Effe een update: Ben zelf wat gaan googlen n.a.v. Robs post. Ik vond nog ergens een verhaal dat de Mega-exo assen een te grote variatie in lengte hebben. Als het ding een mm te lang is, kun je aandraaien wat je wilt, maar dan gaat het niet helpen. Wat dan ook de oorzaak is (zie verhaal Rob), sinds mijn vorige post is er toch weer speling komen te staan (in de traprichting) op de cranck. FSA erkent blijkbaar hun fout, want de hele cranck wordt kostenloos vervangen. En nu maar hopen dat de ontwerpfout er echt uit is. Want na 2 keer afbreken en 3 keer fietsenmakers die de speling eruit proberen te krijgen, is het welletjes geweest.
Het zijn wel mooie cranksets...
FSA SLK
Ik zal ook eens mijn ervaring met FSA SL-K crankstel delen. Die variatie van de assen deel ik zeker. Wanneer ik het hele spul netjes monteer en met de voorgeschreven aanhaalmoment vastzet, dan draait het crankstel niet eens meer. Ik heb toen maar op gevoel de bout aangedraaid zodat het crankstel nog redelijk ronddraait, weliswaar met weerstand. De linker crank-arm moet idd met Loctite 648 vastgezet worden, anders loopt deze echt los. Maar over de kwaliteit van de buitenlagers ben ik echt niet te spreken. Vlak voor de winter nieuwe lagers gemonteerd op mijn woon-werk fiets, en die kunnen nu dus weer vervangen worden want ze tikken! Niet meer normaal! Ik deel de mening over de kwaliteit van de buitenlagers.
Tja, FSA maakt mooie spullen, van de kwaliteit................
Tja, FSA maakt mooie spullen, van de kwaliteit................
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
Het probleem wat zich veel voordoet met deze buitenboord lagers tov de binnen boordlagers is dat de bracketpot niet goed gefreesd is ofwel dat de 2 zijden niet 100% evenwijdig aan elkaar zijn.
Als er dan een rechte as insteekt heb je frictie of geen goed contact op je lagers en daardoor zullen de lagers slecht lopen. Een as met binnenboord lagers kent dit probleem niet .
Plaatje als voorbeeld waarbij het rechter lager niet recht zit en dus frictie veroorzaakt. Laat dus voor het plaatsen het bracket goed recht fresen.
Ik zie dit vaak bij Pinarello fietsen die een mooi stickertje hebben op de bracket , maar als het bracket goed gefreesd zou zijn kan het stickertje er niet meer zitten.
Als er dan een rechte as insteekt heb je frictie of geen goed contact op je lagers en daardoor zullen de lagers slecht lopen. Een as met binnenboord lagers kent dit probleem niet .
Plaatje als voorbeeld waarbij het rechter lager niet recht zit en dus frictie veroorzaakt. Laat dus voor het plaatsen het bracket goed recht fresen.
Ik zie dit vaak bij Pinarello fietsen die een mooi stickertje hebben op de bracket , maar als het bracket goed gefreesd zou zijn kan het stickertje er niet meer zitten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 aug 2014 21:14
ik zal mijn fsa sl-k ook moeten opsturen...
ik ben benieuwd
ik ben benieuwd