Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke trapas moet ik bestellen?

tckeijner
Forum-lid

tckeijner 13 okt 2014 12:01

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag:

Ik heb een Bianchi 1885 ongeveer een half jaar geleden tweedehands gekocht met een Shimano 105 groep erop.
Nu is er een tik ontstaan bij de trapas. Ik wil graag zelf proberen (samen met een ervaren vriend) de trapas te vervangen, maar ik weet niet welke ik moet bestellen.
Ik raak in de war van Hollowtech I of II.
Op de trapas die er nu in zit staat BC1.37 68. Maar als ik een dergelijke trapas opzoek staat er meestal dat deze geschikt zijn voor Hollowtech II cranksets. Maar op mijn cranks staat heel duidelijk Hollowtech I. Is dat erg?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand mij misschien direct doorlinken naar waar ik precies de juiste trapas kan bestellen?

gunnarius.maximus
Forum-lid

gunnarius.maximus 13 okt 2014 12:21

Op je vraagkan ik je geen antwoord geven maar wilde je toch even adviseren om eerst even alles goed los te maken en na te kijken voor je iets besteld. Heb een tijdje bij fietsenmaker gewerkt en daar werd de helft van de tikjes uit de crank opgelost door de lagers los te halen, schoon te maken, en met montage pasta weer goed strak vast te zetten. Vervolgens de rest ook goed schoon en weer ingevet erin zetten en je kunt misschien watgeld uitsparen....

Overigens, als ik het goed heb, heeft het hollowtech 2 systeem de as vast zitten aan de rechtercrank dus kun je alleen de lagers vervangen of natuurlijk de hele crank. Succes!

tckeijner
Forum-lid

tckeijner 13 okt 2014 12:40

Klinkt als een goede tip! Dan ga ik dat eerst maar eens doen...

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 13 okt 2014 19:20

Zet een paar foto's in dit topic en de experts vertellen je zo wat je nodig hebt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2014 22:06

Hollowtech 2 heeft buitenboordlagers. Hollowtech 1 heeft een cartridge as waarbij de lagers in het frame zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Richard
Forum-lid

Richard 14 okt 2014 22:49

Bij Hollowtech 1 kan de arm aan de ketting kant los van de trap as. Bij Hollowtech II kan dat niet. Ze zijn niet compatible.

Hollowtech 1 is beter bekent onder de naam Octalink:

http://www.mantel.com/shimano-105-bb550 ... RhcnQyOA==

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 okt 2014 23:17

Richard heeft gelijk, of althans bijna helemaal. Octalink cranks hebben een losse trapas (links en rechts met een bout gemonteerd), met 8 splines (octa-link :roll: ).
Als je zeker weet dat je probleem in de trapas/de geintegreerde lagers zit (en niet in de contactvlakken tussen beide), dan kun die trapas nieuw los kopen. Zit het wel in het contact tussen beide, dan zul je eerst moeten bepalen waar de slijtage het ergst is. Het meest waarschijnlijke zijn de alu splines in je cranks. Trapassen zijn nog nieuw te koop. Wat betreft de crank is dat allerminst zeker. Maar met BSA schroefdraad in het bracket heb je wel de nodige alternatieven. Zowel met Octalink V1 (wat je nu hebt) als met V2 (constructief beter en bij Tiagra 4500 en de Claris groep) als met Hollowtech II. Mijn ervaring is dat er op Marktplaats goede gebruikte cranks te koop zijn.

Plaats reactie