Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9132
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2014 07:53

Wat betreft je eerste punt: uiteraard moet je gewoon lekker gaan fietsen als je geen wedstrijdrijder bent. IMHO maken veel te veel recreanten zich druk om trainingsschema's, terwijl met regelmatig gewoon een langer stuk rustig fietsen ook gewoon progressie gemaakt kan worden (als progressie maken al een doel op zich is). Ik heb zelf beroepshalve behoorlijk wat verstand van trainen en sportprestaties, maar no way dat ik me nu een seconde druk maak hierover als ik op de fiets stap. Dan doe ik gewoon waar ik zin in heb. Trainingsschema's komen wel weer als ik ooit het wedstrijdfietsen of zware cyclo's rijden weer op pak.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 nov 2014 07:53

Wellicht moet je dan een ander topic lezen. Zijn er genoeg lijkt me. Ik vind het topic best interessant.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 03 nov 2014 08:04

gaisdergerman schreef:Wellicht moet je dan een ander topic lezen. Zijn er genoeg lijkt me. Ik vind het topic best interessant.
Mee een hoor. Ik wilde het alleen even roepen :-P

@53x11 Ik ben recreant, maar wil wel graag progressie boeken. Het wordt dan uitermate lastig als veel theorieën / methodes, en niet alleen op dit forum, onderuit worden gehaald.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 nov 2014 08:29

Alex Slok schreef:Misschien ligt het aan mij, maar veel van dit soort topics ontsporen hier zo snel in terminologie en contradicties dat ik na een reactie of 2 al afgehaakt ben. Beseffen jullie dat er hier ook mensen rondlopen die niet perse wedstrijden of koersen willen rijden, maar gewoon lekker willen fietsen.

Als het gaat om training worden methodes en theorieën zo snel onderuit geschoffeld dat ik ondertussen niet meer weet wat wel goed voor me is.
Ik constateer iets heel anders. In het Spinnen topic bv kwamen gelijk diverse ideeën naar boven, maar toen onze huistrainer Alex zich ermee ging bemoeien leek er een concensus te ontstaan waarbij duurtraining op lage hartslag de beste manier was om de winter door te komen. Beste in de zin van meest efficient, of het de leukste manier is valt te betwijfelen. Ik zag in ieder geval een aantal mensen dat ineens belangstelling toonde voor lange duurtrainingen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 03 nov 2014 08:35

elefantino schreef:Als het argument om nuchter te trainen 'afvallen' is, snap ik het helemaal niet meer. Als je op regelmatige basis fietst kun je toch nooit te zwaar zijn?
Duidelijk iemand zonder overgewicht die dit zegt.. was het maar zo simpel :( Probleem is het niet de hoeveelheid fietsen maar de voeding er omheen. En als ik door een specifieke training vetverbranding kan stimuleren doe ik dat heel graag. Op gewicht blijven is geen probleem, dat lukt anderhalf jaar probleemloos. Probleem is dat er nog wel het nodige af moet. En juist als je veel fietst (en zeker als je hoge intensiteit fietst) is de behoefte aan eten op eens heel anders, en dan is het moeilijk om niet teveel te eten (want dan heb je lekker gefietst, maar effectief alsnog niets afgevallen...).

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 03 nov 2014 09:10

Ik vond nuchter trainen een interessante optie. Maar denk toch dat ik oversla. Moet nog wel 4,5 kilogram afvallen. Maar ik denk dat (met name voor een recreatief fietser) op voeding letten en vaak op de fiets zitten al moet helpen. Zeker aangezien ik hier de afgelopen jaren (studententijd) niet echt op gelet heb ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 nov 2014 09:16

Wat betreft nuchter trainen kan ik het me voorstellen dat het meer gebeurt in de landen waar ze bijna geen ontbijt nemen zoals Italië,Spanje en Frankrijk.Het lichaam van een Nederlander is daar ook niet op ingesteld lijkt mij.
Ik zelf neem zoveel mogelijk de natuurlijke weg want dat is mijn lichaam gewend.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Leon001
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2014 09:41

Leon001 03 nov 2014 10:45

Shakes en dergelijke dingen heb ik niet zoveel vertrouwen in. Ik zie het nog altijd als een aanvulling op het eten en niet als een vervanging. Daarom lijkt mij met alleen een shake ontbijten geen goed plan voor mij persoonlijk.
Op zoek naar ICT banen?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 03 nov 2014 11:30

Nogal kort door de bocht natuurlijk, er zijn zat shakes te bedenken die prima voldoen aan benodigde voedingswaarden en benodigde carbo/proteine/eiwitten/etc voor een actieve fietser.
De tijd van enkele wat bruine boterhammen met kaas en met stroop is toch ook niet de enige oplossing.

Wat persoonlijk werkt is iets anders natuurlijk ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 nov 2014 11:34

Alan Smeets schreef:Diegene die dit al eens gedaan hebben kunnen bevestigen dat dit geen pretje is. Je voelt je futloos en kunt ook alleen maar hele rustige duur rijden.
Ik doe dit 3/4 ochtenden per week een uurtje, maar ik heb van bovenstaande dan helemaal geen last eigenlijk. Als ik eerst ga eten dan heb ik toch geen tijd om het te laten zakken en dan zit ik een uur lang te herkauwen op de fiets.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 03 nov 2014 11:47

Herman_N schreef:Ik constateer iets heel anders. In het Spinnen topic bv kwamen gelijk diverse ideeën naar boven, maar toen onze huistrainer Alex zich ermee ging bemoeien leek er een concensus te ontstaan waarbij duurtraining op lage hartslag de beste manier was om de winter door te komen.
Volgens mij heb ik me in het 'spinnen' topic nergens mee bemoeid. Ik heb alleen maar aangegeven wat ik zoal in een week probeer te doen aan sport gerelateerde dingen. Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat 'spinnen' geen nut heeft. Iets soortgelijks gebeurt namelijk ook in dit topic.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 03 nov 2014 11:51

Alex Slok schreef: @53x11 Ik ben recreant, maar wil wel graag progressie boeken. Het wordt dan uitermate lastig als veel theorieën / methodes, en niet alleen op dit forum, onderuit worden gehaald.
+1

De bomen en het bos...

Je hebt een vraag...wilt iets weten. Kijk eens op internet, roept iedereen dan. Ja...en dus kom je uit op 12.653 verschillende visies en inzichten en iedereen heeft gelijk. Nou ja, niet iedereen heeft evenveel gelijk maar kom er als leek maar eens achter wat voor jou dan het beste werkt.

Het begint al met dit topic, no offense. Er wordt iets gepresenteerd waar ik nog nooit van heb gehoord; nuchter trainen. Okay, altijd bereid iets nieuws te leren, wat is dat dan? Vervolgens wordt er pagina's lang uitgewijd over waarom je het toch beter niet kan doen... Ehh?

Al eerder merkte iemand op, misschien wat meer duidelijkheid? Voor wie is het nuttig, wat doet het dan precies en hoe lang en wat? En wat bereik je er mee?
nijkie schreef:Wat betreft nuchter trainen kan ik het me voorstellen dat het meer gebeurt in de landen waar ze bijna geen ontbijt nemen zoals Italië,Spanje en Frankrijk.Het lichaam van een Nederlander is daar ook niet op ingesteld lijkt mij.
Nee en het klimaat ook niet. Als het 's ochtend 20 graden is wil ik best met slechts een paar happen muësli op de fiets springen maar nu lukt me dat al niet meer.

En je mond spoelen met koolhydraten...dat klinkt als een bedenksel uit Dr. Frankensteins Sky Lab.:) Ik ga vanmiddag naar de supermarkt...doe mij maar een ons koolhydraten.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 03 nov 2014 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie