Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Flexende achtervork & direct mount rem veilig?

SyB67
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2014 11:13

SyB67 05 okt 2014 22:38

EmPeHa schreef:
SyB67 schreef:@MarkVeenstra: De richting van de pijl lijkt me goed, immers als je met hoge snelheid een steen raakt, dan zal er een krachtpuls naar achter of schuin naar achter zijn (aktie = reaktie), afhankelijk van hoe de band de steen precies raakt. De beweging zal best wel in de orde van 1 a 2 milimeter kunnen zijn, maar de afstand van remblokken tot de band is vaak ook in die orde. Bij dit ontwerp zou je die afstand dus willen vergroten.
Waar moet de onderliggende buis van de achtervork naar toe dan? Het is niet dat die uitrekt of breekt. De achtervork met wiel zal om de bracket scharnieren (of er net achter) Zoals Mark aangeeft, zal het wiel richting zitbuis gaan. De band zal eerder verder van de rem komen dan naar de rem toegaan.
De onderliggende buis van de achtervork zal inderdaad niet uitrekken, maar naar boven bewegen. Hierdoor zal het wiel schuin naar boven-achter achter gaan. Het kan niet naar boven-voren gaan, omdat het dan tegen de veroorzakende kracht van de stoot op de steen zou bewegen.

SyB67
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2014 11:13

SyB67 05 okt 2014 22:46

jansen2.0 schreef:Edit: als ik Google op conti 4000 failure dan kom ik al een aantal voorbeelden tegen van een defect/fout in de wang van de band. En deze lijkt verdacht veel op jouw 'geval'
Een algemeen GP 4000 probleem is natuurlijk mogelijk. Er zijn echter vele miljoenen gebruikers van deze banden, dus allicht dat er meldingen van problemen te vinden zijn. Ik probeer nu uit te vinden of er voor een veel kleinere groep van Rose Xeon Team GF rijders ook anderen zijn met problemen. Niet eenvoudig inderdaad.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 05 okt 2014 23:13

Volgens mij zoek je bevestiging van iets wat niet kan... Zoals hierboven al een paar keer is aangegeven kan je wiel nooit zoveel bewegen dat je rem de band raakt, tenzij de liggende vork van elastiek is. Ben je om andere redenen ontevreden over je fiets?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 05 okt 2014 23:44

EmPeHa schreef: Waar moet de onderliggende buis van de achtervork naar toe dan? Het is niet dat die uitrekt of breekt. De achtervork met wiel zal om de bracket scharnieren (of er net achter) Zoals Mark aangeeft, zal het wiel richting zitbuis gaan. De band zal eerder verder van de rem komen dan naar de rem toegaan.
Precies.

@SyB67 Je loopt echt dingen te zoeken die niet logisch zijn en dat terwijl er bekende problemen zijn met wangen van Conti 4000 banden ook al heeft Conti dat volgens mij nooit officieel toegegeven. Te veel vergelijkbare incidenten van gebruikers liegen echter niet!
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 okt 2014 07:38

Je maakt 1 fout tijdens afdalen.
Je moet niet in de bocht remmen, je moet voor de bocht op het rechte stuk al je snelheid zo aangepast hebben dat je in de bocht al weer op de pedalen kunt staan.
Kwestie van VOOR de bocht al geremd hebben en de bocht juist aansnijden en IN de bocht alweer aanzetten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6216
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2014 08:32

@Syb67: Probeer het krachtenspel iets preciezer voor te stellen. Een bult in de weg tegen je achterwiel aan zal opgevangen worden door de band (1) die al een deel van de impact absorbeert. De kracht gaat verder via velg en spaken naar je as. Tot zover klopt de richting van je pijl dan ook wel aardig.
Je as zit netjes in je dropouts, en daar moet die kracht verder opgevangen worden. Je schuine kracht heeft een horizontale (achterwaartse) component en een verticale (naar boven gerichte) component. Die horizontale component zal voor het leeuwendeel door je liggende achtervork opgevangen worden. Gevolg is trek in je materiaal, te weinig voor elastische vervorming van het materiaal: Conclusie, je fiets stuitert; wordt als het ware zeer zeer kortstondig tegen gehouden.
De verticale component zal grotendeels door je staande achtervork opgevangen moeten worden. Dit veroorzaakt een drukkracht in je staande achtervork. Een staaf op druk heeft de neiging om te gaan buigen (pak maar eens een ongekookt spagetti stokje). Als je achtervork sterk en stijf is, wordt de kracht 1 op 1 doorgegeven naar je kont en stuiter je. Als je achtervork een beetje flex heeft, dan krijgt hij de ruimte om een klein beetje te buigen, waardoor het oncomfortabele stuiteren er minder erg zal zijn.

Nu, waar zit de beweging dan, welke kant gaat de as op?
De impuls zal je as proberen omhoog te laten bewegen: Je liggende achtervork zal dus iets omhoog moeten buigen, en je staande achtervork zal doorbuigen. Er vanuit gaande dat je liggende achtervork niet uit rekt (lijkt me een erg fijne aanname), dan zal je as omhoog gaan, en een heel klein beetje naar voren. teken maar eens uit, zet een passer op je bottombracker en je as, en teken een cirkeltje, dan heb je de baan van je liggende achtervork getekend. Of, om het beter voor te stellen, bedenk eens wat er zou moeten gebeuren als je as een halve meter omhoog moet. (Overdrijven werkt altijd om beter te zien wat er gebeurd).
Voor je staande achtervork gebeurd iets soortgelijks, deze zal een klein beetje doorbuigen, maar zijn lengte blijft gelijk. Dat betekend dat de beide uiteinden iets naar elkaar toe moeten komen. Probeer het met die spagetti staaf tussen je handen, en dan iets indrukken.

En dan heb je nog een probleem, als je as zich verplaatst, komt dat omdat de achtervorken iets flexen. De rem zit bevestigd op je liggende achtervork. Dus verplaatst mee. Weliswaar niet zo veel als je achteras. Maar je wiel ter plaatse van je achterrem verplaatst ook niet zoveel als je achteras. De straal van je wiel blijft gelijk, dus de absolute verplaatsing (t.o.v. een of ander gekozen 0 punt), van je wiel ter plaatse van je achterrem is nagenoeg hetzelfde als die van de liggende achtervork op dat punt. En dus ook van de rem die daar aan vast zit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2014 09:21

Precies, de achterband is gewoon gesneuveld en dat heeft helemaal niets met de rem of het frame te maken.

Meest waarschijnlijke optie is dat je in een bocht een steentje hebt gepakt met de wang van de band. Dat in combinatie met een GP4000S die misschien uit de slechtere serie kwam die gevoeligere wangen had en de je hebt een band die in eens leeg is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

SyB67
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2014 11:13

SyB67 06 okt 2014 20:39

@MarkVeenstra: Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik zie dat je gelijk hebt en dat het wiel zich niet schuin naar achteren zal bewegen, maar meer richting het zadel. Hierdoor zal de rem inderdaad niet richting de band worden getrokken. Geen probleem dus met het nieuwe frameontwerp.

Zoals jullie al suggereerden, lijkt het er dus meer op dat snel scheurende Conti 4000 banden me parten hebben gespeeld. Gevaarlijk spul, zeker in de bergen.

Plaats reactie