Hoe belangrijk is het frame?
Ik ben momenteel rond aan het kijken voor een nieuwe racefiets, specifiek voor competitie. De fiets die ik nu heb is een Merckx amx-3 en toen ik heb kocht heb ik eigenlijk alleen gekeken of ik hem mooi vond en er Shimano 105 opzat...
Nu ben ik in het proces van alles op te zoeken voor de nieuwe competitiefiets. Ik vernam al dat de draaiende onderdelen zeer belangrijk zijn, maar hoe belangrijk is het frame nu?
Aangezien ik toch een aardige duit aan die draaiende onderdelen wil spenderen, schiet er niet zo heel veel over om een frame te kiezen. Daarom dat ik ook tweedehands aan het zoeken ben..
Iemand tips hierover? Op wat moet ik zoal letten als ik tweedehands zou kopen? En is de vorm van het frame allesbepalend voor het type tochten/races dat je doet?
ter info, de kaders/fietsen die ik op het oog heb zijn:
occasie frameset Cervelo S3 2011,
occasie fiets Scott Foil met SRAM Force 10-speed en DT Swiss wielen
nieuwe fiets Isaac Proton 2014 met Ultegra 11-speed en low-end wielen
Nu ben ik in het proces van alles op te zoeken voor de nieuwe competitiefiets. Ik vernam al dat de draaiende onderdelen zeer belangrijk zijn, maar hoe belangrijk is het frame nu?
Aangezien ik toch een aardige duit aan die draaiende onderdelen wil spenderen, schiet er niet zo heel veel over om een frame te kiezen. Daarom dat ik ook tweedehands aan het zoeken ben..
Iemand tips hierover? Op wat moet ik zoal letten als ik tweedehands zou kopen? En is de vorm van het frame allesbepalend voor het type tochten/races dat je doet?
ter info, de kaders/fietsen die ik op het oog heb zijn:
occasie frameset Cervelo S3 2011,
occasie fiets Scott Foil met SRAM Force 10-speed en DT Swiss wielen
nieuwe fiets Isaac Proton 2014 met Ultegra 11-speed en low-end wielen
Race geometrie, voldoende stijf, liefst enigzins bestand tegen een valpartij (geen ultralicht frame dus). Cannondale CAAD 10 of alu canyon zijn de usual suspects.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Is dit misschien iets?
Grotendeels afgemonteerd met Ultegra. Lijkt me geen verkeerde deal voor een kleine 1100 euro
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 997/68716/
Grotendeels afgemonteerd met Ultegra. Lijkt me geen verkeerde deal voor een kleine 1100 euro
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 997/68716/
Als hij er nog in je maat is:https://www.bike-components.de/de/Storc ... et-p40173/...
Het is natuurlijk ook een optie om jouw Merckx van een nieuwe groep en wielen te voorzien. Je kunt dan altijd nog in een later stadium het frame upgraden.
Verder zijn er 2de hands genoeg mooie fietsen te vinden maar kun je alleen voor ieder individueel exemplaar bepalen of het de moeite waard is en kun je moeilijk stellen dat je 2de hands altijd een betere fiets krijgt.
Het is natuurlijk ook een optie om jouw Merckx van een nieuwe groep en wielen te voorzien. Je kunt dan altijd nog in een later stadium het frame upgraden.
Verder zijn er 2de hands genoeg mooie fietsen te vinden maar kun je alleen voor ieder individueel exemplaar bepalen of het de moeite waard is en kun je moeilijk stellen dat je 2de hands altijd een betere fiets krijgt.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het balangrijkste is uiteraard dat hij goed past.
En meestal ligt het totaal niet aan het materiaal, maar meer aan de man die dat bedient
En meestal ligt het totaal niet aan het materiaal, maar meer aan de man die dat bedient
Een stijf frame is vooral belangrijk voor het aanzetten na bochten en in de sprint. Dan komen de grootste krachten op de fiets, die het frame weerstaat of opvangt door te buigen. Bij dat buigen gaat de kracht verloren. De draaiende delen, de groep, zorgen vooral voor een soepele tred, waardoor het weinig kracht kost om een tempo te onderhouden.
Beide zijn van belang voor competatief gebruik. Ik zou geen duur frame kopen met een slechte groep en vice versa.
Beide zijn van belang voor competatief gebruik. Ik zou geen duur frame kopen met een slechte groep en vice versa.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Draait een goedkopere groep slechter??
Hoveel kracht verlies je met het buigen van een frame??
Hoveel kracht verlies je met het buigen van een frame??
Naar mijn ervaring wel. Ik heb een klassiek frame op mijn goede fiets en daar kun je prima op toeren. Dit jaar ben ik weer wedstrijden gaan rijden en sprinten ging slecht en als er na een bocht werd doorgetrokken lag ik op apegapen. Toen ben ik op mijn tweede fiets (met een stijver frame, maar mindere groep en wielen heb ik overgezet) wedstrijden gaan rijden. Toen ging het aanzetten en sprinten beter, maar was ik meer energie kwijt met in het peleton rijden.
Verbuiging van het frame leidt niet meteen tot energieverlies, omdat het frame weer terugveert. Alleen als de verbuigingsenergie wordt omgezet in warmte, gaat ze verloren. Je velgen warmstoken met remmen is makkelijk, maar ik ken niemand die zijn frame kan warmstoken. Kortom, bracketstijfheid is niet echt belangrijker, zie Sean Kelly op zijn Vitus.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Jij vergelijkt een oude groel met een nieuwe. Das niet eerlijk.
Een dura acr groep rijd echt niet sneller dan een sora groep hoor!
Een dura acr groep rijd echt niet sneller dan een sora groep hoor!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Zolang jij t zelf gelooft is t prima.