Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

jeroenvh
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jan 2006 22:06

jeroenvh 04 nov 2014 10:52

Ik heb de Pacenti's ook en gebruik Vittoria's. Het erom leggen is echt een drama, maar sinds kort heb ik een manier gevonden: De band een beetje "opruimen" door er met je voeten in te staan en dan hem wat op te rekken met je handen. Als je een paar keer rond geweest bent is hij er prima om te krijgen.

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 04 nov 2014 16:57

Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 mm) = (zeer) moeilijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (28 mm) = (zeer) moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) = (zeer) moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 mm) = makkelijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (28 mm) = makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 04 nov 2014 17:32

na lang zoeken/wachten eindelijk 2 schwalbe one tubeless 25 mm variant kunnen bemachtigen.
Binnenkort maar eens uitproberen op de nieuwe fiets/wielen maar die zijn nog niet klaar...
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 08 nov 2014 04:36

Net een schwalbe one op een Easton EA70 XCT gelegd. Band niet van tevoren nat gemaakt en geen tools gebruikt, en toch heel makkelijk gegaan. Het kan dus wel! :)

- - - - - - -

Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk (!)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6131
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 nov 2014 14:54

Gisteren een tubelessband (Ultremo) lek gereden, de latex spoot eruit, geen redden meer aan. :roll: Eerst nog geprobeerd om na te zijn gestopt het achterwiel met het lek naar beneden te draaien om zo de latex zijn werk te laten doen om vervolgens de band weer op druk te brengen met mijn CO2 pomp. In eerste instantie leek dat te helpen en ben weer op de fiets gestapt, maar na een paar honderd meter was de tubelessband zo zacht geworden dat ik op de velg aan het rijden was. Dus dan maar een binnenband erin en heb zonder problemen de tubelessband met de hand kunnen monteren. Maar ja dan moet de binnenband niet lek zijn, zie ook: Vandaag gefietst in 2014]

Vandaag heb ik de tubelessband willen repareren maar kon het lek niet meer vinden! Tja, een binnenband pomp je zo op, maar een tubelessband? Dus moest ik hem weer tubeless monteren om zo het lek terug vinden. Nou ja zeg, was de tubelessband op druk en lekte niet meer??? Dus dacht ik dat de latex ondertussen dus toch zijn werk had gedaan, maar na veel wrijven en drukken kwam de aap uit de mouw een scheurtje van ong. 4 mm:
Afbeelding
Dus de methode Orlok toegepast met een plakker aan de binnenkant van de tubelessband en weer gemonteerd - zonder gereedschap - op druk gebracht en nu maar afwachten of hij op druk blijft.

Btw: de binnenband had een slijtage scheurtje, het leek alsof de binnenband knel had gezeten tussen velg en buitenband.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 nov 2014 16:16

Volgens mij werkt tubeless op de racer toch een stuk minder dan op de mtb? Ik lees en hoor toch vaak dat de latex er uit spuit bij een lek. Dan is het voordeel ook wel een beetje weg.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 nov 2014 16:31

Ik heb ook een keertje zo'n flinke scheur gehad dat er uitspoot. Naar beneden gehouden om latex werk te laten doen, daarna weer gaan fietsen, en de band werd weer zachter. Uiteindelijk heb ik nog 2 keer moeten bijpompen maar was het lek gedicht.
Moraal van het verhaal: je hebt wel even de tijd nodig om zo'n jaap te laten dichten.

Overigens fiets ik sinds die ervaring bijna altijd zonder extra binnenband.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 nov 2014 16:47

Op op de mtb merk ik er helemaal niets van. Maar daar is de druk natuurlijk veel lager en het volume groter. Dan merk je het een stuk minder. Maar zoieso nog nooit latex eruit zien spuiten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6131
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 nov 2014 18:17

JoostG schreef:Ik heb ook een keertje zo'n flinke scheur gehad dat er uitspoot. Naar beneden gehouden om latex werk te laten doen, daarna weer gaan fietsen, en de band werd weer zachter. Uiteindelijk heb ik nog 2 keer moeten bijpompen maar was het lek gedicht.
Moraal van het verhaal: je hebt wel even de tijd nodig om zo'n jaap te laten dichten.

Overigens fiets ik sinds die ervaring bijna altijd zonder extra binnenband.
Ja, ja, maar ik had maar een CO2 patroon over, die in mijn pompje was dus ondertussen leeg gelopen. Ik moest dus een besluit nemen of nog een keer de tubelessband oppompen of dan maar de binnenband en die oppompen met het restant van de CO2. Ik heb dus voor het laatste gekozen.

Noway, ik heb vandaag mijn kleine zadeltas maar weer voorzien van 2 binnenbanden en een extra CO2 patroon, past precies.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 11 nov 2014 01:26

Maareh, die lekke binnenband was niet zo 1-2-3 te plakken..? Of was het een kwestie van te weinig CO2-patroontjes.

Ik heb zelf nooit zoveel succes gehad met CO2'tjes. Of dat aan mij lag of aan de pomp, ik weet het niet... In ieder geval, na veel gedoe rijd ik nu gewoon weer rond met een framepompje en een enkele binnenband als back-up. Die kan ik zo nodig nog tig keer dichtplakken als blijkt dat ie lek is...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6131
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 nov 2014 19:30

gineau schreef:Maareh, die lekke binnenband was niet zo 1-2-3 te plakken..? Of was het een kwestie van te weinig CO2-patroontjes.

Ik heb zelf nooit zoveel succes gehad met CO2'tjes. Of dat aan mij lag of aan de pomp, ik weet het niet... In ieder geval, na veel gedoe rijd ik nu gewoon weer rond met een framepompje en een enkele binnenband als back-up. Die kan ik zo nodig nog tig keer dichtplakken als blijkt dat ie lek is...
Ik rijd al jaren niet meer met bandenplakspullen, maar wel met twee binnenbanden en twee CO2 patronen, waarvan er één in de handpomp zit. Alleen als je deze een half jaar geleden voor het laatst hebt gebruikt, voor een klein beetje (2Bar) CO2, is deze dus daarna langzaam leeg gelopen en had ik op moment suprème alleen nog de reserve patroon.
Trouwens naderhand bleek die binnenband niet meer te repareren, de snede was daar te groot voor. Ook ik repareer nog steeds mijn binnenbanden, weliswaar maar een paar keer, want daarna gaan ze de vuilnisbak in, op het ventiel na, dat bewaar ik. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 12 nov 2014 09:24

Ah, op die fiets!

Jouw pompje brengt me op een idee... Ik ben op zich heel tevreden met m'n huidige pompje, maar eentje met zo'n barometer erop (zeker op vakantie; geen vloerpomp meer meezeulen) is wel handig. Moet het metertje wel betrouwbaar zijn natuurlijk...

Ik ben overigens niet iemand die z'n binnenbanden netjes bewaart en hergebruikt hoor. Bedoelde ermee dat ik met de 50.000 patches die ik bij me heb, de meeste glasstormen wel door kom. :) Eenmaal thuis pleur ik kapotte biba's meestal weg, eerlijk gezegd. (Wat een ecoterrorisme. :ugeek: )

Maar, dankzij tubeless geen massale wegwerppraktijken...

Plaats reactie