Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fiets met schijfremmen

Rolf Ran
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:12

Rolf Ran 04 nov 2014 11:49

Hoi kan iemand mij vertellen hoe het is om met een racefiets met schijfremmen te rijden? Ben op zoek naar een nieuwe fiets met wat meer comfort maar weet eigenlijk niet of ik gelijk ook voor schijfremmen moet kijken. Als je pers moet geloven natuurlijk wel , maar ik hoor het liever van iemand die er al eens mee gefietst heeft of nog steeds doet. Bv een Cannondale Synapse heb je met en zonder. Is het het geld waart om het te overwegen? grtz Rolf

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 nov 2014 12:07

Ik vind het zelf wel lekker rijden zeker in de regen. Maar zorg wel dat je hydroulische remmen heb en niet mechanisch.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2014 12:13

Volgens mij is het merendeel al hydraulisch. Maar eventueel is een de TRP spyre een prima mechanisch alternatief:
http://www.trpbrakes.com/category.php?p ... &catid=206

deze remt van 2 kanten, net als hydraulische remmen. Iets wat mechanische schijfremmen eerder niet deden (die duwden met de ene brakepad de schijf tegen een vaste brakepad aan). Door dit systeem is ook het afstellen en wielen wisselen al minder een probleem. Voordeel van mechanisch is dat je niet te maken hebt met een licht slepend remmetje, wat hydraulisch van nature wel heeft. Onderhoud is makkelijker, lijkt in feite op je normale velgremmen. Al is Hydraulisch onderhoud ook vast niet erg ingewikkeld. Met hydraulisch pak je wel meer gevoel in het remmen en is hogere remkracht mogelijk (waarschijnlijk).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 nov 2014 12:39

Hydraulisch hoeft echt niet te slepen hoor, zeker niet met de Shimano servo wave techniek.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39576
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2014 18:28

Servo Wave werkt top idd!

Alleen zou ik er bij racefietsen lekker vandaan blijven. Zoals iemand hier op het forum het ooit mooi verwoordde: de oplossing voor een niet bestaand probleem.
Less is bore

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 04 nov 2014 18:31

Ik heb op m'n crosser die Spyre remmen. Remt echt super en vergt weinig bijstellen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 nov 2014 18:52

daniel1975 schreef:Servo Wave werkt top idd!

Alleen zou ik er bij racefietsen lekker vandaan blijven. Zoals iemand hier op het forum het ooit mooi verwoordde: de oplossing voor een niet bestaand probleem.
Gezien wat er nu allemaal al op de markt is en komt kan je er over een aantal jaren niet meer omheen.

Bestaande remmen voldoen inderdaad en vormen geen probleem.

Ik heb zelf nog geen ervaring met schijfremmen op een racefiets, maar als ik een nieuwe zou aanschaffen zou ik dit zeker in mijn keuze meenemen en een testritje hier en daar proberen te maken.

De meeste reviews zijn positief en geven aan dat het zeker nog een verbetering is.
Zonder argumenten roepen dat je erbij vandaan moet blijven snap ik dan ook niet zo goed.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 nov 2014 18:56

Dat testritje zou imho dan toch wel een lange tocht met een aantal lange technische afdalingen erin moeten zijn.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 nov 2014 19:01

Want?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 nov 2014 19:06

Ik ben vooral benieuwd hoe dat werkt en vooral hoe het met de slijtage zit. Dat je er op het vlakke prima mee kunt remmen (net als met normale remmen) weet ik ook wel zonder ermee te rijden.
Campagnolo Ultra Dork

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 nov 2014 19:08

Ernie C. schreef:Dat testritje zou imho dan toch wel een lange tocht met een aantal lange technische afdalingen erin moeten zijn.
Verkeerd remmen kan je zowel de huidige velgremmen als met schijfremmen daar veranderd niets aan. Ik verwacht echter dat de remkracht van de schijfremmen een stuk beter zal zijn.

Je ziet genoeg fietsers die continu slepend remmend de afdaling ingaan, remmen doe je pas voor de bocht! ;) Dus verwacht ik ook geen verschil in remmen bij een afdaling als het op het op het vlakke voldoet.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 nov 2014 19:17

Vervolgens heb je niet veel aan die extra kracht omdat je banden die kracht niet op de weg kunnen overbrengen. Toch ben ik wel geïnteresseerd omdat ik een slecht duimbasisgewricht heb en hard remmen af en toe best pijnlijk is.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie