Ik heb een inbusboutje op de juiste lengte afgezaagd en daarna in de Iengterichting doorgeboord zodat hij hol wordt.CoureurAW schreef:Voor wie de VB-R-022 heeft besteld... Dat frame heeft geen gat in bracket om water te lozen...
Hoe los je dat op?
Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Je bedoelt het imbusboutje waarmee je de kabelgeleider onder bracket vastzet?JoostG schreef:Ik heb een inbusboutje op de juiste lengte afgezaagd en daarna in de Iengterichting doorgeboord zodat hij hol wordt.CoureurAW schreef:Voor wie de VB-R-022 heeft besteld... Dat frame heeft geen gat in bracket om water te lozen...
Hoe los je dat op?
kun je iets meer zeggen over hoe je dat gedaan hebt?
Ben ik ook benieuwd naar. Heb het een keer geprobeerd, maar is toen mislukt. Heb me voorgenomen om het nogmaals te proberen, maar dat is er tot nu toe niet meer van gekomen.
Van welk materiaal was de bout? Welke maat boor heb je gebruikt . Wat voor een boormachine heb je gebruikt?
Van welk materiaal was de bout? Welke maat boor heb je gebruikt . Wat voor een boormachine heb je gebruikt?
Klopt helemaal. Voor het haaks afzagen van de vorkbuis gebruikte ik gewoon een houten verstekbakje.FranX78 schreef:Je hebt geen pers nodig. De lagers leg je rechtstreeks in de balhoofdbuis. Je hoeft geen cups in je frame te persen.
Het enige wat ik aan gereedschap gekocht heb is een BSA-draadsnijder voor het bracket.
Inmiddels een kleine 2500 tevreden kilometers gefietst met mijn R-022 van Velobuild.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Erg fraai fietsje opgebouwd, Rufus!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Rufus Red schreef:Klopt helemaal. Voor het haaks afzagen van de vorkbuis gebruikte ik gewoon een houten verstekbakje.
Het enige wat ik aan gereedschap gekocht heb is een BSA-draadsnijder voor het bracket.
Inmiddels een kleine 2500 tevreden kilometers gefietst met mijn R-022 van Velobuild.
BSA Draadsnijder? Ik begrijp van Chris van Velobuild dat het bracket en draad 'klaar voor gebruik is'. Ik zag dat ook hier op het forum.
Wat voor een gereedschap heb je daar voor gekocht? Lijkt me een eng klusje... Als het fout gaat is het frame weg...
Mooie fiets is het geworden trouwens...
Ik zie Campa... Hoe stel je daar nu precies de trapas/crankstel af? Vroeger was dat altijd een klusje (niet te strak en ook weer geen speling). Bij Ultra Torque en Poweer Torque zie ik geen afstelmogelijkheden..? Weet jij hoe dat zit?
Een Campa crank monteren is een fluitje van een cent. Je hebt BSA draad, dus je zorgt dat je de BSA outboard cups bestelt (koop je een groep dan zitten die er bij). De cups schroef je op/in het bracket. Daarna is het een kwestie van monteren cranks en vastzetten met een inbusbout (in de cranks, dus je hebt een lange inbussleutel nodig, nummer 10 naar ik meen). Binnen 10 minuten zal je kladt zijn.
Afwateringspunt: klopt, je gebruikt het inbusboutje waarmee je de kabelgeleidingsplaat vastzet. Ik heb een boortje gebruikt van 2 mm. Ik had een bakje inbusboutjes bij de lokale gamma gehaald. Vastzetten in een bankschroef, en boren maar. Het lukte mij echter niet om recht naar beneden te boren, maar toen had mijn schoonvader een oplossing. Een stellage (ken de naam er niet van) waar je de boormachine in vasthangt. Met een hendel laat je hem dan recht naar beneden komen, waardoor je heel secuur kan boren.
Afwateringspunt: klopt, je gebruikt het inbusboutje waarmee je de kabelgeleidingsplaat vastzet. Ik heb een boortje gebruikt van 2 mm. Ik had een bakje inbusboutjes bij de lokale gamma gehaald. Vastzetten in een bankschroef, en boren maar. Het lukte mij echter niet om recht naar beneden te boren, maar toen had mijn schoonvader een oplossing. Een stellage (ken de naam er niet van) waar je de boormachine in vasthangt. Met een hendel laat je hem dan recht naar beneden komen, waardoor je heel secuur kan boren.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Kolomboor heet zoiets.
Ik zou het overigens wel aandurven om een klein gaatje in het bracket zelf te boren.
Ik zou het overigens wel aandurven om een klein gaatje in het bracket zelf te boren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Wat havana zegt, ik kan me ook niet voorstellen dat een gaatje van minder dan een millimeter (althans dat schat ik bij een diameter van 2 mm) goed afwatert...
edit/ verkeerd gelezen, boordiameter van 2 mm, ik dacht eerst schroef diameter, evengoed denk ik nog steeds dat 2 mm niet afwatert
edit/ verkeerd gelezen, boordiameter van 2 mm, ik dacht eerst schroef diameter, evengoed denk ik nog steeds dat 2 mm niet afwatert
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 06 okt 2014 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- peterbolus1
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 28 aug 2014 14:08
Het hoeft ook geen regenpijp te zijn.
Na veel wikken en wegen toch maar overstag aan het gaan voor een los carbon frame. Mijn oog is gevallen op de VB-R-041 van Velobuild. Deze is vooral bij het balhoofd net even wat netter dan de FM098. De fiets wordt mijn nieuwe “mooi weer” fiets en mijn huidige Sensa Romagna wordt mijn “slecht weer” fiets. Hierdoor heb ik nog genoeg tijd om mijn fiets uit te zoeken, te bestellen en op te bouwen. Uiteraard heb ik nog wat vraagjes, en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.
Invoer rechten; wat moet ik verwachten aan invoer kosten van een frame van zo’n 500 euro? Gelden er nog steeds van die straf invoer rechten vanuit China?
Maat; Ik twijfel nog tussen een 54 en een 56 frame. Ik ben 178 en kwa lengte zou ik dan uit komen op een 56. Maar ik heb korte benen, mijn binnen maat is 80 cm en dan ga je richting een 54 frame. Mijn huidige fiets is een 56 met een 10cm stuurpen, en de hoogte van het balhoofd zit precies tussen de 54 en 56 in van de VB-R-41, ik neig dan ook naar een 54 frame en dan een stuurpen van 11 cm.
Kleur; De kleur op zich weet ik wel, zwart met de rode “Mclaren” strepen. Maar ik twijfel tussen mat en glanzend. Hoe zit het met matte frames, zijn die net zo makkelijk schoon te houden of zijn die gevoeliger voor vingers en krassen?
Invoer rechten; wat moet ik verwachten aan invoer kosten van een frame van zo’n 500 euro? Gelden er nog steeds van die straf invoer rechten vanuit China?
Maat; Ik twijfel nog tussen een 54 en een 56 frame. Ik ben 178 en kwa lengte zou ik dan uit komen op een 56. Maar ik heb korte benen, mijn binnen maat is 80 cm en dan ga je richting een 54 frame. Mijn huidige fiets is een 56 met een 10cm stuurpen, en de hoogte van het balhoofd zit precies tussen de 54 en 56 in van de VB-R-41, ik neig dan ook naar een 54 frame en dan een stuurpen van 11 cm.
Kleur; De kleur op zich weet ik wel, zwart met de rode “Mclaren” strepen. Maar ik twijfel tussen mat en glanzend. Hoe zit het met matte frames, zijn die net zo makkelijk schoon te houden of zijn die gevoeliger voor vingers en krassen?
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Dat niet, maar je hebt ook nog zoiets als oppervlaktespanning. Door een gaatje van 1 mm gaat echt geen water heen (als er geen zeep bij zit). Ik heb er een gaatje van 4 mm in geboord, en mijn frames (ik heb ook ook een ChinaMTB) hebben nog nooit vol gestaan.peterbolus1 schreef:Het hoeft ook geen regenpijp te zijn.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works