Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 nov 2014 23:26

japiecarbon schreef:
Ernie C. schreef: Een beetje vreemd ook dat een enkeling hier dat verband legt.
Vind je het echt vreemd dat wielrenners een slechte naam hebben?
Ik vind het enigszins begrijpelijk dat wielrenners een slechte naam hebben. Vooral als het gaat om fora waar je het meeste plusjes oogst met een kort en bondig "kutwielrenners".

Het verband tussen mensen die zich schuldig maken aan hinderlijke verkeersovertredingen en het plegen van een geweldsmisdrijf zie ik echter totaal niet. Ik vind het dus ook totaal overbodig om dit bericht als aanleiding te gebruiken om kenbaar te maken dat veel wielrenners aso's zijn. Dat had je dan toch ook vorige week kunnen doen, of structureel elke eerste woensdag van de maand?

Ik wil ook zeker niet ontkennen dat er een imagoprobleem is dat grotendeels door een grote groep wielrenners (maar zeker niet het grootste deel) is veroorzaakt maar laat jezelf alsjeblieft niet meeslepen in deze achterlijke hetze.
Campagnolo Ultra Dork

remco d
Forum-lid

remco d 10 nov 2014 23:32

Natuurlijk gooi ik ook wel de knuppel in het hoenderhok. Maar het ging me er vooral om dat ik in dit onderwerp, en net ook al in de reacties op mijn bericht, veel antwoorden lees van " ja maar hun ( wandelaars, 50-plussers, ruiters, tokkies) doen ook dingen fout". Ik doe ook dingen fout. Maar ik baal van de reputatie van wielrenners, omdat ik zelf ook graag fiets en soms merk dat ik daar op aangekeken word. En ik zie die reputatie nogal eens bevestigd worden. Ik heb zondag trouwens ook heerlijk gefietst, we boffen dit jaar met zoveel heerlijke nazomerweekenden

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 nov 2014 23:52

Meehuilen met rest van de anti wielrenfanatici gaat in ieder geval niet helpen om die reputatie te verbeteren. het probleem zit namelijk niet zozeer in het feit dat wielrenners meer verkeersovertredingen maken maar meer met het feit dat we makkelijk in een hokje te plaatsen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 11 nov 2014 09:36

JoostG schreef:Wel is stilgestaan bij het effect van plotseling claxonneren en de gevolgen daarvan? Weleens de wet er op nageslagen? Volgens mij is het zelfs strafbaar. Ben jij op dat ogenblik een haar beter dan die wielrenner die daar fietst?
Ik heb dit meegemaakt toen ik met een groep ergens bij Rhenen aan het fietsen was tijdens een toertocht in de Betuwe. We reden gewoon ergens en plotseling besloot een ouder echtpaar in een goudkleurige Mercedes dat het maar eens afgelopen moest zijn met overige weggebruikers als zij op zondagochtend een rondje willen toeren. Om hun ongenoegen kenbaar te maken over onze aanwezigheid reden ze op onze groep in, precies waar ik reed, daar bij aanhoudend claxonerend.
Deze "kutwielrenner" die verder geen vlieg kwaad deed heeft het syndroom van Asperger en is daardoor extra gevoelig voor harde geluiden en dat soort agressief gedrag. Ik kreeg een paniekaanval en heb ergens 10 minuten in het donker op een wc moeten zitten om tot rust te komen. Dank u wel. Had ik dat verdiend? Omdat in Noord Limburg idioten rond rijden die ik nog nooit van mijn leven heb ontmoet die zich misdragen?
Vraagje, als iemand zijn auto half op de stoep parkeert en ik er met de kinderwagen niet langs kan, spiegel er af trappen?
Dat dus. Mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet meer...doe allemaal eens even een beetje normaal!

Ik begin echt te denken dat het iets regionaals is. Zondag een erg leuk fietstochtje gemaakt waarbij we met ons groepje verschillende wandelaars, hondenuitlaters, mensen met rollators, skaters, vissers, gezinnen met kinderen en ponymeisjes zijn gepasseerd en hebben ontmoet. Het zal misschien aan het mooie weer gelegen hebben maar ik zag alleen vriendelijkheid en glimlachen.
Ernie C. schreef:Ik wil ook zeker niet ontkennen dat er een imagoprobleem is dat grotendeels door een grote groep wielrenners (maar zeker niet het grootste deel) is veroorzaakt maar laat jezelf alsjeblieft niet meeslepen in deze achterlijke hetze.
Wielrenners zijn gewoon bij gebrek aan beter de nieuwe kut-Polen, die zelf weer de nieuwe kut-Marokkanen waren. Totdat "men" het beu is en een nieuwe groep gevonden heeft.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 11 nov 2014 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 nov 2014 09:46

remco d schreef:Natuurlijk gooi ik ook wel de knuppel in het hoenderhok. Maar het ging me er vooral om dat ik in dit onderwerp, en net ook al in de reacties op mijn bericht, veel antwoorden lees van " ja maar hun ( wandelaars, 50-plussers, ruiters, tokkies) doen ook dingen fout". Ik doe ook dingen fout. Maar ik baal van de reputatie van wielrenners, omdat ik zelf ook graag fiets en soms merk dat ik daar op aangekeken word. En ik zie die reputatie nogal eens bevestigd worden. Ik heb zondag trouwens ook heerlijk gefietst, we boffen dit jaar met zoveel heerlijke nazomerweekenden
Vrij weinig "ja maar hun" reacties in dit topic als je het mij vraagt.
Uiteraard baal ik ook van het imago van wielrenners. Maar waar ik vooral van baal is dat iedere keer als iemand op een fiets met 2 wielen en een krom stuur een idiote actie uithaalt, dit breed uitgemeten wordt in de media, het liefst zonder enige nuance. En dat geeft anderen blijkbaar de legitimatie om eigen rechtertje te spelen, bijvoorbeeld door als een zwakzinnige te gaan toeteren als een wielrenner op de weg ipv het fietspad fietst.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 11 nov 2014 09:59

53x11 schreef: En dat geeft anderen blijkbaar de legitimatie om eigen rechtertje te spelen, bijvoorbeeld door als een zwakzinnige te gaan toeteren als een wielrenner op de weg ipv het fietspad fietst.
Dat soort gedrag is typisch voor mensen met een zich ontwikkelende agressie stoornis. Mensen die dit gedrag vertonen en zouden zichzelf moeten melden bij een psycholoog en eventueel een psychiater. Agressie stoornissen kenmerken zich door agressief gedrag dat steeds gewelddadiger wordt.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 11 nov 2014 10:01

@ Remco, een vraagje:

Als jij een gewone mevrouw van rond de 50 op een boodschappenfiets ergens ziet fietsen waar dat niet mag, wat doe jij dan?

En als je iemand op een racefiets ziet rijden op een plek waar dat niet mag?

Je reageert waarschijnlijk verschillend, toch? Dat is omdat jij er van uit gaat dat de mevrouw een vergissing maakt en die klotewielrenner een aso is die de weg voor zichzelf alleen wil hebben. Nu ben ik soms een mevrouw van 50 op een racefiets en ik zie ook wel eens iets over het hoofd en maak een vergissing. Dat komt wel eens voor als ik ergens in mijn eentje rondrij in een nieuwe omgeving. Dan rij ik onbedoeld ergens waar dat niet mag, ik neem aan dat iedereen ongeacht het vervoermiddel dat wel eens overkomt. Als iemand me daar op wijst schrik ik, zeg ik sorrie en ga ik terug naar waar ik wel mag fietsen. Gelukkig geen ongeluk gebeurd, probleem opgelost.

Maar ik neem aan dat jij je oordeel al klaar hebt en daarnaar reageert en verbolgen als een gek gaat toeteren. Dat vind ik een stuk kwalijker dan iemand die per ongeluk een verkeerd weggetje inrijden. Is dat jou nooit overkomen dan?

Ik heb helemaal geen zin om me te moeten verdedigen tegen allerlei vooroordelen en te moeten boeten voor het wangedrag van een paar aso's waar ik verder niks mee te maken heb. Omdat je zelf aangeeft dat ook vreselijk te vinden snap ik de plaat voor je kop niet, want je doet er zelf net zo hard aan mee.
Veni. Vidi. Fietsie.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 nov 2014 10:10

TumTumTum schreef:(...) ik zie ook wel eens iets over het hoofd en maak een vergissing. Dat komt wel eens voor als ik ergens in mijn eentje rondrij in een nieuwe omgeving. Dan rij ik onbedoeld ergens waar dat niet mag, (...)
Los daarvan; er zijn genoeg situaties waar het veiliger is voor ALLE weggebruikers als de wielrenner op de weg fietst ipv het fietspad. Denk aan drukke fietspaden waar brommers wel verplicht op de rijbaan moeten. Het is niet voor niets dat er vanuit de regering diverse proefballonnetjes opgelaten worden om wielrenners op de weg-naast-het-fietspad te dogen of misschien zelfs te verplichten.
Maar er zijn er altijd een aantal, meestal achter het stuur van een auto, die daar ontzettend hysterisch over moeten doen. Dat zijn vast dezelfde mensen die hysterisch "HEB JE GEEN BEL?!?$$#%!" gaan schreeuwen als ik vriendelijk "Pardon" zeg en met 2 km snelheidsverschil wil passeren. Ik vraag me toch af bij wie dan het gedragsprobleem zit...
baanfiets kopen?

remco d
Forum-lid

remco d 11 nov 2014 10:34

TumTumTum schreef:@ Remco, een vraagje:

Als jij een gewone mevrouw van rond de 50 op een boodschappenfiets ergens ziet fietsen waar dat niet mag, wat doe jij dan?

En als je iemand op een racefiets ziet rijden op een plek waar dat niet mag?

Je reageert waarschijnlijk verschillend, toch? Dat is omdat jij er van uit gaat dat de mevrouw een vergissing maakt en die klotewielrenner een aso is die de weg voor zichzelf alleen wil hebben. Nu ben ik soms een mevrouw van 50 op een racefiets en ik zie ook wel eens iets over het hoofd en maak een vergissing. Dat komt wel eens voor als ik ergens in mijn eentje rondrij in een nieuwe omgeving. Dan rij ik onbedoeld ergens waar dat niet mag, ik neem aan dat iedereen ongeacht het vervoermiddel dat wel eens overkomt. Als iemand me daar op wijst schrik ik, zeg ik sorrie en ga ik terug naar waar ik wel mag fietsen. Gelukkig geen ongeluk gebeurd, probleem opgelost.

Maar ik neem aan dat jij je oordeel al klaar hebt en daarnaar reageert en verbolgen als een gek gaat toeteren. Dat vind ik een stuk kwalijker dan iemand die per onggeluk een verkeerd weggetje inrijden. Is dat jou nooit overkomen dan?

Ik heb helemaal geen zin om me te moeten verdedigen tegen allerlei vooroordelen en te moeten boeten voor het wangedrag van een paar aso's waar ik verder niks mee te maken heb. Omdat je zelf aangeeft dat ook vreselijk te vinden snap ik de plaat voor je kop niet, want je doet er zelf net zo hard aan mee.
Het was de kleefseweg van ottersum naar Ven-Zelderheide. Sorry hoor dat doe je daar niet per ongeluk. Ik haddit voorbeeld niet moeten noemen, had kunnen weten dat het kanonnenvoer was.
Proeven zijn goed maar zomaar op eigen houtje op de rijbaan fietsen terwijl er niemand op het fietspad fietst is gewoon gevaarlijk.
Het blijft een feit dat alleen wielrenners kunnen zorgen voor een beter imago

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 11 nov 2014 10:43

Jij zegt dat alleen wielrenners hun imago kunnen verbeteren? Dat is bull. Dan kunnen zeker ook alleen Marokkanen hun imago verbeteren? En Turken? En woonwagenbewoners? En ....

De oorzaak van een imagoprobleem ligt bij een kleine groep die afwijkend is en problemen veroorzaakt. Daarna wordt dat door de (sociale) media en mensen die in de (sociale) media reageren groter gemaakt. Ineens is het de "schuld" van iedereen die tot zo'n groep behoort. Dat is toch van de zotte?!?

Als je een probleem wilt oplossen moet je je richten tot diegenen die dat probleem veroorzaken en niet tot de hele groep. Helaas zijn er veel mensen die zich populair maken met het stigmatiseren van een hele groep, zoals Wilders, GeenStijl, IS en vroeger Hitler. Ik denk dat als we achter dat soort mensen aan blijven lopen de wereld er niet beter op wordt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 nov 2014 10:52

remco d schreef:(...)Het blijft een feit dat alleen wielrenners kunnen zorgen voor een beter imago
En daar ben ik het dus mee oneens. Uiteraard kunnen wielrenners (voor een zeer belangrijk deel) zorgen voor een beter imago. Bijvoorbeeld door zich als een heertje (of dametje) in het verkeer te gedragen. Echter, Nederland telt denk ik een paar miljoen mensen met een fiets-met-krom-stuur (=wielrenners volgens de mainstream media), en daar zitten er genoeg tussen die wat debiels doen. Nederland telt nog meer mensen met een auto trouwens, en daar zitten er denk ik nog veeeeel meer tussen die iets achterlijks uithalen, maar die halen veel minder vaak het nieuws.
Media en meehuilers dragen behoorlijk bij aan het slechte imago. Verbazingwekkend vind ik dat jij, die zegt graag op de racefiets te zitten, vrolijk meedoet met die hetze door je debiele getoeter.
Het gevolg van die hetze is steeds vaker voorkomend aggressief gedrag richting wielrenners. Als automobilisten dat doen, dan ben ik daar bijzonder fel op; ik vind een persoonlijke irritatie (om wat voor reden dan ook) namelijk niet opwegen tegen een potentieel dodelijk ongeval (en dan doel ik op idioten die menen expres lekker dicht te moeten passeren, of even te doen alsof ze op een groepje fietsers inrijden)
baanfiets kopen?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 11 nov 2014 11:28

Overigens wil ik graag vermelden dat ik vrijwel elke fietsrit blij verrast wordt door het positieve gedrag van mijn medeweggebruikers. Elke rit zijn er plaatsen waar ik als fietser moet stoppen en dus de gang er helemaal uit heb om ander verkeer voorrang te verlenen. En hoe aardig is het dat mensen mij aangeven dat ik voor mag!
Wordt door mij natuurlijk altijd! beloont het aan vriendelijk handgebaar.

Plaats reactie