Beste japie. Meer gewicht is bij MTB (XC) gebruik altijd nadeliger. Simpele fysica, meer niet. Ik ben zelfs al met twee kilootjes minder lichaamsgewicht de Alpencols opgereden, met de racefiets dan. Ja, dat maakt een verschil. En met het MTB'en moet onder andere per toeval ook dikwijls wat klimwerk verteren.japiecarbon schreef:Ik heb een Scott scale gehad van 8.2 Kg en laatst had ik een LTHT van 12,1 kg. En het was ook niet echt dat de een veel sneller was dan de ander. Ook maakte het niet echt uit qua stuurgedrag. De geometrie is veel en veel belangrijker. Met de Scott had ik bv met de winterwielen nooit stil gestaan dat die veel zwaarder waren, ik heb er tijdens het rijden dus nooit wat van gemerkt.
Ik zou wel eens een antal tests willen doen waarin ik de bidons in de fiets doe, en dat degene die gaat fietsen dan zegt of ze vol of leeg zijn. Dezelfde teast zou ik graag eens doen met lichte en zware wielen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik een uitmuntende mtbér ben en dat ik overal perfect op kan fietsen (dit uiteraard niet)
Ik heb al met fietsen die onderling in gewicht schelen aan MTB gedaan, en dat voel je. Neem qua geometrie twee identieke fietsen, maar maak de ene fiets twee kilo zwaarder. Ja dat voel je, ook jij. Dat voel je in handling, acceleratie, bij jumps,... . En daar gaat het om. Die fully in dit topic gaat bij algemeen, gemiddeld MTB gebruik trager zijn dan de hier opgegeven HT, neem dat gerust van me aan. Ook al heeft die fully een voor sommige, meer extreme MTB toestanden een betere geometrie. Ik vind dat er trouwens dikwijls heel gewichtig gedaan wordt over die geometrie toestanden. Terwijl gewichtsreductie de beste tuning is.