middeldikke banden
Ha allemaal,
Beetje stomme omschrijving maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik heb momenteel een MTB met dikke banden. Ik wil van de zomer de alpe d'huez opfietsen maar niet met de allerdunste banden. Ik voel me dan onzeker omdat ik nu veel grip op de weg heb.
Ik ben de jongste niet meer (53) vrouw en met meer spinning ervaring dan weg ervaring. Maar wel voldoende, in de bergen gefietst met een MTB ging in ieder geval goed.
Ik ben al 10 jaar bezig met spinning en conditioneel zit het volgens mij wel goed.
Hoe moet ik nu bepalen welke banden ik het beste kan nemen. gewoon naar een fietswinkel gaan?
bijvoorbaat dank,
Yogi
Beetje stomme omschrijving maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik heb momenteel een MTB met dikke banden. Ik wil van de zomer de alpe d'huez opfietsen maar niet met de allerdunste banden. Ik voel me dan onzeker omdat ik nu veel grip op de weg heb.
Ik ben de jongste niet meer (53) vrouw en met meer spinning ervaring dan weg ervaring. Maar wel voldoende, in de bergen gefietst met een MTB ging in ieder geval goed.
Ik ben al 10 jaar bezig met spinning en conditioneel zit het volgens mij wel goed.
Hoe moet ik nu bepalen welke banden ik het beste kan nemen. gewoon naar een fietswinkel gaan?
bijvoorbaat dank,
Yogi
Dus eigenlijk wil je 26 inch slicks (wel 26inch wielen ?) op je mtb-wielen, maar niet zo dun als racefietsbanden ?
Iedere redelijke MTB zaak heeft deze wel in assortiment, maar als voorbeeld zou je eens bij schwalbe big apple kunnen kijken als voorbeeld, of google op "MTB slick" : naast 2 banden heb je bij smallere maat ook aparte binnenbanden nodig tov je normale binnenbanden.
Gelukkig heb je nog tijd zat om het te regelen
Iedere redelijke MTB zaak heeft deze wel in assortiment, maar als voorbeeld zou je eens bij schwalbe big apple kunnen kijken als voorbeeld, of google op "MTB slick" : naast 2 banden heb je bij smallere maat ook aparte binnenbanden nodig tov je normale binnenbanden.
Gelukkig heb je nog tijd zat om het te regelen
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Lees dit eens:
[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai
Voor 26" MTB banden heb je bijvoorbeeld de Kojak 26x1.35", de diameter van de wielen is dan klein en zo fietst/voelt het ook. Ik zou dan 26" banden met meer volume kiezen, bijvoorbeeld de Super Moto of Big Apple. Semi slicks, zoals Hurricane of Sammy Slick zou ik niet doen als je alleen op asfalt rijdt. Op de zijwand zit profiel en op asfalt met snelle bochten naar beneden wil je zo veel mogelijk grip.
De genoemde bandentypes zijn allemaal van het merk Schwalbe.
[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai
Voor 26" MTB banden heb je bijvoorbeeld de Kojak 26x1.35", de diameter van de wielen is dan klein en zo fietst/voelt het ook. Ik zou dan 26" banden met meer volume kiezen, bijvoorbeeld de Super Moto of Big Apple. Semi slicks, zoals Hurricane of Sammy Slick zou ik niet doen als je alleen op asfalt rijdt. Op de zijwand zit profiel en op asfalt met snelle bochten naar beneden wil je zo veel mogelijk grip.
De genoemde bandentypes zijn allemaal van het merk Schwalbe.
Op de weg hoeft de grip echt niet veel minder te zijn met wat dunnere banden. Denk zelfs dat op de weg de grip met smalle goede racebanden meestal beter is dan bij echte mtb banden met noppen. Ik zou zeggen neem 28 mm banden. Rollen licht en net wat dikker dan de standaard 23- of 25 mm race band.
Bovendien is de kans dat je mtb velgen goed geschikt zijn voor 28 mm banden of iets breder groot. Bij smallere banden kan dat twijfelachtig worden dus dat zou ik niet zomaar doen. Iets breder kan echter ook nog prima maar dan wordt het was lastiger zoeken naar echt lekker licht rollende exemplaren.
Ken je budget niet, maar dit zou wat kunnen zijn:
http://www.rose.nl/artikel/continental- ... aid:314149
De continental grand prix 28 mm breed als je 28/29 inch wielen hebt of 26 x 1 1/8 bij 26 inch. Rolt licht en goed lekbestendig.
Bovenstaand zou ik toen, maar gezien de vraag naar middeldikke mtb banden voor op de weg is dit voor jou waarschijnlijk een betere optie.
https://www.bike-components.de/en/Schwa ... ll-p26332/
De 35 mm variant of 1,35 inch van de schwalbe kojak geeft je gevoelsmatig waarschijnlijk net wat meer vertrouwen en kun je als middeldikke banden voor de weg mtb beschouwen. Al zal het ook hier nog even wennen zijn als je echte mtb banden gewend bent.
Bovendien is de kans dat je mtb velgen goed geschikt zijn voor 28 mm banden of iets breder groot. Bij smallere banden kan dat twijfelachtig worden dus dat zou ik niet zomaar doen. Iets breder kan echter ook nog prima maar dan wordt het was lastiger zoeken naar echt lekker licht rollende exemplaren.
Ken je budget niet, maar dit zou wat kunnen zijn:
http://www.rose.nl/artikel/continental- ... aid:314149
De continental grand prix 28 mm breed als je 28/29 inch wielen hebt of 26 x 1 1/8 bij 26 inch. Rolt licht en goed lekbestendig.
Bovenstaand zou ik toen, maar gezien de vraag naar middeldikke mtb banden voor op de weg is dit voor jou waarschijnlijk een betere optie.
https://www.bike-components.de/en/Schwa ... ll-p26332/
De 35 mm variant of 1,35 inch van de schwalbe kojak geeft je gevoelsmatig waarschijnlijk net wat meer vertrouwen en kun je als middeldikke banden voor de weg mtb beschouwen. Al zal het ook hier nog even wennen zijn als je echte mtb banden gewend bent.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben inderdaad bang om met racebanden minder grip op de weg te hebben. Maar men zegt dat je met MTB de Alpe niet op komt. Althans dat het zwaarder gaat. Heeft iemand ervaring hiermee?
Het liefst koop ik een 2ehands racefiets en dan maar wennen aan dunne banden maar ik totaal blut helaas.
nogmaals dank
Het liefst koop ik een 2ehands racefiets en dan maar wennen aan dunne banden maar ik totaal blut helaas.
nogmaals dank
Als je totaal blut bent, dan zou ik lekker met jouw mountainbike met mountainbike banden de Alpe d'Huez opgaan. Het zal wel iets zwaarder gaan dan als je banden zonder profiel hebt, maar je komt heus wel boven, het zal toch nooit echt makkelijk zijn, welke band je ook kiest.
De Schwalbe Kojak zoals hierboven aangegeven zal, als je er budget voor hebt en vaker op de weg fietst, een goede oplossing zijn, niet zo dun als een echte raceband, maar iets dikker, meer grip voor op de weg en meer comfort dan een dun racebandje.
Met een mountainbike kan je kleiner schakelen dan op een racefiets, denk dat dat meer gaat helpen als het te zwaar wordt dan een iets dunner bandje.
Met beperkt budget zou ik eerst kiezen voor 2 andere bandjes voor de weg, ben je voor 50 euro wel klaar. Mocht het bevallen kan je daarna altijd verder kijken voor een racefiets
De Schwalbe Kojak zoals hierboven aangegeven zal, als je er budget voor hebt en vaker op de weg fietst, een goede oplossing zijn, niet zo dun als een echte raceband, maar iets dikker, meer grip voor op de weg en meer comfort dan een dun racebandje.
Met een mountainbike kan je kleiner schakelen dan op een racefiets, denk dat dat meer gaat helpen als het te zwaar wordt dan een iets dunner bandje.
Met beperkt budget zou ik eerst kiezen voor 2 andere bandjes voor de weg, ben je voor 50 euro wel klaar. Mocht het bevallen kan je daarna altijd verder kijken voor een racefiets
Hoi Jorisb
Ja ik heb erover nagedacht en ik ga met mijn MTB met deze banden de berg op. Ik ga meer 1 keer en het maakt me ook niet uit hoe lang ik erover doe. Als ik maar bovenop kom
Ik ben 54 dus de jongste niet meer en ik wil gewoon ontspannen "beunen"
Ja ik heb erover nagedacht en ik ga met mijn MTB met deze banden de berg op. Ik ga meer 1 keer en het maakt me ook niet uit hoe lang ik erover doe. Als ik maar bovenop kom
Ik ben 54 dus de jongste niet meer en ik wil gewoon ontspannen "beunen"
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
Als je bang bent voor slicks zou ik de Kojaks laten liggen. Big apple van Schwalbe heeft nog enigszins profiel erop en zou dus beter aansluiten bij jouw zoektocht.
Met een MTB zal het altijd iets zwaarder zijn als met een beetje een middensegment racefiets doordat die vaak een stuk lichter zijn. MTB zit vaak rond de 13-14kg en een racefiets vaak al onder de 10kg dus dat scheelt aanzienlijk met het gewicht wat je extra omhoog moet trekken.
Een andere band als wat je nu gebruikt zal zeker wel verschil maken, Als ik op de MTB stap moet ik ook altijd even wennen aan de rolweerstand van mijn Racing Ralphs tov de GP4000S op de racer.
Wat voor banden zitten er nu op je MTB?
Bergop is nooit makkelijk, met een lichtere fiets of als je het vaker doet gaat het makkelijker maar het blijft werken.
Met een MTB zal het altijd iets zwaarder zijn als met een beetje een middensegment racefiets doordat die vaak een stuk lichter zijn. MTB zit vaak rond de 13-14kg en een racefiets vaak al onder de 10kg dus dat scheelt aanzienlijk met het gewicht wat je extra omhoog moet trekken.
Een andere band als wat je nu gebruikt zal zeker wel verschil maken, Als ik op de MTB stap moet ik ook altijd even wennen aan de rolweerstand van mijn Racing Ralphs tov de GP4000S op de racer.
Wat voor banden zitten er nu op je MTB?
Bergop is nooit makkelijk, met een lichtere fiets of als je het vaker doet gaat het makkelijker maar het blijft werken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar nu adviseer je banden met minder grip (uitgaande van vergelijkbare compound eigenschappen). Volgens mij is het beter om uit te leggen dat een slick band juist meer grip zal bieden.jeroenkuiper schreef:Als je bang bent voor slicks zou ik de Kojaks laten liggen. Big apple van Schwalbe heeft nog enigszins profiel erop en zou dus beter aansluiten bij jouw zoektocht..
Vaak zegt men dat het een "gladde" band is, waar ze dan bedoelen dat het een profielloze band is. Er is meer rubber dat contact kan maken met het wegdek, dus meer grip. Niet voor niets racen ze op motoren en in auto's altijd op slicks zolang het droog weer is.
Is het nat? heb je op een fiets nog altijd niet direct een groot probleem. Waterafvoer door het profiel is minder essentieel dan bij auto's, omdat aqua planning vrijwel niet voor kan komen (relatief hoge bandendruk en klein contactoppervlak).
Overigens zul je met al deze banden primma die berg op en af komen. En de big apples zullen ook echt wel genoeg grip hebben. Maar je moet niet profiel gaan gebruiken als argument voor meer grip als dat niet zo is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Volgens mij is grip überhaupt geen issue als je de Alp OP wil fietsen.
Je rijdt dan met minder dan 20 km/u, hopelijk meer dan 10 km/u maar er kunnen stukken bij dat je dit niet gaat halen.
Als je gaat dalen wordt dit wel iets anders ...
@yogi: gefeliciteerd met je verjaardag (in een week van 53 naar 54).
Je rijdt dan met minder dan 20 km/u, hopelijk meer dan 10 km/u maar er kunnen stukken bij dat je dit niet gaat halen.
Als je gaat dalen wordt dit wel iets anders ...
@yogi: gefeliciteerd met je verjaardag (in een week van 53 naar 54).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Ik heb deze banden op mijn woon werk mtb zitten....
http://www.beukersbikecentre.com/geax-t ... ht-26-inch. Zijn een stuk lichter dan de Big Apples van Schwalbe en een stuk goedkoper dan de Super Moto...
Mijn oude mtb gebruik ik ook voor strand races, vandaar die dikke banden... Maar ze rijden ook prima op de weg... Gewicht merk je wel met klimmen. Big Apples zijn gewoon een stuk zwaarder de Tattoo Lights hebben tenminste een normaal mtb band gewicht...
De banden doen het erg goed op het strand en zijn daar erg populair. Dus ik snap dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan. Ik heb ze nog voor 20,- en 23,- euro kunnen kopen. 2 jaar en een jaar geleden... .
Overigens ben ik vaak genoeg in de Alpen wezen mountainbiken op gewone mtb banden. Ook over asphalt gereden en dan had ik ook niet echt haast.....
http://www.beukersbikecentre.com/geax-t ... ht-26-inch. Zijn een stuk lichter dan de Big Apples van Schwalbe en een stuk goedkoper dan de Super Moto...
Mijn oude mtb gebruik ik ook voor strand races, vandaar die dikke banden... Maar ze rijden ook prima op de weg... Gewicht merk je wel met klimmen. Big Apples zijn gewoon een stuk zwaarder de Tattoo Lights hebben tenminste een normaal mtb band gewicht...
De banden doen het erg goed op het strand en zijn daar erg populair. Dus ik snap dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan. Ik heb ze nog voor 20,- en 23,- euro kunnen kopen. 2 jaar en een jaar geleden... .
Overigens ben ik vaak genoeg in de Alpen wezen mountainbiken op gewone mtb banden. Ook over asphalt gereden en dan had ik ook niet echt haast.....