultegra, aangevuld met 'mindere materialen'. Dat was mijn associatie. Bij Cannondale zag ik dat je soms een Tiagra-cassette krijgt. Dat lijkt me toch 'minder'. Bij deze eerherstel voor FSA!
Ik ga mij richten op: Ultegra 6700 Triple, Ultegra 6800 of New 105 11-speed compact. Ik ga kijken naar de Canyon en de Bulls en ik laat jullie weten wat het geworden is.
Groet,
egs
Heel veel dank voor de snelle en inhoudelijke reacties! Ik ga hier verder mee. En dat 'FSA-meuk' was wellicht een beetje joligheid van iemand die er blijkbaar niet genoeg verstand van heeft . M'n punt was eigenlijk: 'mix' betekent altijd 'een beetje van 105/Ultegra, aangevuld met 'mindere materialen'. Dat was mijn associatie. Bij Cannondale zag ik dat je soms een Tiagra-cassette krijgt. Dat lijkt me toch 'minder'. Bij deze eerherstel voor FSA!
Ik ga mij richten op: Ultegra 6700 Triple, Ultegra 6800 of New 105 11-speed compact. Ik ga kijken naar de Canyon en de Bulls en ik laat jullie weten wat het geworden is.
Groet,
egs
Heb je al een keuze kunnen maken.
Ik zag namelijk ook nog een mooie Cube Peloton 2015 met volledig (new) 105 Compact afgemonteerd voor €999.
http://www.cube.eu/en/bikes/road-race/p ... nred-2015/
Ik zag namelijk ook nog een mooie Cube Peloton 2015 met volledig (new) 105 Compact afgemonteerd voor €999.
http://www.cube.eu/en/bikes/road-race/p ... nred-2015/