Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inspanningsastma?

bartacus
Forum-lid

bartacus 20 jun 2010 19:01

In het afgelopen Pinksterweekend heb ik Tilff-Bastogne-Tilff gefietst met -wat ik dacht- een lichte verkoudheid. De tocht heeft me lichamelijk niet veel problemen opgeleverd. Enkele dagen daarna bleek echter dat de verkoudheid een long- en luchtwegvirus was dat in eerste instantie met Ventolin en Flixotide werd bestreden. Dat werkte 2 dagen maar daarna nam de benauwdheid in volle hevigheid toe. Ik kreeg daarna een stootkuur Prednisolon en Symbicort en daarmee was ik binnen 1 dag voor een groot deel van mijn klachten af.

Fietsen ging daarna weer redelijk (tochten op de weg van 2-3 uur).

Gisteren heb ik aan de Heuvelrug MTB Cyclo (100 km) meegedaan en een paar uur na de finish maar ook vandaag heb ik weer benauwdheidsklachten en lijk ik wel een oude stoommachine qua piepen en hoesten. Bij het hoesten komt niet veel slijm mee en ik heb verder geen koortsverschijnselen.

Het lijkt er dus op dat het bij duurinspanningen > 4 uur mis gaat. Kan dat het begin zijn van (inspannings) astma? Wie kan daar wat over vertellen en dan vooral, hoe kom ik er vanaf?

Alvast bedankt voor de reacties!

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 20 jun 2010 22:21

Om te beginnen gewoon naar de huisarts gaan. Maar inspanningsastma onstaat vooral bij het begin van een inspanning. Bij een goede warming-up zijn veel klachten te voorkomen.

denniss
Forum-lid

denniss 23 jun 2010 21:02

Heb je de Symbicort alleen die ene keer gebruikt of gebuik je het dagelijks.
symbicort is namelijk een onderhouds medicijn het is een combinatie preparaat met een ontstekingsremmer en een luchtweg verwijderaar.
Ik zou als ik jou was gewoon langs de huis arts gaan en een verwijzing vragen voor de longarts.
Die kan dan een goede longfunctie test laten doen.

Succes ermee

bertuz87
Forum-lid

bertuz87 24 jun 2010 00:12

Ik had er ook last van dacht ik eerst. Bij mij bleek het toch een allergische reactie op het pollenseizoen te zijn. Voor de rest niet veel last van hooikoorts onder het fietsen, alleen benauwdheid treed op, bij het erg diep gaan op een training, of inderdaad een lange toch.

Bij mij helpt nu een klein pufje Pulmicort voor de training wel erg goed!

Plaats reactie