Mijn Shimano 5600 afgemonteerde fiets heeft een probleem wat ik maar niet op kan lossen. Het probleem is dat op het middenblad de ketting de neiging heeft om "omhoog te kruipen" en door te slaan als ik de twee kleinste kransjes van de cassette gebruik. Hierdoor rammelt de ketting en trap ik door als ik veel kracht zet. Op het buitenblad loopt alles als een zonnetje.
Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
- Ketting (5600) en cassette (5700) vervangen
- Middenblad vervangen (FC5603 39T)
- Een ander achterwiel met daarop een Shimano 5700 cassette geprobeerd
Momenteel zijn de ketting, cassette en het middenblad dus vernieuwd maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken en wat ik nog zou kunnen proberen? Alvast bedankt!
Problemen middenblad Shimano 105 FC-5603
Al is de te schakelen combinatie niet echt aan te raden, het verschijnsel zou niet voor mogen komen. Ik dacht eigenlijk gelijk aan de afstelling van de voorderailleur. Ga die eens van begin af aan opnieuw afstellen en kies daarbij voor een beginpositie wat meer naar binnen. Ook moet de derailleur parallel in de rijrichting staan. Triple kooien lopen naar achteren uiteen, de binnenkant naar binnen en de buitenkant naar buiten. Dat is precisiewerk, maar belangrijk. Ook is er nog de vraag of er aan de binnenkant van het buitenblad geen uitstekende delen zitten die de ketting als het ware mee omhoog nemen.
Mijn eerste gevoel: kooi staat niet recht of niet recht in alle posities. Kan ook zijn dat de kooi krom is.
Bedankt voor je reactie. Het ligt waarschijnlijk niet aan de voorderailleur, want de ketting loopt helemaal vrij bij de combinatie 39T - 12T (middenblad + kleinste kransje cassette). Het lijkt erop dat de ketting net iets te ver naar buiten staat (te grote hoek) waardoor de ketting de neiging krijgt om tegen het middenblad omhoog te kruipen. M.a.w. de ketting wil richting het buitenblad zonder hulp van de voorderailleur. Het gaat waarschijnlijk om millimeters, want als ik het een na laatste kransje gebruik (13T) dan is er niets aan de hand. Ook als ik met mijn vinger lichtjes de ketting naar binnen druk loopt de ketting ook mooi. Het komt dus echt door de schuine kettinglijn. Is het misschien mogelijk om met een extra ring het crankstel iets naar buiten te verplaatsen waardoor de kettinglijn niet meer zo schuin is? Of is het helaas niet bij deze fiets mogelijk om de 39-12 combinatie te gebruiken?klimmer schreef:Al is de te schakelen combinatie niet echt aan te raden, het verschijnsel zou niet voor mogen komen. Ik dacht eigenlijk gelijk aan de afstelling van de voorderailleur. Ga die eens van begin af aan opnieuw afstellen en kies daarbij voor een beginpositie wat meer naar binnen. Ook moet de derailleur parallel in de rijrichting staan. Triple kooien lopen naar achteren uiteen, de binnenkant naar binnen en de buitenkant naar buiten. Dat is precisiewerk, maar belangrijk. Ook is er nog de vraag of er aan de binnenkant van het buitenblad geen uitstekende delen zitten die de ketting als het ware mee omhoog nemen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk voor jullie verwoord heb. Alvast bedankt voor jullie reacties.
een spacer van 1 mm is zeker te proberen.
Speedwing is dit probleem opgelost en zo ja hoe. Ik heb het nl. ook.SpeedWing schreef:Bedankt voor je reactie. Het ligt waarschijnlijk niet aan de voorderailleur, want de ketting loopt helemaal vrij bij de combinatie 39T - 12T (middenblad + kleinste kransje cassette). Het lijkt erop dat de ketting net iets te ver naar buiten staat (te grote hoek) waardoor de ketting de neiging krijgt om tegen het middenblad omhoog te kruipen. M.a.w. de ketting wil richting het buitenblad zonder hulp van de voorderailleur. Het gaat waarschijnlijk om millimeters, want als ik het een na laatste kransje gebruik (13T) dan is er niets aan de hand. Ook als ik met mijn vinger lichtjes de ketting naar binnen druk loopt de ketting ook mooi. Het komt dus echt door de schuine kettinglijn. Is het misschien mogelijk om met een extra ring het crankstel iets naar buiten te verplaatsen waardoor de kettinglijn niet meer zo schuin is? Of is het helaas niet bij deze fiets mogelijk om de 39-12 combinatie te gebruiken?klimmer schreef:Al is de te schakelen combinatie niet echt aan te raden, het verschijnsel zou niet voor mogen komen. Ik dacht eigenlijk gelijk aan de afstelling van de voorderailleur. Ga die eens van begin af aan opnieuw afstellen en kies daarbij voor een beginpositie wat meer naar binnen. Ook moet de derailleur parallel in de rijrichting staan. Triple kooien lopen naar achteren uiteen, de binnenkant naar binnen en de buitenkant naar buiten. Dat is precisiewerk, maar belangrijk. Ook is er nog de vraag of er aan de binnenkant van het buitenblad geen uitstekende delen zitten die de ketting als het ware mee omhoog nemen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk voor jullie verwoord heb. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Grt. Bert.