Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

spook
Forum-lid

spook 30 okt 2014 15:35

Inderdaad gaat het om je doelstelling; vind je het lekker om af en toe op je racefiets een kilometer of 50 tot 60 lekker te knallen en volkomen leeg thuis te komen, moet je dat vooral doen. Als je dat een goed gevoel geeft en ook het gevoel dat je lekker hebt gesport, dan kun je de hele theorie over zones wegschuiven. Dan is spinning waarschijnlijk ook een goed alternatief in de winter. Een uurtje regelmatig in het rood, veel zweten en uitgeput van je spinningbike stappen.

Maar daarmee ga je niet in het voorjaar klaar zijn voor 200km AGR of Alp d6.

Een paar postst terug las ik over D1als zijnde 'watjestraining'. Maar het gaat er toch niet om of je in de training de beste bent? Het gaat er toch om dat je tijdens je doel het beste bent? Wat voor een pannenkoek ben je als je tijdens de training iedereen eraf rijdt om na 100km AGR geparkeerd te staan en je maatjes nog fris aan de tweede helft gaan beginnen? Of als je de tweede helft van de berg inkakt en je maatjes je boven staan op te wachten omdat zij wel aan hun basis hebben gewerkt.

Trainen doe je om je doel te bereiken, dus moet je daar je training op afstemmen. En voor de meesten van ons is dat doel om volgend seizoen met vormbehoud te starten en het liefst te verbeteren. Dan hoort daar dus bij dat je in de winter op een lage intensiteit traint. Volgens de Alternatieve doe je dat natuurlijk niet voor je lol. Ik weet niet precies waar je het wel voor doet, gezien er weinig broodfietsers onder ons zitten, maar hoe specifieker je doel is, hoe gerichter je traint, hoe meer lol je hebt in je training. En kou, daar is kleding voor.

Maak je doel dus specifiek. Wil je verbeteren, moet je daarop trainen. Wil je gewoon lekker een uurtje knallen, zweten uit geput thuiskomen en verder geen gedoe, hoef je je denk ik nauwelijks bezig te houden met zones. Tenzij je natuurlijk elk jaar een beetje sneller wil knallen :-)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

elefantino
Forum-lid

elefantino 30 okt 2014 15:37

De Alternatieve schreef: maar je gaat natuurlijk niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het veel te koud.
Je kunt je toch kleden tegen kou.... Ik zie niet in waarom je het koud zou krijgen bij 4 uur D1 in de winter.

Ik doe dit wel voor m'n lol. Heerlijk urenlang buiten fietsen met de handjes op het stuur.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2014 16:00

TumTumTum schreef:Ja ik ook...denk ik. Hoop ik. Maar wat heb je aan een heel hoog omslagpunt als je dat maar twee minuten volhoudt en de rest zijn lagere omslagpunt 3 kwartier? Dat je in een groepje ogenschijnlijk uit het niks ineens heel hard een klein hellinkje opkan? Dat klopt...maar dat is dan het enige ook.
Het omslagpunt is de hoogste hartslag waarin duursport mogelijk is (45-60 min). Kortom, een hartslag die je slechts 2 minuten volhoudt is geen omslagpunt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 30 okt 2014 16:10

GJEvK schreef:
Alan Smeets schreef:Ik begin het beetje bij beetje te begrijpen, denk ik.... :) Maar, als "zij" wat langer boven hun omslagpunt kunnen rijden.. en "ik" weliswaar mijn omslagpunt heb verhoogt door veel in D1 te rijden... welk stukje training mis ik dan om rijden boven mijn nieuwe omslagpunt langer vol te kunnen houden?
Je doet natuurlijk niet alleen D1 of rustige duur in de winter. We hebben het in een eerder topic over HIT trainingen gehad en er is nog veel meer.

Het is heel moeilijk om jezelf met anderen te vergelijken op het vlakke. Iemand die 80Kg (250 Watt) weegt kan vaak veel meer vermogen produceren dan iemand die 60Kg (220 Watt) weegt, bergop wordt dit rechtgetrokken 80 Kg (3.125 Watt/Kg) en 60 Kg (3.7 Watt/kg). Op het vlakke rijdt de zwaardere persoon harder en bergop de lichtere persoon.

Ik kan jouw ook laten pieken op de eerste wedstrijd of tocht met vrienden in het seizoen, maar je moet nog tot september. Die mannen of vrouwen die in maart al pieken zonder veel te trainen houden het zeker niet vol tot september.

Laat die mannen of vrouwen maar eens de AGR rijden, dan zul je zien dat je met je goede basis een stuk beter bent. Training is helaas niet altijd zo eenvoudig.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 30 okt 2014 16:15

Alan Smeets schreef:Op het vlakke rijdt de zwaardere persoon harder en bergop de lichtere persoon.
Voor mij knap deprimerend dus. Dat wordt dus toch rondjes in mijn eentje kachelen of een e-bike.
Veni. Vidi. Fietsie.

spook
Forum-lid

spook 30 okt 2014 16:46

TumTumTum schreef:
Alan Smeets schreef:Op het vlakke rijdt de zwaardere persoon harder en bergop de lichtere persoon.
Voor mij knap deprimerend dus. Dat wordt dus toch rondjes in mijn eentje kachelen of een e-bike.
Haha, dat is toh niet deprimerend, maar het is zoals het is. Een struik wordt nooit zo groot als een boom, maar als het hard waait vangt hij wel minder wind.

Cancellara wint klassiekers, maar nooit een grote ronde. Zo is het ook erg onwaarschijnlijk dat Contador ooit P-R zal winnen.

Niettemin kun je dus door goed te trainen wel langer stevig doorrijden. Als ik het dan goed begrijp verbeter je daarmee. Dus stel nou dat die wat zwaardere persoon niet zo goed getraind heeft, of alleen sterker is geworden, dan rijdt hij misschien even van je weg, maar hou jij het wel langer vol. En dat is toch weer een lichtpuntje!

bve
Forum-lid

bve 30 okt 2014 17:00

De meeste hier maken zich zorgen om niet boven de D1 zone te rijden, nu heb ik daar helemaal geen problemen mee. Sterker nog ik zit graag op de fiets met een HR van 100-110 (193 max). Mijn vraag is daarom ook, hebben duurtrainingen ook effect als je met een HR onder D1 fietst?
Persoonlijk vind ik het hartstikke grappig om met 23 km/h gemiddeld thuis te komen (en te delen op strava natuurlijk).
:lol:

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2014 17:06

TumTumTum schreef:
Waarom lees je dit nou weer als negatief? Hij schrijft toch ook dat lichtere personen makkelijker klimmen dan zwaardere. Daar kun je ook naar kijken, dat is een veel positievere insteek. Zoals ik al eerder schreef, ga nou eens gewoon een AGR of Limburgs Mooiste rijden dan zie je vanzelf wat er gebeurt. Met een goede basis en een goed bergverzet is dat prima te doen.
Zo, en nou niet meer jammeren, gewoon fietsen ;)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 30 okt 2014 17:21

TumTumTum schreef:Hardlopen erbij doe ik om twee redenen: ik vind dat ook leuk en het is soms wat makkelijker in te passen. Een half uurtje hardlopen kan soms nog wel maar aan een half uurtje fietsen heb je niks. Dan is de keuze tussen op de bank blijven liggen of toch nog wat sporten.
Dat hoor ik veel vaker, maar is dat dus wel zo? Meestal loop je hard met een wat hogere hartslag, dus het voelt alsof je meer hebt gedaan, maar of het beter is voor je basis weet ik niet?

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 30 okt 2014 17:50

Nou eh...Volgens mij moet je dat even nuanceren. Op het vlakke rijdt de persoon met het hoogste absolute wattage harder en bergop de persoon met het hoogste wattage per KG

Bijv. 2 personen, 60 en 80 kg, trappen beiden 240 watt. Op het vlakke gaan ze (andere omstandigheden zoals windweerstand buiten beschouwing gelaten) ongeveer even hard. Bergop rijdt de één 3 watt per kg, de ander 4 watt per kg. Deze laatste klimt uiteraard sneller

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 30 okt 2014 17:51

Vermogen. Geen wattage.

spook
Forum-lid

spook 30 okt 2014 18:46

Vicenza schreef:
TumTumTum schreef:Hardlopen erbij doe ik om twee redenen: ik vind dat ook leuk en het is soms wat makkelijker in te passen. Een half uurtje hardlopen kan soms nog wel maar aan een half uurtje fietsen heb je niks. Dan is de keuze tussen op de bank blijven liggen of toch nog wat sporten.
Dat hoor ik veel vaker, maar is dat dus wel zo? Meestal loop je hard met een wat hogere hartslag, dus het voelt alsof je meer hebt gedaan, maar of het beter is voor je basis weet ik niet?
Je moet dus ook joggen, niet hardlopen ;-)

Plaats reactie