Titanium fietsen
Zijn er Duitse titaniumbouwers? Kocmo laat de spullen in Rusland maken, wat Falkenjagd doet weet ik niet, Wiesman maakt ze zelf, maar is klein denk ik. What about de kwaliteit van de Italianen, Legend, De Rosa, Rewel en Nevi? Nevi stond op de Bike Motion, vond de dikke onderbuis en vooral de titanium vork wel apart.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Titanium in Duitsland volgens mij niet (meer), Rvs (bijv. Mashall), staal en carbon op kleine schaal nog wel.
Overigens bestaat die Amerkaanse Laskunst nog wel degelijk (Moots en Seven maken topframes met amper klachten). Volgens mij zit Litespeed al jaren in Mexico en is amper meer als "made in usa" te beschouwen.
Overigens bestaat die Amerkaanse Laskunst nog wel degelijk (Moots en Seven maken topframes met amper klachten). Volgens mij zit Litespeed al jaren in Mexico en is amper meer als "made in usa" te beschouwen.
Wiesmann maakt de frames wel degelijk zelf. In Italië Legend en Passoni idem dito, maar ik dacht Nevi en Rewel ook. Bij Legend en Passoni zie je dat terug in de prijs.
In de VS zijn er veel meer ti-bouwers die zeer degelijk bouwen. Spectrum (van Tom Kellogg, voorheen Merlin Metalworks), IndyFab en Firefly, om er maar een paar te noemen, staan nu in de VS hoog aangeschreven. Vroeger was Merlin de maatstaf voor techniek (tapering, butting, s-bends) en kwaliteit (toen volgens Tour: unkaputbar), maar het merk is na de overname door de ABC-groep (en verhuizing van Cambridge (Ma) naar Chattanooga (Te)) verkocht aan the Competetive Cyclist, die de nieuwe Extra Light elders laat maken. Spectrum liet de ti frames vroeger door Merlin maken, nu (deels) door Seven. Spectrum maakt zijn stalen frames wel zelf.
In de VS zijn er veel meer ti-bouwers die zeer degelijk bouwen. Spectrum (van Tom Kellogg, voorheen Merlin Metalworks), IndyFab en Firefly, om er maar een paar te noemen, staan nu in de VS hoog aangeschreven. Vroeger was Merlin de maatstaf voor techniek (tapering, butting, s-bends) en kwaliteit (toen volgens Tour: unkaputbar), maar het merk is na de overname door de ABC-groep (en verhuizing van Cambridge (Ma) naar Chattanooga (Te)) verkocht aan the Competetive Cyclist, die de nieuwe Extra Light elders laat maken. Spectrum liet de ti frames vroeger door Merlin maken, nu (deels) door Seven. Spectrum maakt zijn stalen frames wel zelf.
Mij valt op dat de titanium frames van tegenwoordig door de bank genomen zwaarder zijn dan de ti frames van zo'n tien jaar geleden, toen ze nog met carbon probeerden te concurreren. Misschien dat dat opzoeken van de grenzen het risico op breuk vergrootte. Hoe dan ook, asmeets, ik hoop dat je snel een vervangend frame krijgt dat langer houdt.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Oef...
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
En nog eentje
-
- Forum-lid
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Dat is een Selle Italia stuurlint en het betreft in beide gevallen een custom variant van de Selle Italia SLR [het bruine is een kit carbonio en die ander is een titanium zo te zien]
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Is gewoon een bruine Selle Italia SLR.
Edit. Net te laat.
Edit. Net te laat.