Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

1e post en vraagje m.b.t. verouderd materiaal...

LRS
Forum-lid

LRS 28 okt 2014 18:25

Hoi allemaal,

De afgelopen 6 jaar heeft de oude vertrouwde mountainbike van deze veertiger vnl aan de haak gehangen, omdat deze tot dan toe fanatieke fietser opeens andere zaken aan z'n hoofd kreeg (combinatie van werk, kinderen, andere hobby's, relatie, etc.) afgelopen week was het herfstvakantie, en is de bike weer eens van stal gehaald voor een rondje Amerongen.

1) wat een modder!!!!
2) wat een modder!!!!
3) door die modder een mooie chain-suck gehad, en een ketting schakeltje verbogen.

Nou wil het geval dat ik nog een stukje van deze ketting had ergens ver weg, en thuis na het poetsen de kapotte schakels heb kunnen vervangen. Dat was fijn, want ik keek al voorzichtig op internet naar onderdelen, en zag dat in de tussentijd 8v XT / XTR volledig dood en begraven is. Nou zit vervanging van ketting en cassette er op termijn toch wel een keer aan te komen, dus ben bang dat ik dan over zal moeten naar 10v. Mijn vragen zijn als volgt: is de huidige 10v cassette even breed als mijn oude 8v (dus past 'ie op mijn huidige pion)? Kom ik ermee weg om bij versleten ketting/cassette alleen deze + 8v shifter te vervangen, of bijt die mooie 10v ketting ook met mijn nog prima functionerende kettingbladen en/of achterderrailleur?

De rest van de bike is oud (ca. 8-10 jaar) maar in goede staat: Giant NRS frame, Mavic CrossMax wielset, RockShox Reba Race vork, Magura Martha remset). Was eigenlijk nog van plan om hiermee lekker verder te rijden, want het ritje van afgelopen week was ondanks de modder toch wel ontzettend lekker 8-)

Bij voorbaat dank voor de reacties!
Mvg
Chris

wknaap
Forum-lid

wknaap 28 okt 2014 18:54

Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 28 okt 2014 19:07

Je kunt gewoon een nieuwe ketting kopen en weer vrolijk verder fietsen. Op een XT-XTR groep hoeft natuurlijk niet perse een dergelijke ketting. Een goedkopere ketting en vaker vervangen is wellicht nog wel beter dan 1 keer weer een dure ketting.

http://www.mantel.com/shimano-ultegraxt ... NzdGFydDY=

Deze ketting is uitermate geschikt voor jou fiets en niet duur.

LRS
Forum-lid

LRS 29 okt 2014 07:59

Dank voor de feedback!

Mijn ervaring met alleen vervangen van de ketting, is dat de nieuwe ketting niet is ingesleten op de cassette, en gaat overslaan. Vandaar dat als ik een versleten ketting vervang, gelijk de cassette mee vervang.

De reden dat ik naar een XT achtig materiaal keek, is puur gebaseerd op (oude) ervaring; het is redelijk slijtvast, met goedkoper (lees: zachter) materiaal moest ik in het verleden ieder jaar ketting + cassette vervangen, met beter materiaal kon ik een paar seizoenen doorrijden. Daarnaast vind ik de XT cassette, waarbij de tandkransjes op een aluminium spider gemonteerd zitten (waardoor ontzettend stijve constructie) in alle omstandigheden beter schakelen.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 29 okt 2014 08:20

Als je de ketting normaal onderhoudt dan slijt de casette haast niet. Dan kun je met gemak 3 of 4 kettingen gebruiken voordat de casette versleten is.

Slijtage is onafhankelijk van de tijd. Gaat puur om aantal kilometers en omstandigheden waarin ze gebruikt is.

Of je het merkt of niet zit voor 95% tussen de oren en zal maar een miniem verschil geven. Hooguit als er volle bak gegeven wordt dat het schakelen wat soepeler kan gaan, maar bij normaal gebruik is dit verschil verwaarloosbaar klein.

LRS
Forum-lid

LRS 29 okt 2014 11:55

Gerboon, je hebt kennelijk andere ervaring met het materiaal dan ik. Wellicht rij je onder andere omstandigheden.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 29 okt 2014 12:24

Ik vermoed dat ze niet doorhebben dat dit om een mtb gaat. Het klopt dat het heel vaak niet mogelijk is de kettingen te wisselen. Het kan al na 200Km gebeurd zijn.

LRS
Forum-lid

LRS 30 okt 2014 11:15

japiecarbon schreef:Ik vermoed dat ze niet doorhebben dat dit om een mtb gaat. Het klopt dat het heel vaak niet mogelijk is de kettingen te wisselen. Het kan al na 200Km gebeurd zijn.

Ter verduidelijking dan ;-)

Afbeelding

Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 30 okt 2014 11:20

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 30 okt 2014 11:21

japiecarbon schreef:Ik vermoed dat ze niet doorhebben dat dit om een mtb gaat. Het klopt dat het heel vaak niet mogelijk is de kettingen te wisselen. Het kan al na 200Km gebeurd zijn.
Dat had ik wel door, maar dat terzijde :D

Mijn inziens niet nodig om over te stappen naar 10-speed terwijl er nog 8 speed te krijgen is. Iets wat 10 jaar terug xt/xtr kwaliteit was, heet nu deore etc en is van gelijke kwaliteit. De kennis en goede eigenschappen schuiven immers door.

robracermtb
Forum-lid

robracermtb 30 okt 2014 13:52

Eens met Gerboon.
LRS, ik heb naast andere bikes ook nog een lekker lichte 8speed 26er die ik (twee)wekelijks 1x stevig inzet (intervalwerk).
Eind vorig jaar nieuwe KMC ketting en Deore cassette erop gezet. Nog gewoon prima.
Als jij toch amper tijd hebt zoals je schrijft (herkenbaar), waarom zou dat voor jou ook niet afdoende zijn ? Ik snap de voorkeur voor XT/XTR uiteraard (heb ook een XT crankstel en bladen op mijn 8sp 26er), maar deore cassette vind ik zelf afdoende. gewoon gekocht in LBS, ietsje duurder maar gegund, krijg er ook service en leuk in de winkel de waren te kunnen bekijken...

(ps, wel grappig gelet op mijn laatste zin is dat ik jaren terug nieuwe wielen voor deze bike door Rose had laten maken: prima wielen ;-)

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 30 okt 2014 14:24

Plaats reactie