Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Buikkrampen

TrekMike
Forum-lid

TrekMike 09 okt 2014 13:36

Hallo allemaal

Nu 4 weken ongeveer bezig met fietsen op een trek fitness bike. IN het begin ging het lekker.
ongeveer 2 keer p week rond de 25 km fietsen na werk in 27 km /h gemiddeld en in weekend een ronde van 40 km op snel tempo.

Nu had ik anderhalve week gelede dat ik na een km of 18 ineens maagkrampen kreeg zo erg dat je niet meer kan fietsen .. effe aan de kant en ging ik nog haast van me stokje.. Dokter geweest bloedprikken op bloedsuikerspiegel bloeddruk gemeten enzo leverwaarden schildklier weet ik het allemaal kwam niks uit

van de week weer twee keer geprobeerd te gaan fietsen maar dan toch weer na een km of 8 dat je gewoon die kramp weer op voelt komen en dat je dan ff moet stoppen.

Ik eet gewoon gezond had in het weekend ervoor muesli met magere yoghurt op en boterham met pindakaas 2 bakken koffie uur erna gaan rijden en ja hoor kramp aan het eind na zo een 20 km dus hield het wel langer vol nu

Hebben er hier meer mensen problemen mee gehad of wat doe ik verkeerd ? Misschien rustiger aan trainen of misschien de koffie laten staan ofzo ik weet het niet ik heb er veel over geprobeerd te vinden op google maar enige wat je dan vind is bloedsuikerspiegel verkeerd ademen of wat dan ook Misschien dat er meer ervaring mee hebben ?? Vandaag komt me fietscomputer binnen en wil als eerst gaan proberen om gewoon op 70 procent van me maximale hartslag te gaan rijden ofzo dus niet meer vol gas en dan kijken of het helpt .

Iemand verder nog tips ??

Alvast bedankt

kawouter
Forum-lid

kawouter 09 okt 2014 13:42

Op de fiets heb ik er eigenlijk nooit last van, met hartlopen wel. Gebeurd altijd wanneer ik te snel (bv binnen een uur) nadat ik iets gegeten heb wil gaan hardlopen.

TrekMike
Forum-lid

TrekMike 09 okt 2014 13:55

Oke dan dus ik zou misschien ook dus kunnen proberen om de tijd tussen eten en fietsen wat langer te gaan houden ? Bedankt voor je reactie !!

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 09 okt 2014 13:57

Als je 4 weken bezig bent met fietsen en nu 27 km/h fietst kan het zijn dat je simpelweg te hard fietst. Probeer eens iets trager te gaan rijden en kijk of het dan beter gaat.

TrekMike
Forum-lid

TrekMike 09 okt 2014 14:07

Gerboon bedankt voor je reactie ... ja is 27km/h te hard ook als je maar rond de 25 km aflegt ? Gaat sowieso proberen inderdaad met de fietscomputer die vandaag binnen komt om meer op me hartslag te gaan rijden en minder hard inderdaad. Je moet toch een cadans hebben van om en nabij de 100 ?

bedankt voor je antwoord

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 09 okt 2014 14:50

TrekMike schreef:Gerboon bedankt voor je reactie ... ja is 27km/h te hard ook als je maar rond de 25 km aflegt ? Gaat sowieso proberen inderdaad met de fietscomputer die vandaag binnen komt om meer op me hartslag te gaan rijden en minder hard inderdaad. Je moet toch een cadans hebben van om en nabij de 100 ?

bedankt voor je antwoord
snelheid is niet afhankelijk van de afstand. cadans van 90 is het meest gunstig.

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 09 okt 2014 15:16

Waarom 90 en geen 95 of 100?
Afbeelding

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 okt 2014 15:30

Gerboon schreef:
snelheid is niet afhankelijk van de afstand. cadans van 90 is het meest gunstig.
Wel als je tegen je limiet aan fietst.., want als je dan een langer stuk gaat, houd je het niet vol en zakt je gem. snelheid.

Cadans is maar net wat je zelf fijn vindt fietsen. Het schijnt dat een hogere cadans (100+) fysiologisch iets efficienter zou zijn. Maar je moet het wel kunnen/moet bij je passen. Je kan er nog op trainen als je wilt ook.

Als wielertoerist/beginnende fietser, zou ik een lekkere soepele cadans fietsen. En of dat dan 91.5 of 95 of 110 is.., dat maakt dan geen zak uit. Kijk straks eerst maar eens waar je op uit komt als je fietst zoals je nu lekker fietst. (waarbij je gewoon tijdens het fietsen moet kijken. Want het gemiddelde is altijd aan de lager kant doordat je nog wel eens je benen stil houdt).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 09 okt 2014 15:40

JM_H schreef:Waarom 90 en geen 95 of 100?
Omdat de maximale hoeveelheid vermogen vs minimum vermoeïng daar ligt. Een hogere cadans kan ervoor zorgen dat je jezelf gaat tegenwerken omdat spieren ook een ontspanningstijd hebben.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 okt 2014 18:28

@Gerboon. Ja, en wat zou uberhaupt de relatie met buikramp zijn?

@TS TrekMike. Drink je wellicht koude drank onderweg want dat kan je maag wel eens niet zo leuk vinden.
Probeer eens wat inderdaad en kijk hoe je lichaam reageert. Ga eens een paar keer een rondje van 40 km en op 25km/uur.

Als je met klachten zoals deze naar een huisarts gaat dan kom je nergens. Gaan we bloedprikken en testen????
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 09 okt 2014 20:48

Zorro schreef:@Gerboon. Ja, en wat zou uberhaupt de relatie met buikramp zijn?
Die is er niet direct. Echter wanneer de belasting van het trappen zwaarder wordt wil men de trapfrequentie nog wel een opvoeren om de druk op de benen te verminderen. Als dat voor de TS ook geld, dan fietst hij dus nog wat te hard voor zijn kunnen.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 okt 2014 20:54

En nogmaals zie en hoor ik de relatie met buikkrampen niet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie