Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aanschaf MTB

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2605
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 nov 2014 22:07

japiecarbon schreef:Ik heb een Scott scale gehad van 8.2 Kg en laatst had ik een LTHT van 12,1 kg. En het was ook niet echt dat de een veel sneller was dan de ander. Ook maakte het niet echt uit qua stuurgedrag. De geometrie is veel en veel belangrijker. Met de Scott had ik bv met de winterwielen nooit stil gestaan dat die veel zwaarder waren, ik heb er tijdens het rijden dus nooit wat van gemerkt.

Ik zou wel eens een antal tests willen doen waarin ik de bidons in de fiets doe, en dat degene die gaat fietsen dan zegt of ze vol of leeg zijn. Dezelfde teast zou ik graag eens doen met lichte en zware wielen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik een uitmuntende mtbér ben en dat ik overal perfect op kan fietsen ;) (dit uiteraard niet)
Beste japie. Meer gewicht is bij MTB (XC) gebruik altijd nadeliger. Simpele fysica, meer niet. Ik ben zelfs al met twee kilootjes minder lichaamsgewicht de Alpencols opgereden, met de racefiets dan. Ja, dat maakt een verschil. En met het MTB'en moet onder andere per toeval ook dikwijls wat klimwerk verteren.
Ik heb al met fietsen die onderling in gewicht schelen aan MTB gedaan, en dat voel je. Neem qua geometrie twee identieke fietsen, maar maak de ene fiets twee kilo zwaarder. Ja dat voel je, ook jij. Dat voel je in handling, acceleratie, bij jumps,... . En daar gaat het om. Die fully in dit topic gaat bij algemeen, gemiddeld MTB gebruik trager zijn dan de hier opgegeven HT, neem dat gerust van me aan. Ook al heeft die fully een voor sommige, meer extreme MTB toestanden een betere geometrie. Ik vind dat er trouwens dikwijls heel gewichtig gedaan wordt over die geometrie toestanden. Terwijl gewichtsreductie de beste tuning is. ;)
Laatst gewijzigd door jakkel op 03 nov 2014 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2605
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 nov 2014 22:09

japiecarbon schreef:
Dan moet je toch juist een lichte wendbare fiets hebben?
Vooral een bulletproof fiets = zwaar. Liefst met een zo laag mogelijk zwaartepunt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40676
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 nov 2014 22:33

Die RS1 is een raar geval. Daar spreekt iedereen en alles elkaar bij tegen :D
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 nov 2014 07:04

Idd, das precies wat ik nu bedoel, en toch wil iedereen deze vork hebben omdat hij zo geweldig niet licht en niet stijf is ;)

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 04 nov 2014 08:49

Ok, ik denk dat ik wel overtuigd ben dat een ht het meest aangewezen is om te kiezen, als ik de loterij win dan koop ik gewoon een fully voor er bij omdat ik ze zo vet vind, een crossmotor zonder motor :P. Maar dan een vervolg vraag, ik heb vorig weekend in Schoorl gefietst en daar ook een fiets gehuurd, dat was een fuji nevada 19 inch 29er met volgens mij 100 mm veerweg. Ik heb het idee gehad dat ik in bepaalde afdalingen de volledige veerweg gebruikte, je klapt bij wijze van spreken op het uiterste van de vork. Ligt dat aan de kwaliteit van de vork? De lengte van de veerweg, mijn brakke rijstijl of alledrie, of aan iets totaal anders?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2014 09:52

Als de vork de hele 100mm ('bottomed out') dan zat er te weining lucht in voor jouw gewicht en het parcours dat je reedt.

Even snel gezocht en in die Fuji Nevada zit een SR Suntour SF15-XCM-HLO w/ hydraulic lockout, 100mm travel.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 nov 2014 10:02

Idd, de meeste mtb vorken zijn lucht geveerd. Dit stel je dus in door er een bepaalde druk in te pompen.
100mm is dan in Nederland ook meer dan genoeg.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 04 nov 2014 17:42

Ok, weer wat geleerd, we komen er wel. :) Zijn er bepaalde onderdelen waar ik echt ver van moet blijven? Die RS1 vork lijkt me er zo een te zijn.. .
:winkthumb:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40676
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2014 18:25

Lol, kijk eens naar de prijs van dat ding......dan blijf je er echt wel bij vandaag :D
Less is bore

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2014 19:47

:o RS1

MSRP: $1,865
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 04 nov 2014 19:48

:shock: oef de discussie een beetje verkeerd begrepen....misschien nog niks geleerd :roll:

Zijn er eigenlijk nog bottombracket soorten waar ik beter weg van kan blijven? Ik heb in mijn racer bb30 zitten, ik vraag mij bij nader inzien af of dat wel zo een goede keus is geweest...
:winkthumb:

Plaats reactie