Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ademhaling tegen wind in

copperzzz
Forum-lid

copperzzz 06 okt 2014 10:12

Ik heb een vraag en ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben.

Tijdens het fietsen krijg ik problemen met mijn ademhaling als ik tegen de wind in moet trappen. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik voel een bepaalde druk op mn borst en heb het gevoel dat ik niet door kan ademen. Dit trekt weg als ik weer rustig aan doe. Soms voel ik me dan ook misselijk en heb ik het gevoel dat alles naar boven komt. Een keer drinken lijkt voor even te helpen.

Als het wind stil is en ik trap ook gewoon flink door heb ik volgens mij nergens last van!

Mijn hart is al eens compleet onderzocht door een cardioloog (inspannings ecg, echo, holter),
dus daar kan het niet aan liggen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zo ja wat heb je er dan aan kunnen doen ;)

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 okt 2014 10:22

Meest waarschijnlijke oorzaak:

De harde wind creëert een onderdruk. Bij inademen creëren je longen ook een onderdruk door het volume te vergroten. Resultaat van de door de wind veroorzaakte onderdruk bij je mond is dat het drukverschil tussen je longen en buitenlucht minder groot is dan zonder harde wind en dus krijg je minder lucht binnen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 06 okt 2014 10:30

Waar ik zelf eerder last van had was dat bij inspanning de ademhaling te hoog zit.
Probeer te focussen op de diepe adem en een lagere frequentie.
Na een paar trainingen merk je al verschil.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 okt 2014 11:04

Lever je niet gewoon veel meer vermogen met wind tegen? Ik fiets nu een tijdje met vermogensmeter, en wat opvalt is dat het snelheidsverschil bij wind tegen of mee bij gelijk vermogen veel hoger is dan je intuitief zou denken. Ken de getallen niet uit mijn hoofd (en heb geen zin om het na te rekenen nu :-D), maar bij windkracht 3 Bft en 220 Watt is het al iets van 27 km/u met wind tegen en 35 km/u met wind mee
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gerard_ztt
Forum-lid

Gerard_ztt 12 okt 2014 12:39

Zelf ervaar ik het als ik een lange steile klim heb door het bos en als ik dan boven in de openvlakte kom en ik krijg dan de wind richting mijn gezicht dat ik dan zo moeilijk lucht krijg. Dat is dan wellicht het effect dat Zorro beschrijft.
Dit ervaar ik overigens op de mountainbike. Ben ook beetje astmatisch
Met de racefiets heb ik het volgens mij ook wel met wind tegen maar dan minder als de wind maar niet in mijn mond blaast door naar het asfalt te staren ;-)

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 12 okt 2014 17:21

Zorro schreef:Meest waarschijnlijke oorzaak:

De harde wind creëert een onderdruk. Bij inademen creëren je longen ook een onderdruk door het volume te vergroten. Resultaat van de door de wind veroorzaakte onderdruk bij je mond is dat het drukverschil tussen je longen en buitenlucht minder groot is dan zonder harde wind en dus krijg je minder lucht binnen.
Meest onwaarschijnlijke oorzaak: de drukeffecten door de wind veroorzaakt zijn verwaarloosbaar.

Met je gezicht recht tegen de wind, en je mond open, zou je volgens jouw theorie juist meer lucht 'happen'. (Maar meer moeite met uitademen).

Bij 20 km/h kon je als je alle snelheidsdruk zou kunnen omzetten in stuwdruk (positief of negatief) op 0.2% van de atmosferische druk, verwaarloosbaar dus.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 12 okt 2014 19:33

@martinbo volgens mij heb je @zorro niet goed begrepen ;)

Leg 2 bewegingswetenschappers eens uit wat je precies bedoelt.

Zorro zegt dat de druk rondom de mond lager is, jij geeft aan dat je dan meer en makkelijker lucht in de longen krijgt. Een bergbeklimmer ademt dus ook makkelijker op 3000m hoogte?

Overigens rijdt ik volgende week met het vliegtuig van Eindhoven naar London ;) ;) ;)

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 12 okt 2014 20:03

Alan Smeets schreef:@martinbo volgens mij heb je @zorro niet goed begrepen ;)

Leg 2 bewegingswetenschappers eens uit wat je precies bedoelt.

Zorro zegt dat de druk rondom de mond lager is, jij geeft aan dat je dan meer en makkelijker lucht in de longen krijgt. Een bergbeklimmer ademt dus ook makkelijker op 3000m hoogte?

Overigens rijdt ik volgende week met het vliegtuig van Eindhoven naar London ;) ;) ;)
Lees: "Meest onwaarschijnlijke oorzaak: de drukeffecten door de wind veroorzaakt zijn verwaarloosbaar."

Ik zeg dat als je met je mond open frontaal tegen de wind inrijdt de druk juist hoger is en je dus makkelijker inademt, maar je moet dan wel uitademen met je mond opzij of omlaag, want dan is de druk wat lager...;-)

Maar uit mijn berekening, die gebaseerd is op p = 0.5*rho*v*v, met rho = 1.3 kg/m³, v = 20/3.6 m/s en de luchtdruk is 100.000 Pa kom je op maximaal 0.2% uit...

De theorie zegt dus wat, maar de waarden zijn zoals ik zei verwaarloosbaar.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 12 okt 2014 23:19

Ander trucje ;)

Zet je föhn eens rechtop zodat de wind naar boven blaast en houdt een tafeltennis bal in de luchtstroom. Waarom blijft deze binnen de luchtstroom en springt deze niet de hele kamer rond?

Harde wind waait bijvoorbeeld met 40-50km/uur langs je, daarbij fiets je er met 20km/uur tegenin.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 12 okt 2014 23:23

Misschien zorgt de 3000m hoogte in deze situatie voor verwarring. Het gaat om stromende lucht.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 okt 2014 07:19

Waar hebben jullie het nu over?? Dat beetje wind gaat je echt niet beperken hoor.

Ik denk eerder dat TS als een malle zit te rijden tegen de wind in. Hoe hard rij je tegen de wind? En met wat voor hartslag?

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 13 okt 2014 09:10

Alan Smeets schreef:Misschien zorgt de 3000m hoogte in deze situatie voor verwarring. Het gaat om stromende lucht.

Volgens mij ben jij de eerste die '3000 m hoogte' noemt in deze draad; ook heeft niemand het over een haarföhn gehad en met 50 km/h tegenwind 20 km/h fietsen is knap...héél knap.

Lezen is ook een kunst.

Discussie gesloten.

Plaats reactie