Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tijdens trappen af en toe even 'doorschieten'

Ralph123
Forum-lid

Ralph123 07 okt 2014 17:41

Hallo allen,

Ik rijd op een naar mijn idee fijne fiets (Batavus Kayenta X-light) die - zoals de naam al doet vermoeden - heerlijk licht fietst.
Niet om kosten te besparen, maar gewoon omdat ik het leuk vind doe ik het onderhoud aan de fiets altijd zelf.

Nou zit ik echter al een tijd lang met een vreemd iets wat ik maar niet kan oplossen...

Derailleur staat zowel voor als achter naar mijn idee prima afgesteld.
Ketting en cassette zijn minder dan een jaar geleden vervangen, voortandwielen waren nog in prima conditie.

Als ik fiets dan blijf ik echter na bijvoorbeeld 10 omwentelingen van de trapas houden dat het klinkt en voelt alsof de ketting even doorschiet.
Dat is alleen als ik ook wat meer kracht geef.

Als ik bijvoorbeeld naar de derailleur kijk tijdens het rijden (dan rij je automatisch wat rustiger uiteraard...) dan gebeurt het niet.

Komt dit iemand bekend voor?
Of iemand een idee wat dat zou kunnen zijn...?

Ik hoor het graag, kan de fiets natuurlijk gewoon naar een fietsenmaker brengen, maar ik vind het fijn als ik het probleem zelf kan oplossen.

Groeten,
Ralph

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 07 okt 2014 20:42

Klinkt mij in eerste instantie toch alsof er 'iets' versleten is (ketting of tandwiel). Zeker wanneer je zegt dat het alleen met belasting optreedt.

Speelt het bij alle tandwielen op het derailleur?
Ja....dan zou het zomaar een te lange ketting kunnen zijn. Gebruik een tool om dit te controleren.
Nee...dan kan het een versleten tandwiel zijn. Controleer dit op het oog: puntige tandjes zijn niet goed ;-)

Succes!!
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 07 okt 2014 21:17

Zal je body zijn denk ik, draai je cranks maar eens naar achter, zal je zien dat je ketting aan de bovenkant in een boogje gaat hangen.
Als dat het geval is zit er een boel dik en vies vet in je body.
Deze body's zijn vrij goedkoop en heeft iedere fietsenmaker wel op voorraad.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 07 okt 2014 21:32

flexodder schreef:Klinkt mij in eerste instantie toch alsof er 'iets' versleten is (ketting of tandwiel). Zeker wanneer je zegt dat het alleen met belasting optreedt.

Speelt het bij alle tandwielen op het derailleur?
Ja....dan zou het zomaar een te lange ketting kunnen zijn. Gebruik een tool om dit te controleren.
Nee...dan kan het een versleten tandwiel zijn. Controleer dit op het oog: puntige tandjes zijn niet goed ;-)
+1 ik dacht hier ook gelijk aan. Mij lijkt het de tandwieltjes achter te zijn icm met de ketting.
Doe jezelf een plezier en vervang die zooi :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Ralph123
Forum-lid

Ralph123 08 okt 2014 20:56

Thanks voor de reacties!
Wordt helaas pas van het weekend dat ik ermee aan de slag ga, maar heb hier zeker wat aan. :)

Ralph123
Forum-lid

Ralph123 11 okt 2014 15:31

Even ter afsluiting... bleek inderdaad de body te zijn...
Alles nu weer in orde :)

Plaats reactie